ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تصميم شهرداری تهران برای تخريب ۶۴ خانه در بافت تاريخی

شهرداری منطقه ۱۲ تهران تصميم گرفته تا ۶۴ خانه را در بافت تاريخی اين شهر تخريب کند. فعالان ميراث فرهنگی نگران هستند که خانه‌های تاريخی نيز در فهرست تخريب قرار گرفته باشند.

شهرداری منطقه ۱۲ تهران تصميم گرفته تا ۶۴ خانه را در بافت تاريخی اين شهر تخريب کند. فعالان ميراث فرهنگی نگران هستند که خانه‌های تاريخی نيز در فهرست تخريب قرار گرفته باشند.

بافت تاریخی تهران

محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگی سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری ايران به خبرگزاری مهر گفته که به شهرداری اعلام کرده پيش از هر تخريبی در بافت تاريخی بايد از سازمان ميراث فرهنگی «استعلام بگيرند.»

شهرداری می‌گوید خانه‌های بافت تاريخی را به دليل اين‌که به «مرکز تجمع معتادان» تبديل شده، تخريب می‌کند.

قدير افروند، معاون پيشين حفاظت فنی سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری تهران بر اين باور است که «شهرداری حق ندارد به بهانه مبارزه با اراذل و اوباش، به جان خانه‌های تاريخی بيفتد و ميراث گذشتگان را تخريب کند.»

پيش از اين نيز شهرداری تهران در سال ۱۳۸۴ حدود شش هکتار از بافت تاريخی عودلاجان را در قالب طرح ساماندهی شهرداری منطقه ۱۲ تخريب کرد.

در همان زمان حميد باقری، مشاور وقت شهردار منطقه ۱۲ گفته بود: «اسم اين اقدام شهرداری را تخريب عودلاجان نگذاريد، بلکه اين اقدام پاک‌سازی منطقه‌ای از عودلاجان از اراذل و اوباش بوده و شهرداری تنها اقدام به تخريب منطقه‌ای کرده که در خانه‌های مخروبه، معتادان و خلاف‌کاران سکونت داشته‌اند.»

بار ديگر در سال ۱۳۸۶ نيز بافت تاريخی و برخی از بناهای محله عودلاجان به بهانه ايجاد فضای سبز تخريب شد .

تخريب بافت تاريخی شهرهای ايران يکی از مسائلی است که فعالان ميراث فرهنگی خواهان توقف آن هستند اما اين نگرانی‌ها و مخالفت‌ها باعث نشده که روند تخريب بافت‌های تاريخی متوقف شود.

سازمان ميراث فرهنگی هم که وظيفه حفظ و نگهداری بناها و بافت‌های تاريخی را بر عهده دارد، در اغلب موارد نتوانسته جلوی تخريب بافت‌های تاريخی را بگيرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.