ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرکز پژوهش‌های مجلس: دو سوم ايران به بيابان تبديل شده است

شمار دشت‌های ممنوعه ايران برای برداشت آب از ۱۵ دشت در‌سال ۱۳۴۷ خورشيدی به ۳۱۹ دشت ممنوعه در‌ سال ۱۳۹۳ افزايش يافته و در نتیجه تعداد دشت‌های ممنوعه به سرعت در حال افزايش است.

مرکز پژوهش‌های مجلس ايران می‌گويد با گسترش خشکسالی، دو سوم اين کشور به مناطق بيابانی تبديل شده است.

به گزارش روزنامه شهروند، در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده که بخش زيادی از کاهش ذخاير آبی در ايران در ۲۰ سال گذشته رخ داده است.

بر پايه اين گزارش، از ١١٠‌ميليارد مترمکعب کسری آب حدود ٩٥‌ ميليارد متر مکعب کمبود ذخاير مربوط به دو دهه اخير است.

همچنين شمار دشت‌های ممنوعه ايران برای برداشت آب از ۱۵ دشت در‌سال ۱۳۴۷ خورشيدی به ۳۱۹ دشت ممنوعه در‌ سال ۱۳۹۳ افزايش يافته که به دليل روند صعودی مصرف آب، تعداد دشت‌های ممنوعه به سرعت در حال افزايش است.

حکومت ايران پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ برای گسترش کشاورزی اجازه داد هزاران چاه در سراسر ايران و از جمله دشت‌های ممنوعه حفر شود که به گفته ناظران حفر گسترده اين چاه‌ها و برداشت بی‌رويه آب باعث بحرانی‌شدن ذخاير آبی در کشور شده است.

بر پايه گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، کاهش شديد ذخاير آبی باعث شده که در حال حاضر آب شرب بيش از شش ‌هزار روستا در کشور از طريق تانکر تأمين شود.

سال بد، سال باد

بحران آب سال‌هاست که ايران را درگير خود کرده اما مقامات آن‌گونه که عباس پاپی‌زاده، عضو کميسيون کشاورزی، آب و منابع طبيعی مجلس می‌گويد «فقط نقش هشداردهنده را برای مردم ايفا می‌کنند و هيچ برنامه‌ای برای عبور از بحران خشکسالی و کم آبی ندارند.»

بر پايه تازه‌ترين گزارش مرکز ملی خشکسالی و مديريت بحران سازمان هواشناسی، از ابتدای سال آبی جاری در مهر ۱۳۹۳ تا پايان خرداد ۱۳۹۴ ميزان بارندگی در کشور ۱۸ درصد کاهش داشته و وضعيت بارش در ۹ استان کشور هشداردهنده است.

ميزان بارش در کل کشور از ابتدای مهرماه ۹۳ تا پايان خردادماه ۱۸۸.۵ ميليمتر بوده که اين ميزان در مقايسه با ميانگين بلندمدت ۱۸ درصد کاهش و نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

رضا راعی‌عزآبادی، مدير دفترمطالعات شرکت مديريت منابع آب ايران خرداد امسال خبر داد که استان‌های ايلام، خراسان جنوبی، خوزستان، زنجان، سيستان و بلوچستان، قزوين، ‌کرمان، ‌کرمانشاه، يزد و ‌کهگيلويه و بويراحمد با «تنش شديد آبی» مواجه هستند.

همچنين چهار استان ديگر با کم‌آبی و ۱۷ استان باقی‌مانده با تنش آبی مواجه هستند.

کم‌آبی يعنی ذخاير آبی به اندازه مصرف نيست. تنش آبی شديد نسبت به کم‌آبی وضعيت وخيم‌تری دارد و مصرف آب بيش از ذخاير آبی است و به اين معناست که اگر مشترکان در مصرف آب صرفه‌جويی نکنند با مشکل مواجه می‌شوند.

جمعيت ۱۰ استانی که با تنش شديد آبی روبه‌رو هستند، در مجموع افزون بر ۱۶ ميليون نفر، چهار استانی که با کمبود آب مواجه هستند در مجموع افزون بر هشت ميليون نفر و ۱۷ استان ديگر که با تنش آبی روبه‌رو هستند ۵۲ ميليون نفر است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Sam

    مبارک باشد. انشاالله با کوشش مردم  و حکومت , یک سوم باقیمانده هم بیابان شود.

  • احمد

    به بیابان تبدیل شده یا به بیابان تبدیلش کرده اید؟!!