ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نشست وین: احتمال تمدید دو روزه مذاکرات هسته‌ای

ظریف در میانه مذاکرات، بازگشتی یک‌شبه به تهران خواهد داشت. رسانه‌های ایرانی می‌نویسند هیچ بحثی برای تمدید دراز مدت گفت‌وگوها در کار نیست و همه به دنبال توافق خوب هستند.

ظریف در میانه مذاکرات، بازگشتی یک‌شبه به تهران خواهد داشت. رسانه‌های ایرانی می‌نویسند هیچ بحثی برای تمدید دراز مدت مذاکرات در کار نیست و همه به دنبال توافق خوب هستند.

مذاکرات هیات‌های حاضر در وین در سطح معاونان وزیر خارجه جریان دارد. وزیران خارجه ایران و آمریکا پس از دیدار با یکدیگر در وین، دستورالعمل‌های لازم را برای چگونگی ادامه کار روی متن توافق جامع به تیم‌های مربوطه داده‌اند.

وزیر خارجه ایران یک‌شنبه شب (۲۸ ژوئن) به تهران بر می‌گردد و دوشنبه دوباره در وین خواهد بود. رسانه‌های ایرانی، بازگشت یک‌شبه ظریف به تهران در یکشنبه شب را امری از پیش تعیین شده اعلام کرده‌اند. به نظر می‌رسد ظریف برای کسب تکلیف و هماهنگی‌های لازم به تهران می‌رود.

محافل دیپلماتیک در وین می‌گویند احتمال تمدید دو روزه مذاکرات بالاست.

حضور مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مذاکرات وین از سوی رسانه‌های ایرانی، امری غیرمترقبه خوانده شده است. سخنگوی یوکیا ‌آمانو گفت دیدار او از محل برگزاری مذاکرات ایران و ۱+۵ در وین در راستای تقویت جنبه‌های فنی برنامه جامع اقدام مشترک بود.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است مذاکره‌کنندگان در صددند در روزهای آینده توافق را نهایی کنند و به چارچوب زمانی پایبند هستند: «اما اگر همانند لوزان چند روز بیشتر شد، انعطاف لازم را داریم.»

خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات‌ها نوشت، ضرب‌الاجل واقعی توافق جامع، روز ۹ ژوئیه (۱۸ تیر) است. در این تاریخ دولت آمریکا موظف است متن توافق را طبق مصوبه قانونی در اختیار نمایندگان کنگره قرار دهد.

«تمدید بلندمدت‌ مذاکرات منتفی است»

مسئول رسانه‌ای هیات مذاکره‌کننده ایرانی روز یکشنبه ۲۸ ژوئن خبر داد که تیم‌های مذاکره‌کننده پس از ۱۰ تیر نیز در وین باقی می‌مانند و به مذاکرات برای دستیابی به «توافق خوب» ادامه می‌دهند. خبرگزاری «تسنیم» نوشت: «هیچ اراده‌ای و هیچ بحثی در خصوص تمدید بلندمدت‌تر مذاکرات وجود ندارد.»

رویترز می‌نویسد سرعت و زمانبندی رفع تحریم‌ها و ماهیت مکانیسم‌های نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران، از اختلافات اصلی در گفت‌وگوها است.

«تعداد ماشین‌ها در فوردو»، «زمان بندی تحقیق و توسعه»، «زمان بندی تعلیق تحریم‌ها» و «مکان‌ها و افرادی که باید آژانس به آنها دسترسی پیدا کند»، از جمله مواردی هستند که آمریکایی‌ها خواستار اعمال تغییراتی در آنها شده‌اند.

این خواست‌ها با شروطی که لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه در روز شنبه ۲۷ ژوئن طرح کرد، همسو هستند. فابیوس سه شرط برای امضای توافق جامع گذاشته که عبارتند از محدود کردن درازمدت ظرفیت تحقیق و توسعه، بازرسی‌های سختگیرانه از تاسیسات ایران و در صورت لزوم مراکز نظامی و بازگشت خودکار تحریم‌ها در صورت نقض تعهدات ایران.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران گفته است که کار در مجموع به سختی و به آهستگی پیش می‌رود اما «در جزییات و بعضی موارد عمومی پیشرفت‌های خوبی انجام شده است.»

متن توافق نهایی چیزی حدود ۴۰ تا ۵۰ صفحه همراه با چندین ضمیمه‌ است. ظریف و عراقچی، وجود پرانتزهای متعدد و مهم در متن توافق را انکار نکرده‌اند.

رهبر ایران در تازه‌ترین موضع‌گیری و در دیدار با سران سه قوه در دوم خرداد، خطوط قرمز ایران را ترسیم کرد و اصلی‌ترین محور را لغو یکباره همه تحریم‌ها در روز توافق و حفظ صنعت هسته‌ای ایران دانست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.