ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بانک مرکزی: طلاهای امانتی ایران در آفریقای جنوبی مسترد شدند

ولی‌الله سیف می‌گوید عدم انتقال ۱۳تن طلا به ایران به دلیل «برخی کارشکنی‌ها و شرایط تحریم» بود ولی در جریان مذاکرات وین، امکان انتقال آنها به ایران فراهم شد.

رئیس کل بانک مرکزی خبر داده که ۱۳ تن طلای خریداری ایران که در دو سال گذشته در آفریقای جنوبی به صورت امانی نگاهداری می‌شد به خزانه بانک مرکزی تحویل شده‌ است.

خبرگزاری «تسنیم» به نقل از ولی‌الله سیف می‌نویسد عدم انتقال این میزان طلا به ایران به دلیل «برخی کارشکنی‌ها و شرایط تحریم» بود و در جریان مذاکرات وین، امکان انتقال آنها به ایران فراهم شد.

مدیرکل بانک مرکزی گفته که این ۱۳ تن طلا در سه مرحله و طی یک هفته وارد ایران شده که آخرین محموله در شامگاه دوشنبه ۳۰ ژوئن و به وزن ۴ تن بوده است.

سیف می‌گوید انتقال این طلاها مدیون تلاش بانک مرکزی و دستگاه دیپلماسی و از دستاوردهای مذاکرات وین است.

اتحادیه اروپا در چارچوب توافق ژنو‌، تحریم‌های مربوط به صدور محصولات پتروشیمی ایران به اروپا، معاملات طلا و فلزات گرانبها با ایران را برای شش ماه معلق کرده بود. روز سه‌شنبه ۳۰ ژوئن، مهلت این تصمیم به سر می‌رسید اما مقامات اروپایی اعلام کردند که تعلیق این تحریم‌ها نیز همانند مهلت دستیابی به توافق جامع، یک هفته دیگر تمدید می‌شود.

محمود بهمنی‌، رئیس کل بانک مرکزی ایران در دولت احمدی‌نژاد در سال ۹۰ گفته بود که بانک مرکزی سپرده‌های این کشور در بانک‌های اروپایی را تبدیل به طلا کرده است: «ایران در سه سال و نیم قبل، حدود ۱۶ تا ۱۷ میلیارد دلار سپرده در بانک‌های اروپایی داشت که با توجه به شرایط تحریم، این پول تبدیل به ذخیره طلا شد.»

محمود احمدی‌نژاد نیز در بهار سال ۹۲ و یک ماه قبل از پایان دوره ریاست جمهوری‌اش در یک گفت‌وگوی تلویزیونی عنوان کرد: «در اوایل دولت نهم هر اونس آن ۲۹۰ دلار بود. ما زرنگی کردیم و چند صد تن طلا خریده و انبار کردیم.» او افزوده بود که این هدیه ما به دولت بعدی است.

ذخایر طلای بانک مرکزی ایران ۹۵ تن اعلام شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • naseem

    کری ۱۳ تن طلا راهم ازاد کرد...  سوریه و عراق و یمن و ....راهم بهشان داده و  در مقابل اختناق و بگیر وببند مردم ایران هم که چشمش را بسته و  دم به دم هم که اوباما نامه محرمانه میفرستد   تا شاید از خیر بمب و موشک بگذرند...... ولی جواب بیت نه میباشد!..