ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«سیستان و بلوچستان و خوزستان بالاترين نرخ بيکاری در ایران را دارند»

یک نماینده مجلس از زاهدان و رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزی استان خوزستان اعلام کردند که دو استان سیستان و بلوچستان و خوزستان بیشترین تعداد بيکاران در ایران را دارند.

یک نماینده مجلس از زاهدان و رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزی استان خوزستان اعلام کردند که دو استان سیستان و بلوچستان و خوزستان بیشترین تعداد بيکاران در ایران را دارند.

سیستان و بلوچستان بالاترين نرخ بيکاری و پايين‌ترين ميانگين سطح سواد در بین استان‌های ایران را دارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از ناصر کاشانی، نماینده زاهدان در مجلس ایران نوشته است بالاترين نرخ بيکاری کشور در استان سيستان و بلوچستان است.

کاشانی گفت: «در لايحه بودجه سال ۹۴، دولت يک هزار ميليارد تومان را برای اشتغال در نظر گرفت ولی مجلس شورای اسلامی سه هزار ميليارد ديگر را از محل حذف يارانه پردرآمدها و انصرافی‌ها به اين لايحه افزوده است تا اين رقم به چهار هزار ميليارد افزايش يابد.»

او گفت که این رقم در ابتدا ۱۲ هزار ميليارد پيش‌بينی شده بود اما در صورت تصويب اين رقم بايد يارانه ۳۶ ميليون نفر پردرآمد حذف می‌شد و چون شناسايی اين افراد مقدور نبود به ناچار اين رقم به چهار هزار ميليارد کاهش يافت.

نماینده زاهدان در مجلس ایران تبعيض بين استان‌های کشور و سوء مديريت را از جمله مشکلات سیستان و بلوچستان دانست و از دولت به دليل عدم استفاده از مردم این استان در بدنه کشور و وزارتخانه‌ها انتقاد کرد.

از سوی دیگر خبرگزاری مهر گزارش داد که اميد حاجتی، رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزی استان خوزستان در اهواز گفته است که اين استان بعد از سيستان و بلوچستان در رده دوم نرخ بيکاری در کشور قرار دارد.

حاجتی گفت: «چرا خوزستانی که از لحاظ توليد ناخالص ملی و همچنين ارزش افزوده در رده دوم کشور است در نرخ بيکاری بعد از استان سيستان و بلوچستان در رده دوم کشور قرار دارد و اين دو با هم مطابقت ندارند.»

به‌گفته رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزی استان خوزستان، ۶۵ درصد اقتصاد خوزستان در بخش‌های نفت، گاز و پتروشيمی خلاصه می‌شود و اين‌ها مأموريت ملی دارند و در راستای اهداف توسعه‌ای استان حرکت نمی‌کنند و اثرات مخرب زيست‌محيطی فراوانی هم ايجاد می‌کنند.

يک سال پيش مرکز آمار ایران، کرمانشاه، لرستان، گيلان و کهگيلويه‌ و بويراحمد را چهار استانی دانسته بود که بيشترين نرخ بيکاری را دارند. اين آمار نشان می‌داد که درصد بی‌سوادی در استان‌های سيستان و بلوچستان، کردستان و اردبيل از استان‌های ديگر ايران بالاتر است.

بر اساس اعلام یک سال پیش مرکز آمار، استان سيستان ‌و بلوچستان با ۲۸.۴۴ درصد، پايين‌ترين ميانگين سطح سواد در استان‌های کشور را نیز به خود اختصاص داده بود.

پیش از آن نیز مرکز آمار ايران گفته بود: «ﻧﺮخ ﻣﺸﺎرﮐﺖ اﻗﺘﺼﺎدی که ارتباط مستقيمی با درﺻﺪ ﺟﻤﻌﯿﺖ در ﺳﻦ ﮐﺎر و ﻓﻌﺎل، ﺷﺎﻏﻞ ﯾﺎ ﺑﯿﮑﺎر دارد در سيستان و بلوچستان طی سال‌های ۸۴ تا ۹۲ غالباً پايين‌ترين ميزان کشور را از آن خود کرد و به عبارت ديگر اين استان طی ساليان گذشته همواره با درصد بالايی از جوانان بيکار مواجه بوده است.»

دو استان سیستان و بلوچستان و خوزستان در سال‌های اخیر همواره دستخوش ناآرامی‌ بوده‌اند و در سیستان و بلوچستان بیشترین درگیری‌های نظامی با نیروهای انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    با زور دولتی نمیتوان کار ایجادکرد.  کار با سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش صنعت و کشاورزی و ساختمان و.....ایجاد میشود که با  بی امنی موجود در ایران اینکار امکان ناپذیر است .....