ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

منع برنامه‌سازی در تلویزیون دولتی ایران درباره «صلح امام حسن»

در آستانه توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی اختلاف بین جناح‌های حاکمیت بالا گرفته است. صدا و سیمای جمهوری اسلامی صحنه این درگیری است.

با قوت گرفتن احتمال رسیدن به توافق جامع هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی، اختلاف بر سر «نرمش قهرمانانه» و «صلح مدبرانه امام حسن» در میان جناح‌های حاکمیت بالا گرفته است. نشانه‌ این اختلافات درونی: منع صدا و سیمای جمهوری اسلامی از برنامه‌سازی درباره صلح امام حسن بر اساس کتابی به همین نام نوشته شیخ رازی آل یاسین به ترجمه آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران.

مستند «من روحانی هستم». «صلح حسن» یا «کربلای حسین»؟

پیمان جبلی، معاون خبر صدا و سیما در بخش‌نامه‌ای از تهیه‌کنندگان برنامه‌های مذهبی و بخش‌های خبری تلویزیون دولتی ایران خواسته است که از تولید برنامه‌هایی درباره «صلح امام حسن» و بازخوانی کتاب شیخ راضی آل‌یاسین به ترجمه رهبر جمهوری اسلامی خودداری کنند.

«صلح الحسن» نوشته شیخ راضی آل‌یاسین، از علمای شیعه نجف است. آیت‌الله خامنه‌ای که این کتاب را پیش از انقلاب در سال ۱۳۴۸ ترجمه کرده، در مقدمه می‌نویسد که ابتدا قصد داشته خودش کتابی درباره زندگی امام حسن و صلح او با معاویه بنویسد، اما اثر شیخ راضی آل‌یاسین را شایسته‌تر یافته است.

علی خامنه‌ای در مقدمه این کتاب می‌نویسد: «پیش از اینکه به ترجمه این کتاب بپردازم، مدت‌ها در فکر تهیه نوشته‌ای در تحلیل موضوع صلح امام حسن بودم و حتی پاره‌ای یادداشت‌های لازم نیز گرد آورده بودم؛ ولی سپس امتیازات فراوان این کتاب مرا از فکر نخستین بازداشت و به ترجمه این اثر ارزشمند وادار کرد.»

صلح امام حسن، شیخ راضی آل یاسین

رهبر جمهوری اسلامی در این کتاب از صلح امام حسن به عنوان «پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه تاریخ» یاد کرده است.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، یکشنبه ۷ تیرماه درباره مراحل پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی به ترجمه کتاب «صلح امام حسن، پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه تاریخ» به ترجمه آیت‌الله خامنه‌ای اشاره کرد و گفت: «مدارا کردن و سخن گفتن با لحنی ملایم به آن معنا نیست که حقی زیر پا گذاشته می‌شود. نرمش قهرمانانه سخت‌تر از جهاد قهرمانانه است.»

روزنامه وطن امروز، امروز، شنبه ۱۳ تیر ماه در مقاله‌ای رییس جمهوری ایران را به تلاش برای توجیه ایدئولوژیک یک توافق بد با غرب متهم کرد و نوشت: « به راستی اگر یک توافق خوب در کار است، چه نیازی است که ماجرای صلح امام مجتبی (ع) به میان کشیده شود؟»

پیش از این در اردیبهشت سال ۹۳ گروه چندرسانه‌ای «شفق»، از زیرمجموعه‌های سپاه پاسداران در مستند «من روحانی هستم» تلاش کرده بود تصویری از دگرگونی مشی سیاسی و تزلزل رأی حسن روحانی به دست دهد و تماشاگر را در یک فیلم تبلیغی به این نتیجه برساند که حسن روحانی به دلیل رویکرد سازشکارانه‌اش صلاحیت مدیریت برنامه هسته‌ای و مذاکره با غرب را ندارد. این فیلم با صدای فضل‌الله محلاتی آغاز می‌شود و با سخنرانی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پایان می‌یابد که پس از شکست مذاکرات دولت خاتمی با غرب بر سر برنامه هسته‌ای ایران، خواهان آن بوده که «روند عقب‌نشینی» می‌بایست به «روند پیشروی» تبدیل شود. نخستین نشانه‌های درگیری بر سر «صلح حسن» را در آن زمان می‌توان سراغ کرد.

در این میان داود نعمتی انارکی، مدیر روابط عمومی صدا و سیما در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی خاطرنشان کرده است که « سیاست سازمان صدا و سیما همچون گذشته در راستای منویات رهبری و حمایت از دولت بوده و کماکان این روند در مذاکرات ایران با طرف های غربی نیز ادامه دارد.»

در روزهای گذشته مستندهای «رژیم بازرسی‌ها»، «لبخند گرگ»، «هنوز نمی‌توانیم»، «فکت‌شیت ملت» و «بازرسی‌های بی‌سابقه» در انتقاد از توافق محتمل هسته‌ای از تلویزیون دولنی ایران پخش شد و تحلیلگران و رسانه‌های طرفدار دولت را به واکنش واداشت. آن‌ها تلویزیون دولتی ایران را به «سیاه‌نمایی» متهم می‌کنند.

پیش از این در یکی از برنامه‌های تلویزیونی یک شخص معمم به نام مهدی طباطبایی در طرفداری از توافق هسته‌ای سخنانی گفته بود. مسئولان تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی تهیه‌کننده این برنامه را توبیخ کرده بودند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • زنگ صلح به صدا درمی‌آید | The Union Of People's Fedaian Of Iran

    […] سوی دیگر گروه‌های مختلفی در داخل ایران توافق هسته‌ای را نه تنها نشانه‌ای از […]

  • Majid

    محمد رضا پهلوی و روح الله خمینی و علی خامنه ای هر یک مستقل و جدا از یکدیگر در مورد اعمال و گفتار  خود مورد محاکمه در پیشگاه الهی قرار میگیرند و امام حسن هم و شیخ راضی آل‌یاسین کاملأ جدا و مستقل از یکدیگر: "آن جماعت را روزگار به سر آمد. دستاورد آنان براى آنان و دستاورد شما براى شماست و از آنچه آنان میكرده‏ اند شما بازخواست نخواهيد شد." (آیه ۱۳۴ با تکرار آن در آیه ۱۴۱ از سوره ۲ در قرآن) "و همانگونه كه شما را نخستين بار تنها آفريديم. [اكنون نيز] تنها به سوى ما آمده‏ ايد و آنچه را به شما عطا كرده بوديم پشت ‏سر خود نهاده ‏ايد و شفيعانى را كه در [كار] خودتان شريكان [خدا] می‏پنداشتيد با شما نمی‏بينيم به يقين پيوند ميان شما بريده شده و آنچه را كه می‏پنداشتيد از دست‏ شما رفته است." (آیه ۹۴ در سوره ۶ از قرآن) 

  • مهدی

    ، ولی اکثریت مطلق ملت ایران هرگز فریب این اصطلاحات مسخره را نخورده و به خوبی آگاهند که این هم جام زهر دیگریست که ابتدا خمینی ملعون آن را نوش جان کرد و هم اینک نیز به اجبار ، رهبر پوشالی باید آن را تا ته سر بکشد ، با خفت و خواری و خواهش و التماس و ذلت بسیار زیاد . باشه باشه

  • بهنام

    در ابتدا باید پرسید جنگ را چه کسانی شروع کرده اند که الان بخواهند با خواری و خفت صلح نمایند ؟ برای توجیه عوام و اقلیتی که از ولی امر دزدان جهان حمایت میکنند ، این اصطلاح مسخره یعنی ( نرمش قهرمانانه ) را یک شبه اختراع کردند تا بتوانند آنان را مجاب نمایند ، ولی اکثریت مطلق ملت ایران هرگز فریب این اصطلاحات مسخره را نخورده و به خوبی آگاهند که این هم جام زهر دیگریست که ابتدا خمینی ملعون آن را نوش جان کرد و هم اینک نیز به اجبار ، رهبر پوشالی باید آن را تا ته سر بکشد ، با خفت و خواری و خواهش و التماس و ذلت بسیار زیاد .

  • faryad

    جب بوش که پيش از اين هم بارها سياست خارجی دولت دمکرات آقای اوباما را مورد حمله قرار داده، اضافه کرده که: «سياست های مشترک باراک اوباما، هيلاری کلينتون و جان کری شکست خورده چرا که گفتگو از موضع ضعف با يک استراتژی ناکارآ، موجب جلوگيری دولت ايران از گسترش توانايی های توليد سلاح هسته ای نخواهد شد». در پايان اين مقاله جب بوش گفته است: « اگر ميراث اوباما، کلينتون و کری در عرصه سياست خارجی اين است، برای رييس جمهوری آينده آمريکا، ميراثی خطرناک خواهد بود». در اردوی جمهوريخواهان آمريکا، اين تنها جب بوش نيست که چگونگی گفتگوهای اتمی با ايران را مورد انتقاد قرار داده، تمامی مدعيان مقام رياست جمهوری در اين حزب، هريک بنوبه خود، باراک اوباما و همکارانش را مورد سرزنش قرار می دهند؛ از جمله می توان به شخصيت های مانند ، سناتورها ليندسی گراهام، رند پل، تد کروز، مارکو روبيو و اسکات واکر فرماندار ايالت ويسکانسن اشاره کرد که همه وارد رقابت های انتخابات رياست جمهوری سال آينده آمريکا شده اند