ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارفرمایانی که کارگران خارجی استخدام کنند، جریمه می‌شوند

کارفرمایانی که نسبت به جذب نیروی کار اتباع خارجی فاقد پروانه کار اقدام کنند به میزان پنج برابر حداقل دستمزد روزانه جریمه می‌شوند.

به گفته ‌سرپرست مدیریت روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان کارفرمایانی که نسبت به جذب نیروی کار اتباع خارجی فاقد پروانه کار اقدام کنند به میزان پنج برابر حداقل دستمزد روزانه جریمه می‌شوند.

از این‌ پس، کارفرمایانی که کارگران خارجی استخدام کنند، به میزان پنج برابر دستمزد روزانه کارگر جریمه می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وحیده شاهی، سرپرست مدیریت روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان روز سه‌شنبه ۱۶ تیرماه، گفت: « طبق ماده ۱۲۰ قانون کار، اتباع بیگانه نمی‌توانند در ایران مشغول کار شوند مگر این‌که دارای ورود با حق کار مشخص بوده و دیگر آن‌که مطابق قوانین و آئین‌نامه‌های مربوطه، پروانه کار دریافت دارند.»

او افزود: «این ممنوعیت به استناد بند(ج) ماده ۱۱ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مبنی بر اعمال جریمه به میزان پنج برابر حداقل دستمزد روزانه در خصوص کارفرمایان متخلف که اقدام به استفاده از اتباع خارجی فاقد مجوز کار می‌کنند اعمال شده است.»

به گفته وحیده شاهی بنا به مصوبه شورای عالی کار مبنی بر تعیین حداقل دستمزد روزانه به مبلغ ۲۳۷ هزار و ۴۷۵ ریال در سال ۱۳۹۴، مبلغ جریمه بابت هر روز اشتغال غیرمجاز اتباع خارجی معادل یک میلیون و ۱۸۷ هزار و ۳۷۵ ریال تعیین شده است.

در صورت تکرار تخلف این جریمه دو برابر می‌شود و در صورت خودداری کارفرمایان از پرداخت جریمه مقرر شده، به مراجع قضایی معرفی می‌شوند. همچنین طبق قانون کار، کارفرمایان متخلف افزون بر جریمه نقدی به مجازات حبس از ۹۱ تا ۱۸۰ روز محکوم خواهند شد.

در حال حاضر حدود دو میلیون کارگر خارجی در ایران کار می‌کنند که بیشترین تعداد آن‌ها از کشورهای افغانستان، پاکستان و عراق به ایران می‌آیند.

علی ربیعی، وزیر تعاون، رفاه و کار اجتماعی، آذرماه ۱۳۹۲ در گفت‌وگو با روزنامه جام جم در مورد افزایش کارگران خارجی در ایران گفته بود که به دلیل تمایل کارفرمایان برای استفاده از کارگر ارزان خارجی و بی‌میلی کارجویان برای اشتغال در برخی رشته‌ها، تعداد کارگران خارجی حاضر در ایران افزایش یافته است.

در این میان کارگرانی که از افغانستان آمده‌اند، معمولاً به کارهایی تن می‌دهند که کارگران ایرانی حاضر به انجام آن نیستند. کارفرمایان نیز آن‌ها را با دستمزد کمتر و در شرایط ایمنی نامناسب به کار می‌گمارند.

این درحالی است که چندی است پای کارگران چینی نیز به پروژه‌های پیمانکاری در ایران باز شده است. آن‌ها عموماً کارگران متخصص هستند و بر اساس شکل قراردادی که با کارفرمای ایرانی می‌بندند، تابع قانون کار ایران در پرداخت بیمه و دستمزد نیستند و دستمزد بیشتری می‌گیرند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.