ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در ایران سدها پنج درصد ظرفيت خود برق توليد می‌کنند

غلامرضا خوش خلق، معاون توانير اعلام کرد که توليد برق در اکثر نيروگاه‌های برق آبی ایران یا کاهش یافته و يا متوقف شده است.

غلامرضا خوش خلق، معاون توانير اعلام کرد که توليد برق در اکثر نيروگاه‌های برق آبی ایران یا کاهش یافته و يا متوقف شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامرضا خوش خلق گفت: «هم اکنون به دليل خشکسالی از مجموع ۱۴ تا ۱۵ درصد ظرفيت توليد برق در سدها کمتر از پنج درصد برق توليد و عرضه می‌شود.»

او پیش‌بینی کرد که با توجه به وضعيت کم‌آبی در ایران صنعت برق شرايط سختی پیش روی داشته باشد.

چندی پیش مرکز پژوهش‌های مجلس ایران اعلام کرد که با گسترش خشکسالی، دو سوم این کشور به مناطق بیابانی تبدیل شده است.

بر پایه تازه‌ترین گزارش مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، از ابتدای سال آبی جاری در مهر ۱۳۹۳ تا پایان خرداد ۱۳۹۴ میزان بارندگی در کشور ۱۸ درصد کاهش داشته و وضعیت بارش در ۹ استان کشور هشداردهنده است.

در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر قطعی برق در شهرهای ایران از جمله در استان‌های تهران، خوزستان، کهگیلویه‌ و بویراحمد و سیستان و بلوچستان منتشر شد. این در حالی است که تابستان امسال دمای هوا در بیشتر شهرهای ایران بسیار بالا بود.

معاون توانير افزود: «تأمين برق ۳۵ ميليون مشترک در سراسر کشور کار آسانی نيست از سوی ديگر مقايسه قيمت برق با ديگر کالاها، ارزان‌تر بودن انرژی برق را نشان می‌دهد و اين موضوع باعث شده دخل و خرج صنعت برق با هم هم‌خوانی نداشته باشد.»

به‌گفته غلامرضا خوش خلق، هزينه برق مصرفی در ايران بسيار پائين است و قيمت پائين فروش برق به مشترکان سبب آسيب‌های جدی بر اقتصاد صنعت برق شده است.

در ایران برق به‌طور متوسط با کيلو واتی ۵۷ تومان به مشترکان فروخته می‌شود، در صورتی که انرژی برق از نيروگاه‌ها دست‌کم با ۹۰ تومان خريداری می‌شود. معاون توانیر می‌گوید بابت اين تفاوت قيمت نيز از جای ديگر، چيزی عايد صنعت برق نمی‌شود.

دولت یازدهم در اواخر سال گذشته تصویب کرد که از اول اسفندماه قیمت برق خانگی و کشاورزی ۱۰ درصد و قیمت برق در سایر بخش‌ها ۲۰ درصد افزایش یابد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مـیتـرا

    البته بهتر است تــیـتـر این مطلب اصلاح شود چون بر خلاف باور عمومی ، بسیاری از سدهای ایران اسـاسـاً فـاقـد نیـروگاه برق آبی و توربین های مورد نیاز برای تولید برق هسـتـنـد و قبلا هـم برق تولید نمی کردند برای توضیح بـیـشــتـر این را بگویم که تعداد اندکی از سـدهـای ایران دارای نیـروگاه برق آبی اسـت و در بـهـترین شـرایط اگر پشت چنین سـدهایـی پـر از آب بـاشـد و نیروگاه های این سد ها با تمام توان کار کنند در نهایت این سـدها حداکثر 14 درصد برق ایران را تأمین خواهند کرد (با فرض اینکه جمعـیـت ایران هـمـیـن هشتاد میلیون بـاشـد و مـصـرف انـرژی از ایـن که هـسـت بـالاتـر نـرود) در سالهای گذشته هیچ وقت ایران نتوانست بیش از 7 درصد از برق خود را از آب جمع شده در پشت سـدها تـأمـیـن کـنـد زیـرا در سـالـهـای گـذشـته نیز ذخیره آب سـدهای ایران معمولا در اکثر مـوارد به نـصـف نـمـی رســـیـد . و امـا امسال ذخایر آب سـدهای ایران از نصف هم کـمـتـر شـده و لـذا تـولـیـد بـرق تـوسـط این سـدها نیز یـقـیـنـا به 7 درصـد برق مـورد نیاز کـشـور نـخـواهـد رســیـد . معاون توانـیر نـیـز اعلام کرده که 5 درصـد بـرق کـل کـشـور را این سـدها تأمین خواهند کرد .