ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی در حاشیه اجلاس شانگهای با پوتین دیدار کرد

روحانی هنگام ترک تهران از آماده شدن کشورش برای دوران «پسا مذاکرات» و «پسا تحریم» خبر داده بود. او پیش از پوتین، با نارندرا مودی رئیس جمهور هند ملاقات داشت.

حسن روحانی بامداد پنچشنبه ۱۸ تیر وارد شهر «اوفا» در ۱۳۰۰ کیلومتری مسکو شد و پس از ملاقات با رئیس جمهور هند، همراه با جواد ظریف به دیدار ولادیمیر پوتین رفت.

سخنرانی در اجلاس سران گروه بریکس و دیدار با تعدادی از سران کشورهای عضو اجلاس شانگهای و بریکس در برنامه‌های روحانی است.

روحانی طبق برنامه از پیش اعلام شده، بعد از ظهر پنجشنبه ۸ ژوئیه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز دیدار کرد. وزیران خارجه دو کشور نیز در این ملاقات حضور داشتند. جزییاتی از گفت‌وگوی طرفین منتشر نشده و رسانه‌های ایرانی تنها تصاویر این دیدار را منتشر کرده‌اند.

ناظران سیاسی گفته بودند مهم‌ترین مسائل مطرح در دیدار پوتین و روحانی، معامله تهاتری نفتی بین ایران و روسیه، سامانه موشکی اس-۳۰۰ و وضعیت خاورمیانه خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری «تسنیم» روحانی در ملاقات با نارندرا مودی، رئیس جمهور هند بر آمادگی دولت جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با هند در سرمایه‌گذاری در بخش‌های نفت، گاز و همچنین توسعه بندر چابهار، توریسم، همکاری‌های بخش‌های خصوصی دو کشور به‌ویژه در حوزه‌های علمی و فناوری تأکید کرده است.

سران کشورهای روسیه، چین، هند، برزیل، آفریقای جنوبی، قزاقستان، پاکستان، بلاروس، مغولستان، تاجیکستان، ازبکستان و ارمنستان در سه اجلاس هم‌زمان در اوفا حضور دارند. علاوه بر اجلاس سالیانه اقتصادهای نوظهور (بریکس)، نشست سازمان شانگهای و اجلاس «اورآسیا» نیز در شهر اوفا برگزار می‌شود. اوفا مرکز جمهوری «باشقیرستان» است.

آماده شدن برای دوران «پسا تحریم»

روحانی هنگام ترک تهران از آماده شدن کشورش برای دوران «پسا مذاکرات» و «پسا تحریم» یاد کرده و گفته بود: «ملاقات‌های جانبی با کشورهای مختلف خواهیم داشت به ویژه آن که روسیه و چین جزء کشورهای ۱+۵ هستند.»

روحانی در حالی خود را برای سخنرانی در اجلاس سازمان شانگهای آماده می‌کند که ایران پس از چند سال انتظار، همچنان عضو ناظر این سازمان است. ایران از سال ۲۰۰۵ تقاضای عضویت دائم در این نهاد را داده اما تنش‌های سیاست خارجی و تحریم از عوامل بازماندگی ایران در عضویت این سازمان عنوان می‌شود.

ایران هم‌چنین خواستار ورود به گروه بریکس است. گروه اقتصادهای نوظهور متشکل از روسیه، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی منافع و اهداف ژئوپولیتیکی، اقتصادی و تجاری مشابهی را دنبال می‌کنند و موضوعاتی چون اصلاحات سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل، شورای امنیت، بانک جهانی و صندوق بین‌الملی پول را در دستور کار خود دارند.

این گروه بدیلی برای «جی ۷» یا گروه هفت کشور بزرگ صنعتی دنیا به شمار می‌رود. گفته می‌شود که ایران، آرژانتین، مصر و نیجریه نیز برای پیوستن به بریکس ابراز تمایل کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.