ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکرات هسته‌ای: حمایت مسکو از لغو تحریم تسلیحاتی ایران

در حالی‌که مذاکرات هسته‌ای تا روز جمعه تمدید شده است، روسیه اعلام کرد که حاضر است «در اسرع وقت» تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را که در شورای امنیت تصویب شده، لغو کند.

در حالی‌که مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای قدرتمند تا روز جمعه تمدید شده است و مذاکرات همچنان در وین ادامه دارد، روز پنج‌شنبه ۹ ژوئيه / ۱۸ تير روسیه اعلام کرد که حاضر است «در اسرع وقت» تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را که در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده، لغو کند.

سرگئی لاوروف: ایران در جنگ علیه داعش نقش دارد و لغو تحریم تسلیحاتی به این کشور توانایی آن را در برابر تروریسم بهبود می‌بخشد.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که در «اوفا»، پایتخت جمهوری باشقیرستان روسیه به‌منظور شرکت در اجلاس گروه بریکس و سازمان همکاری شانگهای به‌سر می‌برد، تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را به دلیل کشاندن ایران به پای میز مذاکره دانست که مدت‌های طولانی است به اجرا گذاشته شده است.

لاوروف گفت: «روسیه موافق است در اسرع وقت این تحریم‌ها لغو شوند.»

وزیر خارجه روسیه افزود: «ایران در جنگ علیه «دولت اسلامی» (داعش) نقش دارد... و لغو تحریم تسلیحاتی به این کشور کمک می‌کند توانایی خود را در برابر تروریسم بهبود بخشد.»

سرگئی لاوروف این هفته اعلام کرد که بحث بر سر تحریم فروش تسلیحات به ایران یکی از «مسائل اصلی» در مذاکرات وین بود.

ایران روز سه‌شنبه در وین خواستار لغو تحریم‌های تسلیحاتی شد. ايران گفت تحريم تسليحاتی اين کشور مانعی در راه رسيدن به توافق نهایی هسته‌ای است که در آخرين مراحل تدوين است.

عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ايران گفت: «اگر قدرت‌های جهانی خواهان توافق هستند بايد روش خود را در مورد تحريم‌ها تغيير دهند.»

با این حال، واشنگتن با این درخواست ایران مخالفت کرد و گفت محدودیت در فروش سلاح به ایران در چارچوب توافق هسته‌ای با این کشور باید حل شود.

شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۰ قطعنامه‌ای به تصویب رساند که در آن فروش تانک، توپخانه با سیستم‌های کالیبر بزرگ، هواپیماهای جنگی، هلیکوپترهای تهاجمی، کشتی‌های جنگی، و سامانه‌های موشکی به این کشور را ممنوع کرد.

همچنین در این قطعنامه آمده است که ایران «نباید هیچ‌گونه فعالیت مربوط به موشک‌های بالستیکی که قادر به ارائه سلاح‌های هسته‌ای هستند را انجام دهد». این قطعنامه انتقال تکنولوژی یا ارائه کمک‌های فنی به ایران را نیز در این زمینه ممنوع کرد.

با تصویب این قطعنامه بخشی از فروش‌های تسلیحاتی روسیه به ایران، از جمله فروش سامانه موشکی «اس۳۰۰» متوقف شد.

کشورهای قدرتمند گفته‌اند در صورت توافق نهایی با ایران در مذاکرات هسته‌ای و پایبندی این کشور به تعهداتش تحریم‌ها علیه آن لغو خواهند شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    جمهوری اسلامی یک میلیارد دلار دیگر به سوریه هدیه می کند. این کمک از طریق بانک توسعه صادرات ایران ارائه می‌شود. کمک اعتباری قبلی تهران به حکومت بشار اسد، در ژوئیه سال ۲۰۱۳ میلادی، مبلغی ۳.۶ میلیارد دلاری را در بر می‌گرفت. ادیب میاله، رئیس بانک مرکزی سوریه به خبرگزاری بلومبرگ گفت که این دومین خط اعتباری یک میلیارد دلاری ایران برای کمک به اقتصاد سوریه از سال ۲۰۱۳ خواهد بود. بلومبرگ می‌نویسد که هنوز دولت بشار اسد از وام قبلی یک میلیارد دلاری ایران، اندوخته‌ای برای استفاده در واردات کالا به کشور دارد. ادیب میاله به خبرگزاری رویترز گفت:"تهران دو خط اعتباری به میزان چهار میلیارد دلار برای دمشق گشوده و انتظار دارد خط اعتباری دیگری را نیز جهت مقابله با تأثیرات تحریم‌های بین‌المللی باز کند.با گشایش یک خط اعتباری به ارزش یک میلیارد دلار برای تأمین هزینه واردات اقلام مختلف و خط اعتباری دیگری به ارزش سه میلیارد دلار برای تأمین هزینه خرید بنزین و کالاهای مربوطه به حمایت از سوریه ادامه می‌دهد".