ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جان کری: نمی‌خواهیم عجله کنیم

وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود گفت نمی‌خواهیم برای همیشه پشت میز مذاکره باشیم اما نمی‌توانیم چون به نیمه‌شب می‌رسیم، تسلیم شویم و برویم.

جان کری با حضور در برابر خبرنگاران در وین گفت: «ما نمی‌خواهیم برای همیشه پشت میز مذاکره بنشینیم اما عجله هم نمی‌خواهیم بکنیم.»

او افزود زمان باعث آسان شدن تصمیم‌گیری‌های دشوار نمی‌شود. نمی‌توانیم چون ساعت به نیمه شب می‌رسد، کارها را بگذاریم و برویم. وزیر خارجه آمریکا عنوان کرد «نه عجله خواهیم کرد و نه می‌گذاریم کسی موجب شتاب ما شود.»

کری ادامه داد: «آنچه کار ما را تعریف می‌کند و هم‌چنان تعریف خواهد کرد تمرکز ما بر کیفیت توافق است. اگر در نهایت موفق شدیم که توافق کنیم، باید توافقی باشد که بتواند با گذر زمان دوام یابد. آزمون ما روزها، هفته‌ها و ماه‌ها نیستند، آزمون حقیقی این توافق دهه‌ها خواهد بود. و حقیقت این است که با اینکه پیشرفت خوبی داشته‌ایم، چندین مساله همچنان حل نشده باقی مانده‌اند. برای همین من و همکارانم در وین می‌مانیم که ببینیم آیا مشکلات قابل حل شدن هستند و آیا می‌توانیم معامله خوبی که برای آن تلاش می‌کنیم را به دست آوریم یا نه.»

کمی پس از کنفرانس خبری کوتاه جان کری، وزیر خارجه ایران از بالکن هتل در پاسخ به سوال خبرنگاران که آیا توافق ممکن است گفت: «اگر ممکن نبود، من اینجا نبودم.»

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه پیش‌تر و هنگام ترک جلسه گفت‌وگو به خبرنگاران گفته بود: «مذاکرات هسته‌ای حل شده و مسائلی باقی مانده. امشب به گفت‌وگوها ادامه می‌دهیم… نیاز به زمان داریم.»

ضرب‌الاجل واقعی آخرین ساعت پنجشنبه ۹ ژوئیه است اما ظاهراً طرفین در حال یافتن فرمولی هستند که هم ضرب‌الاجل را تمدید نکرده باشند و هم توافق را به صورت رسمی اعلام نکنند.

عباس عراقچی، معاون ظریف پس از تمدید سه روزه مذاکرات هسته‌ای گفته بود هیچ ضرب‌الاجلی مقدس نیست: «در برخی جزئیات فنی و تکنیکی هنوز اختلافات و پرانتزهایی هست که اگر بشمارم نمی‌دانم چند تا بشود.»

بحث بر سر تحریم تسلیحاتی ایران از اختلافات گرهی طرفین است. عراقچی افزوده بود اگر ۱+۵ توافق بخواهند، باید رویکرد و نگاه خود را به تحریم عوض کنند و بحث دلبستگی به تحریم را کنار بگذارند.

معاون ظریف این را هم گفته بود که «اگر دیگران برای خودشان ضرب‌الاجل دارند مشکل ما نیست.»

دولت آمریکا می‌بایست طبق مصوبه موسوم به «لایحه ایران»، توافق جامع هسته‌ای را تا ۹ ژوئیه در اختیار کنگره قرار می‌داد تا مفاد آن ظرف ۳۰ روز از سوی نمایندگان بازنگری شود. چنانچه این مهلت سپری شود، بررسی مفاد توافق ۶۰ روز طول خواهد کشید.

باراک اوباما، چهارشنبه شب یک تله‌کنفرانس با کری و مونیز برگزار کرده بود تا در جریان آخرین تحولات مذاکرات قرار گیرد. او گفته که شانس توافق با ایران ۵۰ - ۵۰ است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Behrouz

    "فرهنگ" شرق و جهان سوم زور را ستایش کرده وخوشرفتاری و احترام را نشانه ضعف تلقی میکند. در مقابل جیمی کارتر بی جربزه ۴۴۴ روز کارکنان سفارت آمریکا را بر خلاف تمام قوانین بین المللی گرو گرفتند و روز اول زمامداری ریگان گروگانها را آزاد کردند. باراک اوباما که بی عرضه تر از جیمی کارتر است این "فرهنگ" ایرانی، شرقی و جهان سومی را پر رو تر کرده است. با زبان زور در یک روز توافق انجام پذیر است.

  • Farid

    تا صد سال دیگر هم مذاکره کنی اینها از بمب و موشک دست بر نمیدارند.

  • nader

    عجب !  یک  موشک نزدیک فردو پرتاب کنید ..... تمام برگه ها را موافقت و امضا میکنند.....

  • متین

    نه باریکلا نه باریکلا نه باریکلا