ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: غربی‌ها مواضع خود را تغییر داده‌اند

مذاکرات هسته‌ای هم‌چنان در وین ادامه دارند. ظریف می‌گوید ایران میز مذاکره را ترک نکرده و نخواهد کرد اما توافق و فشار باهم یکجا نمی‌شود.

محمدجواد ظریف به خبرنگاران گفته است «علاوه بر تغییر در مواضع و خواسته‌های بیش از حد، کشورهای ۵+۱ خواسته‌های مختلفی را دنبال می‌کنند و این کار دشوار را ساخته است.»

وزیر امور خارجه ایران با تکرار پیام ویدئویی که روز سوم ژوئیه منتشر کرده بود گفت: «همانطور که بارها گفته‌ام، توافق و فشار باهم یکجا نمی‌شود.»

فضای حاکم بر وین روز پنجشنبه نهم ژوئیه، فضایی پر از اتهام بود و غربی‌ها ایران را به عدم تمایل به تصمیم‌گیری‌های مهم، متهم کردند.

مذاکره‌کنندگان ارشد ایران. هم ایالات متحده و متحدان اتحادیه اروپا را به عقب‌نشینی از تعهداتی که در روز چهارشنبه هشتم ژوئیه مطرح شده بودند، متهم کردند؛ به طور خاص در مورد نحوه به تعلیق در آمدن تحریم‌ها و لغو تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل متحد.

هیچ یک از طرفین در مورد بازرسی‌های «هرجا و هر زمان» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایت‌های هسته‌ای و نظامی ایران که از درخواست‌های اتحادیه اروپا و آمریکاست صحبتی به میان نیاوردند، اما به نظر می‌رسد که این اختلاف نیز حل نشده باقی مانده است.

مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح روز پنجشنبه ۱۸ تیر ماه در واکنش به خبرهایی که از وین منتشر می‌شد گفت تحت هیچ شرایطی ایران  اجازه دسترسی به اماکن نظامی را نخواهد داد.

جزایری با اشاره به «زیاده خواهی»های غربی‌ها در مذاکرات وین گفت: «به دو طرف مذاکره می‌گوییم که وارد این حیطه نشوند؛ چراکه تحت هیچ‌ شرایطی اجازه دسترسی به اماکن نظامی داده نخواهد شد.»

اختلاف‌های باقی مانده

دیپلمات‌های ارشد، از جمله محمدجواد ظریف همگی گفته‌اند که مذاکرات همچنان ادامه دارد و پیشرفت‌ها به گونه‌ای بوده که هیچ‌گاه این چنین نزدیک به رسیدن به توافق نبوده‌اند.

چهار موضوع اصلی اختلاف برداشته شدن تحریم‌ها به خصوص اصل بازگشت‌ناپذیری آنها، دوره زمانی برخی محدودیت‌ها برای برنامه هسته‌ای ایران، بازرسی‌های آژانس از سایت‌های هسته‌ای و نظامی و خوانش طرف ایرانی و غربی در برداشتی است که از توافق‌نامه لوزان دارند. مذاکره‌کنندگان اتحادیه اروپا و آمریکا بیانیه لوزان را توافق الزام‌آور می‌دانند، اما طرف ایرانی متن تهیه شده در لوزان را الزام‌آور نمی‌داند.

عصر پنجشنبه ۹ ژوئيه، جان کری در کنفرانس خبری خود تاکید کرد «مذاکرات تا ابد ادامه نخواهد داشت»، محمد جواد ظریف همتای ایرانی او پس از آخرین جلسات روز نهم ژوئیه به خبرنگاران گفته است: «مذاکرات ادامه دارد، ما میز مذاکره را ترک نکردیم و ترک نخواهیم کرد.»

یک مقام ارشد مذاکره‌کننده ایرانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه خبری «المیادین» از عدم هماهنگی خواسته‌های کشورهای غربی در مذاکره با ایران خبر داد و گفت: «کشورهای غربی در هماهنگ ساختن مواضع‌شان در موضوع قطعنامه جدید شورای امنیت که قرار است متعاقب دستیابی به توافق هسته‌ای احتمالی منتشر شود، نیز دچار مشکل شده‌اند.»

پیش‌تر ظریف، در صفحه توئیتری خود به زبان انگلیسی نوشته بود: «شما نمی‌توانید اسب‌ها را در وسط مسیر رودخانه عوض کنید.» این نقل قول که برگرفته از یکی از سخنرانی‌های آبراهام لینکلن است به این مفهوم است که نمی‌توان در میانه یک موقعیت، موضع اولیه خود را تغییر داد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    جناب سرباز امام زمان تخیلی : بهتر است خودتان قبل از همه از خواب و خیال و توهم بیدار شوید و بعد برای دیگران تعیین تکلیف کنید .

  • سرباز امام زمان

    بیدارشین قبل اینکه توی قبر بزارنتون امام زمان میاد یکی یکی تونو به درک میفرسته . بیدارشین