ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزايش ۲۰ درصدی آتش‌سوزی در جنگل‌های ايران

از بين آتش‌سوزی‌های بهار ۱۳۹۴، حدود ۶۰ درصد آن در مناطق زاگرسی، ۲۰ درصد در شمال ایران و ۲۰ درصد ديگر در اراضی ملی خارج از اين دو منطقه رخ داده است.

قاسم سبزعلی، فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع، از افزايش ۲۰ درصدی تعداد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع ايران در فصل بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داده است.

به گزارش روزنامه ايران، قاسم سبزعلی مهم‌ترين دلايل آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور را «افزايش دما» دانسته و توضيح داده که هر يک درجه افزايش دما ۱۷ درصد نياز آبی را افزايش می‌دهد که اين موضوع با توجه به شرايط اقليمی خشک و نيمه‌خشک کشور، «وضعيت را حساس‌تر می‌کند.»

به گفته او، همچنين تغيير رژيم بارندگی در کشور از برف زمستانه به باران بهاره باعث افزايش پوشش گياهی علفی در منابع ملی شده که اين موضوع شرايط را برای آتش‌سوزی فراهم می‌کند.

با اين حال فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع می‌گويد در حال حاضر ۹۵ درصد آتش‌سوزی‌ها در منابع ملی بر اثر عوامل انسانی است و تنها پنج درصد آن به دليل عوامل طبيعی است.

به گفته سبزعلی، از ميان ۹۵ درصد آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع که انسان در آن‌ها نقش دارد، ۶۰ درصد غيرعمدی و ۲۰ تا ۳۰ درصد آن عمدی است.

فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع می گويد از بين آتش‌سوزی‌هايی که در بهار ۱۳۹۴ رخ داده حدود ۶۰ درصد آن در مناطق زاگرسی، ۲۰ درصد در شمال کشور و ۲۰ درصد ديگر در اراضی ملی خارج از اين دو منطقه رخ داده است.

ميزان آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور در بهار سال جاری در استان‌های فارس، کرمان و لرستان بيشتر از ساير مناطق کشور رخ داده است.

قاسم سبزعلی می‌گويد که جوامع محلی با «شن‌کش، بيل، آتش‌کوب و فلکس‌بک» تجهيز شده‌اند تا پيش از رسيدن نيروهای امدادی آتش را خاموش کنند.

مساحت جنگل‌های ايران بين ۱۱ تا ۱۴ ميليون هکتار برآورد شده است. مسئولان سازمان جنگل‌ها می‌گويند در يک دهه گذشته بيش از ۱۴‌هزار فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های ايران رخ داده که در مجموع به ۱۵۰ هزار هکتار از سطح عرصه‌های طبيعی کشور خسارت وارد کرده است.

امکانات سازمان حفاظت محيط زيست و همچنين سازمان جنگل‌ها و مراتع در ايران بسيار ناچيز است و محيط‌بانان گاهی با سطل و دبه‌های آب به خاموش کردن آتش می‌پردازند.

ايران در بين ۵۶ کشور دارای جنگل در جهان در رتبه چهل و پنجم قرار دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.