ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چهار تن از بازداشت‌شدگان روز قدس در تبريز به زندان منتقل شدند

روز جمعه ۱۹ تيرماه، شماری از فعالان مدنی تبريز با در دست داشتن پلاکارد و پارچه نوشته‌هايی در جريان راهپيمايی روز قدس حمايت خود را از مسلمان تُرک اويغور چين نشان داده بودند.

چهار تن از فعالان مدنی تبريز که روز جمعه ۱۹ تير همزمان با راهپيمايی روز قدس، از سوی مأموران امنيتی بازداشت شده بودند، پس از تعيين وثيقه به مبلغ ۵۰ ميليون تومان برای هر کدام، به زندان مرکزی تبريز منتقل شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، رسول رضوی، حسين رخشانی کيا و سئوينديک لطفی روز يکشنبه ۲۱ تير به قرنطينه زندان مرکزی تبريز منتقل شده‌اند. از هويت نفر چهارم اطلاعی در دست نيست.

اين فعالان که پيشتر در بازداشتگاه اداره حفاظت اطلاعات نيروی انتظامی تبريز بوده‌اند، تحت بازجويی قرار گرفته بودند. رسول رضوی يکی از بازداشت‌شدگان پيشتر نيز در سال ۹۲ بازداشت و به اتهام «تبليغ عليه نظام» به يک سال حبس تعزيری محکوم شده بود.

روز جمعه ۱۹ تيرماه، فعالان مدنی تبريز با در دست داشتن پلاکارد و پارچه نوشته‌هايی در جريان راهپيمايی روز قدس حمايت خود را از مسلمان تُرک اويغور چين نشان داده بودند.

اويغورها دارای ريشه مغولی و ترکستانی هستند. جمعيت اين اقليت قومی حدود ۱۰ ميليون نفر است. حدود ۹۰ درصد اويغورها در جمهوری خلق چين و بيشتر در استان سين کيانگ اين کشور و بقيه آن‌ها در مناطق مرزی قزاقستان و قرقيزستان زندگی می‌کنند.

دولت چين به اويغورهايی که در ادارات دولتی استان سين کيانگ چين کار می‌کنند يا دانش‌آموزان و دانشجويانی که در دانشگاه‌های اين منطقه تحصيل می‌کنند اعلام کرده در ماه رمضان حق روزه گرفتن ندارند. مقام‌های دولت چين گفته‌اند اين تصميم را برای سلامتی دانش‌آموزان گرفته‌اند و روزه‌داری کاری بی‌فايده برای کارمندان است که باعث عقب افتادن کارها می‌شود.

جمهوری اسلامی ايران با جمهوری خلق چين روابط گسترده‌ای دارد. ایران تا کنون به تصمیم دولت چین درباره ممنوعیت روزه‌گیری مسلمانان اويغور این کشور واکنشی نشان نداده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • گشنه اسب

    پارسهای افغانی و هندی و پاکستانی و تاجیک را دریابید که دارن از گرسنگی میمیرند!

  • بهنام

    جناب منصور از شما بعید است این طرز ادبیات و سخن گفتن در کامنت اول و واقعآ برایتان متاسفم . البته توهماتی که در حمایت از خامنه ای جنایتکاردر کامنت بعدی نوشته اید طبیعیست ، چون شما در خارج از کشور هستید و احتمالآ سالهاست با حقایق در حال وقوع در ایران بیگانه هستید . باید بگویم ( آرزو بر جوانان عیب نیست )

  • mansour

    هموطنان گرامی دمکراسی خواه! لطفأ بازیچه دست اجانب و مزدوران آنها نشوید و نسبت به حل مشکل هسته ای کاملأ مسئولانه عکس العمل نشان دهید. قابل عرض است که بعد از اعلام توافق هسته ای از طرف مقامات کشور ایران و امریکا باید خوشحال شد و خوشحالی را هم بروز داد و به هیچ عنوان هم نباید مانع ادامه روابط مثبت دولت امریکا با ایران گردید. اینکه اقای خامنه ای دست پیش گرفته که پس نیافتد و اعلام نموده که بعد از توافق هسته ای مبارزه با استکبار ادامه دارد،به این علت است که ایشان خوب میدانند که منبعد دمکراسی خواهان موی دماغ بیت رهبری و حکام مستبد و غارتگر بیتالمال هستند و ایشان یا باید دست دزدان را از بیت المال قطع کند و یا با استقرار دمکراسی موافقت نماید.ضمنأ مخالفان نظام(کمونیت های دیکتاتور و عقبه مارکسیتی بدتر از خود آنها،شاه الهی های مستبد و نوکر استکبار،استعمار و صهیونیسم،مجاهدین فاشیست و مزدور عرب و ضد خلق ایران و امثالهم... )از فردای روز توافق شروع به وراجی و روشنفکری میکنند و برای خار نمودن هیئت مذاکره کننده ایرانی،بیت رهبری و شخص اقای خامنه ای شروع به عوام فریبی و رجز خوانی سیاسی کرده و با بکار بردن پی در پی جمله( نوشیدن جام زهر هسته ای )که یکی از ترفندها و حرامزادگی فرصت طلبان و مدافعان دیکتاتوری از نوع دیگر است ،تلاش در درگیری مردم با نظام را خواهند نمود.لذا ما نباید فریب این دشمنان دمکراسی را بخوریم و وشیر باشیم. تشویق اقای خامنه ای و بیت رهبری جهت برقراری عدالت اجتماعی و اقتصای باید در دستور کار مبارزان دمکراسی خواه و ایران دوست باشد و چنانچه اقای خمنه ای ارزشی برای خواسته به حق دمکراسی خواهان و مردم تحت ستم ایران قائل نشدند و صدای مردم مظلوم و تحت ستم ایران را نشنیدند،باید برای سرنگونی این نظام غارتگر و مدافع فساد اقدام به تظاهرات و تجمعات املأ مسامت آمیز نمود! شعار روز بعد از توافق هسته ای « عدالت اقتصادی حق مسلم ماست)(یا مرگ یا عدالت)(مرگ بر اختلاسگر و نظام حامی او)(مرگ بر مجلس فاسد و بی اختیار) (دمکراسی - دمکراسی حق مسلم ماست) (اسلام بدون عدالت بدرد عمه ات می خوره) است که با تجمع در جلوی مجلس،وزارت کشور،وزارت اطلاعات،وزارت دادگستری(بخوانید بیدادگستری)و مقابل دفتر مقام معظم رهبری منصور پیرخانقاه- آلمان مورخه ۲۲ تیر ۱۳۹۴

  • رسول

    نوشته اید: "اویغورها دارای ریشه مغولی و ترکستانی هستند." این داستان را از کجا آورده اید. ایغورها یکی از اقوانم مشهور ترک هستند و بیش از هزار سال است که در سرزمین ترکستان شرقی ساکنند. در صورت نداشتن اطلاعات از منابع معتبر استفاده کنید.

  • mansour

    دولت ایران بصورت غیر رسمی به کمیته مرکزی حزب کمونیست چین انتقاد کرده است.این شکل انتقاد میان دوّل دوست کاملأ صحیح و رایج است.کشور های اروپایی هم انتقادات خود از دولت امریکا در رابطه با شنود مکالمات را بصورت دیپلماتیک به دولت امریکا ابلاغ نموده اند. این پان ترکیست های دستگیر شده ***را باید به اشد مجازات محکوم کرد که درس عبرتی برای سیاسیون کژفهم و دیگر پانترکیست ها بشود. مسئول رادیو زمانه هم باید بفهمد که در امور رسانه ای و رعایت حقوق بشر نمی توان همزمان در جشن عروسی و نیز در مراسم عزاداری شرکت داشت. قابل عرض است که همین اشغال هایی که در مقام معترضین اجتماعی از ایغورهای ترک دفاع میکنند،حمایت دولت و مردم مسلمان ایران از مردم فلسطین ، لبنان،یمن،عراق و افغانستان را مردود دانسته و ایرانیان را علیه نظام تحریک می نمایند.شعار نه غزه ،نه لبنان جانم فدای ایران(بخواید جانم فدای اسرائیل ،ترکیه و عربستان) را همین *** سر دادند و ایرانیان غیر سیاسی و کژفهم سیاسی هم به تقلید انرا فریاد کشیدند. پاینده ایران و برقرارباد دمکراسی واقعی