ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دو روز پس از آتش‌بس يمن: ۲۱ تن در حملات هوايی عربستان کشته شدند

رويترز به نقل از شاهدان عينی نوشت حملات گسترده عربستان روز ۱۳ژوئيه/۲۲تير سه حمله موشکی را شامل می‌شود. اين حملات به ويرانی ۱۵ خانه، کشته شدن ۲۱ نفر و زخمی شدن دستکم ۴۵ نفر انجاميد.

تنها دو روز پس از آغاز آتش‌بس بشردوستانه با ميانجيگری سازمان ملل در يمن، حملات هوايی عربستان در صنعا، منجر به کشته شدن دست‌کم ۲۱ غيرنظامی شد.

رويترز به نقل از شاهدان عينی نوشت حملات گسترده عربستان روز ۱۳ژوئيه/۲۲تير سه حمله موشکی را شامل می‌شود. اين حملات به ويرانی ۱۵ خانه، کشته شدن ۲۱ نفر و زخمی شدن دستکم ۴۵ نفر انجاميد.

پيش از اين نيز عربستان با حملات هوايی خود و بمباران شهر تعز در ساعات آغازين آتش‌بس، شرايط آتش‌بس را رعايت نکرده بود. عربستان می‌گوید دولت عبدربه منصور هادی‌، رئیس‌جمهوری فراری یمن از او نخواسته بود تا آتش‌بس کنند.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی ۳۰۸۳ نفر در جريان درگيری‌های چند ماه گذشته در يمن جان خود را از دست داده‌اند و دستکم ۱۴هزار و ۳۲۴ نفر نيز مجروح شده‌اند. سازمان ملل می‌گويد در ميان قربانيان، بيش از ۱۵۰۰ نفر غيرنظامی بوده‌اند. دست‌کم يک ميليون نفر نيز در پی جنگ داخلی يمن آواره شده‌اند.

به رغم حملات گسترده عربستان برای از بين بردن نيروهای شيعيان حوثی و متحدانش در يمن، همچنان کنترل بخش بزرگی از اين کشور به دست حوثی‌ها است.

قرار بر اين بود از بامداد جمعه ۱۰ ژوئيه آتش‌بسی يک هفته‌ای در يمن به جريان افتد. آتش‌بسی محدود تا پايان ماه رمضان تا فرصتی برای کمک‌رسانی به مردمی که نيازمند غذا، آب و دارو باشد.

سازمان ملل پيش از اين يمن را در رده بحران‌زده‌ترين کشورها جای داده و اعلام کرده بود که ۲۱ ميليون نفر از مردم يمن در شرايط اضطراری قرار دارند. تاکنون سه کشور در اين رده‌بندی قرار گرفته‌اند که عبارتند از عراق، سوريه و سودان جنوبی.

آتش‌بس يک هفته‌ای می‌توانست فرصتی برای نهادهای امدادی فراهم ‌کند تا به مردم غذا، آب و دارو برسانند. با اين حال شکسته‌شدن آتش بس و ناديده گرفتن آن توسط عربستان، وضعيت بحرانی يمن را بحرانی تر کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    خبرگزارى هاى ايران طى روزهاى گذشته از كشته شدن دو افسر سپاه به نامهاى سرهنگ کریم غوابش ، و سرهنگ قاسم غريب در منطقه زبدانى در حومه دمشق ، و منابع سوری نیز از کشته شدن یک سرهنگ ایرانی خبر دادند. بنا به گزارش خبرگزاريهاى ايران، كريم غوابش متولد ۱۳۴۸ و بازنشسته سپاه و جانباز ۵۰ درصدى جنگ ایران وعراق بود و و از آغاز جنگ سوريه به دمشق اعزام شده بود. وى روز شنبه توسط يك تله انفجاري در زير خودروي حامل وى منفجر كشته شده است. منابع سورى نيز ازكشته شدن یک سرهنگ ایرانی - که نامش ذکر نشده - در روستای دورین در حومه لاذقیه در شمال غرب سوریه، علاوه بر ده سرباز ارتش سوريه و چند عضو حزب الله لبنان عصر ديروز یکشنبه توسط عملیات یک گروه از ارتش آزاد ، خبر داده اند. به گزارش خبرگزارى " دفاع پرس" وابسته به نيروهاى مسلح ايران، قاسم غریب جانشین گردان تکاور تیپ مردم پایه سپاه نینوای استان گلستان بوده كه روز شنبه در ارتفاعات تلمور سوریه كشته شد. سايت " گلستان ما " نيز گزارش داده كه غريب سومين سپاهى كشته شده از استان گلستان و از اهالى روستاي سيدميران بود. پیش از اين غلامعلی تولی از تیپ ۶٠زهی گنبدکاووس وسید احسان حاجی حاتملو از پاسداران تیپ ۴۵ جوادالائمه گرگان ، در نزدیکی شهر حلب كشته شدند. بنا به گزارش اين سايت ، غريب به عنوان" داوطلب مدافع حرم حضرت زینب " براي دومين مرحله عازم ماموریت به سوريه شده بود. رژيم ايران ، اصطلاح " مدافعان حرم حضرت زينب" را به عنوان بهانه اى براى اعزام نیروهاى سپاهى وبسيجى به سوريه به كار مى برد. اين در حالي است أكثريت قريب به اتفاق 400 اعزامى كشته شده از سال 2011 تاكنون ، در مناطقى خارج از دمشق وبه دور از حرم زینب طى درگیریهاد مختلف با نیروهاد مخالف وارتش آزاد ، جان باختند.