ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طاعون نشخوارکنندگان دست‌کم ۳۱۱ حيوان را در هفتاد قله اراک از بین برد

کل و بز در مناطق سخت عبور و ارتفاعات بالا بوده و به این خاطر پيش‌بينی می‌شود آمار تلفات بيش از اين تعداد باشد. تا کنون طاعون به تلف شدن بيش از ۹۵ درصد از کل و بز و قوچ و ميش این منطقه انجامیده است.

حسين‌علی ابراهيمی کارنامی، مديرکل حفاظت محيط زيست استان مرکزی خبر داده که تلفات وحوش هفتاد قله اراک بر اثر بيماری «طاعون نشخوارکنندگان کوچک» به ۳۱۱ رأس رسيده است.

خبرگزاری تسنيم، امروز سه‌شنبه ۲۳ تير به نقل از ابراهيمی کارنامی گزارش داده که محيط زيست «کل و بز» در مناطق سخت عبور و ارتفاعات بالا بوده و به همين دليل پيش بينی می‌شود آمار تلفات بيش از اين تعداد باشد.

بز، کل و ميش جزو حيوانات تلف شده در این منطقه هستند.

اين بيماری از ۱۴ خردادماه امسال در منطقه هفتاد قله اراک شيوع يافته است.

بيماری طاعون حيوانی قابل سرايت از دام اهلی به حيوانات وحشی است و در مکان‌هايی مشاهده می‌شود که دام اهلی در تماس با حيوانات وحشی هستند يا از آبشخورهای مشترک استفاده می‌کنند.

به گفته مديرکل حفاظت محيط زيست استان مرکزی، منطقه هفتاد قله اراک قرنطينه بوده و ورود «هرگونه دام، افراد متفرقه و گردشگر» به اين منطقه ممنوع است و تاکنون بر اثر اين بيماری بيش از ۹۵ درصد از کل و بز و مابقی که مربوط به قوچ و ميش است تلف شده‌اند.

او خبر داده که استفاده از ماده ضدعفونی کننده جديد «پرسيدين» با توجه به اينکه در آبشخورهای حيات‌وحش استفاده از آهک و شستشوی آبشخورها با اين ماده تاثير چندانی نداشت به توصيه دامپزشکی ماده «پرسيدين» که قوی‌تر بوده و خاصيت خوراکی نيز دارد، در حال مصرف است.

کارنامی می‌گويد اين ماده «اثرات سوئی» بر حيات‌وحش ندارد.

به‌گفته مديرکل دفترحيات وحش و تنوع زيستی سازمان حفاظت محيط زيست در چند سال اخير ۱۰۰۰ رأس از حيوانات وحشی مانند کل و بُز وحشی به دليل اين بيماری در مناطق کويری تلف شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.