ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فقط «جمع‌بندی»؟ − مروری بر واکنش‌های اصول‌گرایان به توافق هسته‌ای

میلاد پور عیسی −رسانه‌های اصول‌گرایان تندرو، در تلاش برای کم اهمیت جلوه دادن این رویداد، توافق هسته‌ای را تنها «جمع بندی مذاکرات هسته‌ای» خواندند.

حسن روحانی با اشاره به انتقاد احتمالی اصول‌گرایان تندرو از توافق نهایی هسته‌ای، با بیان این که لبخند مردم همواره به ما امید داده و تصمیم و اراده آنها به ما قدرت بخشیده است، گفت: «اعلام می‌کنم اگر کسی بخواهد نقد دلسوزانه بکند آزاد است. اما من اجازه نمی‌دهم که امید مردم برای آینده درخشان این کشور و رونق اقتصادی و صلح و امنیت در کشور و منطقه مورد خدشه قرار گیرد و کسی بخواهد با دروغ و اتهام به امید و اعتماد مردم صدمه بزند.»

«جمع بندی مذاکرات هسته‌ای»

چند ساعت پیش از اعلام رسمی انعقاد توافق میان ایران و ۵+،۱ رسانه‌های اصول‌گرایان تندرو، در تلاش برای کم اهمیت جلوه دادن این رویداد، توافق هسته‌ای را تنها «جمع بندی مذاکرات هسته‌ای» خواندند؛ اشاره‌ای به نیاز قانونی توافق انجام شده برای اعمال نظر از سوی اصول‌گرایان.

صفحه اینستاگرام روزنامه "وطن امروز" وابسته به مهرداد بذرپاش نایب رئیس مجلس و عضو شناخته شده "جبهه پایداری" با اشاره به انتشار تصویری از آیت الله خامنه‌ای در فضای مجازی مدعی شد: «طبق اخبار، جمع بندی نهایی مذاکرات به تایید رهبری رسیده است.»

در ادامه این مطلب صفحه اینستاگرام وابسته به روزنامه وطن امروز نوشته شده است :«تیم هسته‌ای از توافق بد رها شد و حالا وقت اجرا و وقت عمل آمریکا به تعهدات است.»

همچنین سردبیر این روزنامه تندرو نیز در صفحه اینستاگرامی خود در واکنش به توافق نهایی هسته‌ای با تکرار ادعای تایید رهبر جمهوری اسلامی پای آن چه «جمع بندی مذاکرات» خوانده آورده است: « : قطعا این یک توافق آرمانی نخواهد بود چرا که برای استیفای حقوق خود از برخی حقوق دیگرمان گذشتیم و این بده بستان جشن و پایکوبی ندارد.اگر موفقیتی هم باشد به خاطر دستاوردهایی است که در میز مذاکره معامله شده است. این را به خاطر بسپارید که روند کنونی محک اصلی را در روند اجرا خواهد خورد.» همزمان صفحه اینستاگرام منتسب به مهدی کوچک زاده نماینده تندرو مجلس با انتشار عکسی از محمد مصدق، نخست وزیر ایران در دوران محمد رضا پهلوی در حال بوسیدن دست ثریا همسر پادشاه پیشین ایران درست همزمان با اعلام توافق هسته‌ای در وین اتریش، تلاش کرده این رویداد را به چالش بکشد.

چند روز قبل نیز، حمیدرضا ترقی فعال سیاسی اصول‌گرا و از اعضای حزب موتلفه در گفتگو با خبرگزاری فارس، با بی اهمیت جلوه دادن توافق نهایی ایران و قدرت‌های جهانی تصریح کرده بود که:«اگر توافق در سال گذشته انجام می‌شد، شاید جشن هسته‌ای یک معنا و مفهوم مشخص داشت اما با توجه به طولانی شدن مذاکرات طبیعتا زمینه‌ای برای برپایی جشن توافق هسته‌ای وجود ندارد.»

به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای یکی از مهم‌ترین شعارهای دولت حسن روحانی بود که ولایت‌مداران تندرو مخالف این دولت بارها تلاش کردند از این امر جلوگیری کنند.

حالا با پایان هیجده ماه مذاکرات سخت و نفس گیر میان ایران و قدرت‌های غربی و در شرایطی که توافقات انجام شده تا چند روز دیگر مراحل اجرا را از سر خواهد گذراند، اصول‌گرایان نگرانی‌ها را به سمت استقبال افکار عمومی از این توافق سوق داده‌اند. چنان که علیرضا زاکانی دیگر نماینده تندرو مجلس نیز امروز در نطق پیش از دستور و همزمان با قرائت بیانیه پایانی مذاکرات از سوی جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و فدریکا موگرینی رئیس گروه ۵+۱ با زودرس خواندن جشن حامیان توافق، تصریح کرد: «جشن‌های زودرس به دشمنان آدرس غلط می‌دهد.این کار مطابق خواست آمریکاست و در جامعه انتظار ایجاد می‌کند؛ برخی‌ها می‌خواهند دست شورای عالی امنیت ملی را ببندند که این کار غلط و خواست آمریکاست.»

این نماینده تندرو مجلس با اشاره به بررسی توافق هسته‌ای در شورای عالی امنیت ملی با بیان این که برخی می‌خواهند دست این شورا را ببندند تاکید کرد:« ما تاکنون ضربات سختی از این نوع نگاه جناحی خورده‌ایم، موضوعات ملی را نباید جناحی کرد، نکته دیگر این است که با سطحی‌نگری و خلاف عقلانیت عمل کردن مسیر آینده را دشوار می‌کند، لااقل در این زمینه از دشمنان‌مان درس بگیریم.»

پیش تر و همزمان با مذاکرات وین، علی اکبر ولایتی مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی در امور بین الملل در مورد مراحل تصویب توافق هسته‌ای تاکید کرده بود: « هر چه در آن جا صورت می‌گیرد کار مقدماتی است و باید به جمهوری اسلامی ایران آورده شود و در محافل ذیربط مثل دبیر خانه شورای عالی امنیت ملی و در نهایت به تصویب مقام معظم رهبری برسد.».

این در حالی است که رسانه‌های تندرو داخلی، همزمان با انتشار خبر فرستاده شدن متن توافق به ایران برای اخذ تایید از سوی مقامات جمهوری اسلامی، با تکذیب این خبر از اختیارات کامل تیم مذاکره کننده برای امضای توافق خبر داده بودند. تلاشی که از سوی برخی تحلیلگران، انداختن توپ « توافق بد» به گردن دولت حسن روحانی و فراهم آوردن امکان به چالش کشیدن آن تعبیر شده بود.

خبرگزاری فارس، با استناد به سخنان یک « منبع آگاه» ارسال توافق به پایتخت‌ها برای تصمیم‌گیری تاکید کرد کرده بود که «در صورت رعایت خطوط قرمز، تیم مذاکره‌کننده ایران اختیار کامل برای توافق را دارد.»

این در حالی است که این خبرگزاری از قول همین منبع آگاه با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر بررسی توافق نهایی هسته‌ای تصریح کرده که :« تمام تعهدات بین‌المللی کشور لاجرم و بر اساس قانون اساسی، نیازمند تصویب مجلس است. با توجه به قانونی که برای صیانت از دست‌آوردهای هسته‌ای در مجلس تهیه و تصویب شده مجلس دست‌کم این حق را دارد که بر حسن اجرای این مصوبه نظارت دقیق داشته باشد.»

روحانی همچنین از مجلس شورای اسلامی، رییس مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه و ریاست آن تشکر کرد و گفت: از نیروهای مسلح که همواره پشتیبان نظام، ملت و دولت بوده‌اند و از مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان رهبری، حوزه‌های علمیه، مراجع عظام تقلید، دانشگاه‌ها، فرهیختگان، جوانان و بانوان تشکر می‌کنم.»

عرضه دارید جشن ارزانی بگیرید!

همزمان سایت "دولت بهار"، وابسته به محمود احمدی نژاد رئیس دولت‌های نهم و دهم، با اشاره به امضای توافق هسته‌ای، با بیان این که « جشن هسته‌ای توسط دولت سابق برگزار شده و جشنی که دولت یازدهم موظف به برگزاری آن است "جشن ارزانی" است»، نوشته است: « این هنگامه تحقق وعده اصلی دولت یازدهم به مردم یعنی به ارمغان آوردن ارزانی است که فرا رسیده است. به بیان دیگر جشن هسته‌ای توسط دولت سابق برگزار شده و جشنی که دولت یازدهم موظف به برگزاری آن است "جشن ارزانی" است؛ جشنی که در ازای وعده نسیه آن تا این لحظه داشته‌های فراوانی از کیسه ملت ایران رفته است، محمد جواد ظریف روی ویلچر نشسته است، علی شمخانی لبخند زنان اعتراف کرده است که نام او در صدر فهرست آمریکایی‌ها برای بازجویی است و...»

روز آغاز

پایان یک « بحران غیر ضرور » انچنان که جواد ظریف در سخنانش در مورد توافق هسته‌ای گفته، می‌تواند سرفصلی برای آغاز بحران‌های دولت اعتدال باشد.

سرریز شدن مطالبات مردم، چه خواسته‌های اقتصادی در نتیجه رفع تدریجی تحریم ها، چه مطالبات سیاسی منتقدان ،می‌تواند به پاشنه آشیل دولت حسن روحانی در ادامه راه تبدیل شود.

موقعیت «شیخ دیپلمات» زمانی دشوارتر خواهد شد که مخالفان تندرو او نیز دستکم در بخش مرتفع سازی مشکلات اقتصادی ساز انتقاد را کوک کنند. سخنان اخیر خامنه‌ای در نقد «لیبرالیسم سیاسی» هم به این معنا تعبیرشدنی است که دوره پس از تنش‌زدایی هسته‌ای، دوره گشایش سیاسی نیست.

از هر طرف که نگاه کنیم می‌بینیم که حق با حسن روحانی است که گفته است: «امروز روز پایان نیست، بلکه روز آغاز است.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    توافق؛ خوشحالی بشار اسد از دلارهای آزاد شده به گزارش خبرگزاری فرانسه از دمشق، رسانه های دولتی سوریه گزارش دادند بشار اسد رئیس جمهور این کشور دستیابی رژیم تهران به توافق هسته ای را به رهبر جمهوری اسلامی که هم پیمان رژیم سوریه است، تبریک گفت!

  • ناشناس

    این توافق به نفع کشور و ملت نیست بلکه فقط به نفع نظام مقدس است. والسلام.

  • متین

    نویسنده مقاله سعی داشته ازتوافق هسته ای به عنوان پرافتخارترین اتفاقات تاریخ یادکند درحالی که این توافق کاملا به نفع حاکمان نظام هست وبس. اسامی سپاهیان وشرکتهای تابعه انها اززیرسلطه تحریم ازاد شده وراحت میتوانن به پولهای بلوکه شده خود دست یافته وقدرت خودرا مجدداشکل دهند وانچه برای ملت خواهد بود چیزی جزخسران وتباهی نخواهد بود