ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سدهای خراسان جنوبی یک‌سوم آب خود را از دست داده‌اند

خراسان دیگر به طور جدی دچار مشکل کمبود آب است. سد حاجی‌آباد در اين استان کاملاً خشک شده و «سد کريت» و «شهيد پارسا» در آستانه خشک شدن هستند.

حسين امامی، مديرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی خبر داده که آب ورودی به سدهای اين استان ۳۰ درصد کاهش يافته است.

امامی به خبرگزاری مهر گفته که سد حاجی‌آباد در اين استان کاملاً خشک شده و «سد کريت» و «شهيد پارسا» در آستانه خشک شدن هستند.

به کفته او، امسال حجم ورودی آب به سد کريت ۰.۳۵، سد دره‌ بيد ۰.۱۲، سد نهرين ۱.۶۸، سد فرخی ۰.۱۲، سد حاجی‌ آباد ۰.۱۴ و سد اسديه ۰.۶۲ ميليون متر مکعب بوده است.

همچنين محمدهادی رحمتی، مديرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان نيز گفته که اين استان شمالی با کمبود آب مواجه است.

به گفته رحمتی، گلستان جزو چهار استان دارای کمبود آب و در صدر استان‌‌های کشور به‌ لحاظ وضعيت نامطلوب آبی قرار گرفته است.

خشکسالی ۱۴ ساله در ايران، بحران کم‌آبی را در اين کشور تشديد کرده است. با اين حال مقامات جمهوری اسلامی برای بحران کم‌آبی هنوز چاره‌ای پيدا نکرده‌اند و صرفا هشدار می‌دهند که اين کشور با تنش آبی مواجه است.

از سوی ديگر ميزان مصرف آب در ايران با وجود اين هشدارها همچنان بالاست. حدود ۹۰ درصد آب در ايران صرف کشاورزی می‌شود که به گفته کارشناسان ۶۰ درصد از اين رقم نيز هدر می‌رود.

شدت بحران آب در ايران سبب شده که بسياری از روستاها با بی‌آبی مواجه باشند. به گونه‌ای که آب آشاميدنی هفت ميليون روستايی در ايران از طريق تانکر تأمين می‌شود. مقامات ايران بارها درباره احتمال بروز جنگ آب در کشور هشدار داده‌اند.

کم‌آبی و خشکسالی در ايران و سوء مديريت در بخش آب، مدتی است که اعتراض‌ها و همچنين نزاع‌های فراوانی در استان‌های مختلف ايران پديد آورده است.

ميزان آب تجديدشونده در ايران، يعنی آبی که از بارش‌ برف و باران حاصل می‌شود، کاهش پيدا کرده است و بر اين اساس کشور در مرحله «بحران آبی» قرار دارد.

سرانه مصرف روزانه آب در ايران ۳۰۰ ليتر است. اين سطح مصرف، دو برابر ميانگين مصرف آب در جهان است. در حال حاضر خشکسالی ۵۰۰ شهر ايران را تهديد می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.