ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آیا تنش میان ایران و آمریکا تداوم خواهد داشت؟

ایرج ادیب‌زاده- توافق هسته‌ای این امید را ایجاد کرده بود که مناسبات ایران و امریکا بهبود یابد. آیا سخنرانی خامنه‌ای و تاکید بر عدم تغییر سیاست ایران، خط بطلانی بر این امید است؟

به دنبال توافق هسته‌ای و تهیه متن «برجام»، چشم انداز بهبود روابط بین تهران و واشنگتن روشن‌تر به نظر می‌رسد. برای نخستین بار پس از قطع رابطه دیپلماتیک بین دوکشوراز اوایل دهه هشتاد میلادی، گفت‌وگوهای رسمی و پنهانی نمایندگان دو کشور، افق‌هایی جدید برای تغییرات بنیادین پدید آورده است.

امیدواری‌ها از آن روست که سیاست خارجی آمریکا در روزهای گذشته تحولات مهمی را از سرگذراند. تلاش برای عادی سازی روابط ایالات متحده با کره شمالی پس از بیش از پنج دهه تنش دیپلماتیک و از سرگیری روابط دیپلماتیک با کوبا. احتمال از سرگیری روابط دیپلماتیک بین ایران و آمریکا را بی‌پایه جلوه نمی‌داد. اما سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در روز عید فطر، تردیدهایی در مورد پایان خصومت با ایالات متحده به وجود آورده است.

رهبر ایران در سخنرانی خود به مناسبت عید فطر هشدار داد: «با وجود این مذاکرات و متنی که تهیه شده است سیاست ما در مقابل دولت مستکبر آمریکا هیچ تغییری نخواهد کرد . چه این متن تصویب شود چه نشود ما از حمایت دوستان خود در منطقه دست نخواهیم کشید .»

پرسش‌های مهم روز این‌ها هستند:

  • با وجود امیدواری که پس از گفت و گوهای دوساله برسر پرونده اتمی برای بهبود روابط تهران- واشنگتن به وجود آمده بود و حتا هاشمی رفسنجانی نیز ابراز داشت که اکنون دولت‌های ایران و آمریکا می‌توانندوارد مرحله برقراری رسمی رابطه شوند، آیا سخنرانی عید فطر خامنه‌ای به منزله پایان این امید است؟
  • مشکل به چه برمی‌گردد؟ به اختلاف‌های درونی حکومت ایران؟ آیا خامنه‌ای بیم دارد که دلواپسان دلواپس‌تر شوند؟
  •  اگر رابطه دولت‌های ایران و آمریکا بهبود نیابد،  این خطرپدید نمی‌آید که توافق اتمی زمانی به هم بخورد و دوباره تنش شروع شود؟
  • و سرانجام در حالی که کاخ سفید متن توافق هسته‌ای را به کنگره فرستاده و متن برجام نیز روی میز شورای امنیت است آیا موضوع ختم به خیر خواهد شد؟

این پرسش‌ها را رادیو زمانه با دو کارشناس سیاسی، امیر طاهری در لندن و رسول نفیسی در واشینگتن در میان می‌گذارد:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نازنین

    پس از سرنگونی رژیم ناشایسته و ناپسند ایران کشور ایران و امریکا و کشور باستانی اسرایل در کنار هم خواهند بود و از خشونت در خاور میانه کاسته خواهد شد