ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دبیرکل مجمع تقریب: به تنهایی از علما کاری برنمی‌آید

آیت‌الله محسن اراکی می‌گوید هنرمندان، دانشگاهیان و روزنامه‌نگاران باید به خدمت مجمع تقریب مذاهب اسلامی درآیند. او الازهر را به همدستی با عربستان سعودی متهم کرده است.

آیت‌الله محسن اراکی، نماینده پیشین ولی فقیه در سپاه بدر عراق و دبیرکل کنونی «مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی»، از برخی رویکردهای رسانه‌ای تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی ایران در جهت دامن زدن به اختلافات مذهبی بین شیعه و سنی انتقاد کرد و از تحریم برخی شخصیت‌های مذهبی مورد وثوق رهبری جمهوری اسلامی مانند آیت‌الله محمد علی تسخیری توسط الازهر مصر پرده برداشت. او گفت برای وحدت اسلامی مورد نظر جمهوری اسلامی به تنهایی کاری از علما برنمی‌آید.

‌ محسن اراکی، دبیر کل مجمع تقریب و نماینده پیشین ولی فقیه در سپاه بدر

محسن اراکی که از سه سال پیش تاکنون به حکم رهبر جمهوری اسلامی به ریاست مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی منصوب شده، خواهان همکاری هنرمندان، دانشگاهیان و نهادهای فرهنگی شد. او به خبرگزاری فارس گفت اگر لازم باشد دولت به زودی در این زمینه وارد عمل می‌شود و به حکم قانون، نهادهای فرهنگی را با «مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی» همسو می‌کند.

مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به دستور آیت‌الله علی خامنه‌ای در سال ۱۳۶۸ با هدف نزدیکی پیروان مذاهب اسلامی تأسیس شد، اما به دلیل وابستگی‌اش به رهبر جمهوری اسلامی ایران و اختلافات دامنه‌دار مذهبی در خاورمیانه و رویکردهای تبلیغی جمهوری اسلامی برای تشیع، تاکنون توفیق چندانی به دست نیاورده است.

ناکامی مجمع تقریب

محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، رهبران ترکیه را به دامن زدن به اختلافات بین شیعه و سنی در خاورمیانه متهم کرد. او گفت رد پای ترکیه در جنگ داخلی سوریه و در عراق مشاهده می‌شود.

آیت‌الله اراکی در پاسخ به ناکامی مجمع تقریب در رسیدن به اهدافش در خاورمیانه به دلیل وابستگی به رهبر جمهوری اسلامی گفت وظایف این مجمع از «مأموریت‌های نظام» است و به این دلیل که آیت‌الله علی خامنه‌ای از یک جایگاه رسمی در «نظام» برخوردار است، مجمع تقریب هم که زیر نظر او عمل می‌کند، جایگاهی قانونی دارد و با این حال تلاش می‌کند «مردمی» هم باشد.

او تلویحاً به شکست حوزه‌های علمیه در دستیابی به هدف‌های مجمع تقریب اعتراف کرد و گفت برای فروخواباندن اختلافات مذهبی بین شیعه و سنی به تنهایی از علما کاری برنمی‌آید. اراکی خواهان مشارکت دانشگاهیان، فرهنگیان، هنرمندان و روزنامه‌نگاران شد. برای جلب قشرهای یاد شده، مجمع تقریب، به گفته دبیرکل آن یک معاونت اجتماعی نیز به وجود آورده که قصد دارد به زودی یک جشنواره سینمایی با موضوع وحدت بین مذاهب اسلامی برگزار کند.

فکر از مجمع تقریب، اجرا از هنرمندان

محسن اراکی امید دارد که سینماگران تشویق شوند و فیلم‌هایی با این موضوع برای تبلیغ اهداف مجمع بسازند. او خوشبین است که در یک بازه زمانی سه ساله با کمک دولت یک «نهضت هنری» شکل بگیرد. اراکی به خبرگزاری فارس می‌گوید فکر و ایده و حمایت مالی با مجمع است، اجرای آن با هنرمندان.

دبیرکل مجمع تقریب در گفت‌و گو با خبرگزاری فارس از برخی برنامه‌های موسوم به «برنامه‌های معارفی» که به مناسبت‌های مذهبی مانند ماه رمضان از تلویزیون دولتی ایران پخش می‌شود انتقاد کرد و گفت هدف این برنامه‌ها نباید این باشد که بخواهند «سنی» را «شیعه» کنند.

در «برنامه شب آسمانی» که سال گذشته از شبکه قرآن پخش شد، مهمان برنامه ظاهراً یک فرد وهابی بود که به مذهب شیعه گرویده بود. اینگونه برنامه‌ها در زمان ریاست عزت‌الله ضرغامی بر صدا و سیمای جمهوری اسلامی رونق بسیار داشت. برای مثال در تیرماه ۱۳۹۱، فرزاد جمشیدی، مجری برکنار شده یکی از همین برنامه‌های معارفی مدعی شده بود که ۱۳ عضو سنی یک خانواده خوزستانی به تشیع گرویده‌اند. اراکی اکنون در گفت و‌ گو با خبرگزاری فارس می‌گوید صدا و سیما به اصول و معیارهای «تقریبی» پایبند نیست و به تذکرات مجمع تقریب توجه نمی‌کند. او می‌گوید «ممکن است خیلی‌ها شیعه بشوند و یا از آن طرف ممکن است بعضی‌ها سنی بشوند، منتها ما به عنوان مدیریت نظام نباید این جریان‌ها را تشویق کنیم.»

انتقاد از عربستان سعودی

آیت‌الله محسن اراکی در بخش دیگری از این گفت‌و گو عربستان سعودی را به حمایت از آیت‌الله صادق حسینی شیرازی، از مراجع تقلید منتقد رهبر جمهوری اسلامی با ۱۸ شبکه تلویزیونی و سه شبکه رادیویی با محتوای تشیع متهم کرد.

او همچنین مجمع الازهر در مصر را متهم کرد که از واهمه نفوذ جمهوری اسلامی تحت پوشش سیاست نزدیکی مذاهب اسلامی به عربستان سعودی گرایش پیدا کرده و تحت تأثیر این کشور قرار گرفته است.

محسن اراکی همچنین به این موضوع نیز اشاره کرد که مجمع الازهر به دعوت ناصر مکارم شیرازی پاسخ نداده و بسیاری از روحانیون متنفذ شیعه در قم را از سفر به مصر منع کرده است. به گفته دبیرکل مجمع تقریب، آیت‌الله محمد علی تسخیری، مشاور عالی آیت‌الله خامنه‌ای در امور جهان اسلام اجازه ورود به مصر را ندارد.

در همین زمینه

جدال شبکه‌های سنی و شیعه در خاورمیانه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.