ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

• دیدگاه

دروغ‌های بزرگ برای برهم‌زدن توافق هسته‌ای

اکبر گنجی- ایران‌هراسان، دروغ‌هایی می‌سازند تا مبادا ایران از طریق توافق هسته‌ای به "ابرقدرت اقتصادی منطقه" تبدیل شود. آنان از ایران دمکراتیک شده می‌هراسند نه جمهوری اسلامی که به سودشان عمل می‌کند.

اینک که ایران و گروه پنج به علاوه یک به توافق طولانی مدت جامع برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران دست یافته و آن را تحت نظارت سخت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آورده‌اند، مخالفان توافق و به خصوص دولت اسرائیل و لابی‌اش در آمریکا، به تلاش‌های خود جهت بر هم زدن توافق و اجبار کنگره به رد آن شدت بخشیده‌اند.

خصوصاً نتانیاهو- نخست وزیر اسرائیل- و همفکرانش در حال اشاعه دروغ، بزرگ‌نمایی و تنها گفتن نیمی از حقیقت در مورد ایران بوده و هستند تا چهره‌ای اهریمنی از ایران بسازند و بدین ترتیب دفاع از توافق هسته‌ای را ناممکن کنند. چه میزان از مدعیات نتانیاهو حقیقت دارد؟ بیائید برخی از آنها را به آزمون بگذاریم.

دولت اسرائیل برای بر هم زدن توافق هسته‌ای و عدم بهبود روابط ایران و جهان غرب دست به هر کاری می‌زند. به سه مدعای زیر بنگرید:

اول- نابودی اسرائیل

بنیامین نتانیاهو در نشست خبری مشترک با فیلیپ هاموند وزیر خارجه بریتانیا در ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۵ ضمن رد توافق هسته‌ای گفت از این مسئله "متحیر" شده که توافق اتمی نتوانسته مانع خواست ایران برای نابودی اسرائیل بشود.

باراک اوباما هم در مصاحبه ۱۴ جولای ۲۰۱۵ گفته است: «نگرانی اسرائیل را درک می‌کنم. در منطقه‌ای خطرناک واقع است و با حکومتی طرف است که هالوکاست را نفی کرده و نابودی آنها را خواستار است.»

شعار نابودی اسرائیل اگر چه نابخردانه و غیر انسانی است، اما نابودکردن اسرائیل توسط ایران مدعایی کاذب است. کاذب بودن این مدعا به این دلیل نیست که اساساً ایران فاقد توان و قدرت نابود کردن کشوری است که با کمک مستقیم آمریکا بر همه کشورهای منطقه برتری استراتژیک نظامی داشته و دارای صدها بمب اتمی است، بلکه به این دلیل است که نتانیاهو و دیگران آگاهانه معنای این شعار نابخردانه را تحریف کرده و می‌کنند.

شعار "نابودی اسرائیل" در معنایی که آیت‌الله خامنه‌ای به کار می‌برد، به معنای برگزاری رفراندومی با شرکت کلیه فلسطینیان ساکن اسرائیل؛ سرزمین‌های اشغالی، غزه، کرانه باختری رود اردن و فلسطینیان آواره است. به گمان او اگر چنین رفراندومی برگزار شود، اسرائیل به روش دموکراتیک نابود شده و قدرت به اکثریت فلسطینی منتقل می‌گردد تا کشور فلسطین را تشکیل دهند. من آرای او را به طور مستند و مبسوط در مقاله "خامنه‌ای و نابودی اسرائیل" توضیح داده‌ام.

یعنی خامنه‌ای مدلی مانند آفریقای جنوبی را تعقیب می‌کند که از طریق رفراندوم قدرت از اقلیت سفید پوست به اکثریت سیاه پوست منتقل شد. با این تفاوت که در اینجا اگر پس از رفراندوم قدرت از اسرائیلی‌ها به فلسطینیان منتقل شود، نام کشور از اسرائیل به فلسطین تغییر خواهد کرد.

منافع دولت اشغالگر اسرائیل با تحریف این شعار نابخردانه گره خورده است، اما روشن نیست که چرا اوباما به این تحریف تن داده و می‌دهد؟ چرا اوباما نمی‌بیند که وزیر دفاع اسرائیل ایران را به بمباران اتمی تهدید می‌کند؟ چرا نمی‌بیند که ۴۷ درصد مردم اسرائیل از حمله نظامی به ایران حمایت می‌کنند؟ اگر چنین رویدادهایی در ایران اتفاق می‌افتاد، جنجالی جهانی برپا می‌شد و دولت آمریکا صد بار آن را محکوم می‌کرد، اما در مورد اسرائیل می‌گویند: "اشکالی ندارد"، اینها دفاع از خود است.

دوم- ایران یهودستیز

نتانیاهو ایرانی یهودستیز اختراع کرده و مدعی است که ایرانیان از ۲۵۰۰ سال پیش به این سو به دنبال نابودی یهودیان بوده‌اند. در این مورد نیز اوباما با نتانیاهو همراهی کرده و می‌کند. به سه شاهد زیر بنگرید:

اوباما در ۲۱ مه ‌۲۰۱۵ در مصاحبه با جفری گلدبرگ گفت: «این واقعیت که شما یهود- ستیز یا نژادپرست هستید، مانع از این نیست که شما به بقای خود علاقه ندارید. این مانع از این نخواهد بود که منطقی‌ فکر کنید تا قادر باشید که اقتصاد خودرا به حرکت درآورید. مانع از این نخواهد بود که تصمیمات استراتژیک بگیرید تا بتوانید در قدرت باقی‌ بمانید. بنا بر این این حقیقت که رهبر عالی‌ [خامنه‌ای] یهود- ستیز است به این معنی‌ نیست که آن [یهود- ستیزی] وجه غالب تمام تصمیمات او خواهد بود.»

اوباما در ۵ آوریل در مصاحبه یا توماس فریدمن گفت: «فعالیت‌های آنها [ایران] و شعار‌های سیاسی آنها که ضدّ آمریکا، یهود ستیز و ضدّ اسرائیل هستند عمیقا مضطرب و ناراحت کننده هستند.»

اوباما در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ در مصاحبه با توماس فریدمن گفت: «ایران تمدنی بزرگ است اما در عین حال حکومتی دارد که ضد آمریکا و ضد اسرائیل و ضد یهود است و از تروریسم حمایت می‌کند و اختلافات عمیق زیادی میان ما وجود دارد... حقیقت مطلب این است که ایران یک قدرت منطقه‌ای خواهد بود و بهتر است چنین باشد. ایران یک کشور بزرگ و پیشرفته در منطقه است؛ آنان نباید با رفتارشان، دشمنی و مخالفت همسایگان خود را به خود جلب کنند. این برای آنان ضروری نیست که به اسرائیل توهین یا آن را تهدید کنند یا در فعالیت‌های انکار هولوکاست یا ضد یهودی شرکت داشته باشند.»

اوباما در ۲۱ ژوئیه ۲۰۱۵ در مصاحبه با جان استوارت گفت: «ایران حریف ماست. ضدآمریکاست، ضد اسرائیل است، ضدیهود است، از گروه‌های تروریستی مثل حزب‌الله حمایت می‌کند.»

نتانیاهو کاری به حقیقت ندارد و "ایران یهودستیز" را برای اهداف سیاسی برساخته است. من در مقاله بلند "آمریکا و اسرائیل و ایران یهودستیز" (رجوع شود به ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶ ) این مدعا را در قلمروهای مختلف بررسی کرده و نشان داده‌ام که حتی به گزارش خود یهودیان، ایران جزو ۲۰ کشور یهودستیز منطقه قرار ندارد که اکثر آنان متحدان منطقه‌ای آمریکا هستند.

سوم- گسترش تروریسم و بلعیدن منطقه

نتانیاهو و لابی اسرائیل مدعی هستند که اگر توافق هسته‌ای نهایی شود و ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیارد دلار از پول‌های توقیف شده ایران به ایران بازگردانده شود، جمهوری اسلامی از طریق گسترش تروریسم و حمایت مالی از متحدانش، منطقه را خواهد بلعید. این مدعا نیز کاذب است:

الف- پول‌های توقیف شده ایران، برخلاف ادعای نتانیاهو هدیه یا جایزه دولت‌های غربی به ایران نیستند، بلکه دارایی‌های خود ایران بوده و به مردم ایران تعلق دارند.

ب- رقم ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیارد دلاری که توسط دولتمردان و رسانه‌های غربی اعلام می‌شود، دروغ محض است. ولی‌الله سیف- رئیس کل بانک مرکزی ایران- در ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۵ کل پول‌های بلوکه شده ایران را ۲۹ میلیارد دلار اعلام کرد. او گفت : "۲۳ میلیارد دلار از اموال بانک مرکزی در کشورهای ژاپن، کره و امارات متحده عربی موجود است. ۶ میلیارد دلار از محل فروش نفت نیز در هند وجود دارد که پس از رفع تحریم‌ها آزاد خواهد شد".

به گفته سیف "بانک مرکزی ۵ میلیارد دلار بدهی به خارج از کشور دارد". بدین ترتیب، کل پول‌های بلوکه شده به ۲۴ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت. ذخائر بانک مرکزی پشتوانه پول ملی است و ربطی به بودجه دولت ندارد. در واقع دولت ایران بابت این دلارها قبلاً از بانک مرکزی ریال دریافت کرده و آن‌ها را هزینه کرده است و اصلاً نمی‌تواند به یک دلار آنها دست بیابد.

در همان روز، علی طبیب‌نیا- وزیر اقتصاد ایران- نیز گفته است که علاوه بر اینها، "حدود ۲۲ میلیارد دلار در چین به عنوان وثیقه‌های فاینانس موجود است". طهماسب مظاهری- رئیس کل اسبق بانک مرکزی ایران- نیز در ۱۷ ژوئیه در مورد پول‌های ایران در چین گفته است که وضعیت آنها از پول‌های بلوکه شده بدتر است، برای این که : "چینی‌های بی‌انصاف پول را می‌گیرند و پس نمی‌دهند. اسمش را هم امانت‌داری می‌گذارند. بعد از توافق هم پس نمی‌دهند. حداکثر این که یک مقدار جنس بنجل به قیمت بسیار گران می‌دهند آن هم با شرط و شروط از جمله شرط حق حساب و کمیسیون به دلال‌های خودشان".

پ- ایران برای این که بتواند نیازهای ضروری زندگی مردم خود را تأمین کند، در ۱۰ سال آینده، حداقل به یک هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد. ۲۴ میلیارد دلار رقم بسیار ناچیزی از این نیاز را تأمین خواهد کرد. ضمن این که این پول از ذخائر بانک مرکزی و دولت نمی‌تواند به آن دست بزند.

ت- منطقه خاورمیانه دارای یک بازیگر نبوده و نیست. برای تحلیل وضعیت منطقه باید نقش تک تک بازیگران را در نظر گرفت و بررسی کرد. آمریکا، اسرائیل، عربستان سعودی، ترکیه، مصر، قطر، امارات متحده، و... دیگر بازیگران منطقه هستند. افغانستان، عراق، لیبی، سوریه و یمن را چه کشورهایی به این روز انداختند؟ عربستان سعودی حدود چهار ماه است که یمن را بمباران کرده و هزاران تن را کشته و زخمی کرده و بیش از یک میلیون را تن آواره کرده است. عربستان سعودی میلیاردها دلار صرف گروه‌های اسلام گرا و علیه ایران کرده است.

تنها دولتی در منطقه که سرزمین‌های دیگران را بلعیده است، بنابر چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، دولت اسرائیل است. قطعنامه ۴۶۵ شورای امنیت سازمان ملل نه تنها دوبار از "اراضی فلسطینی و یا عرب اشغال شده از سال ۱۹۶۷" سخن گفته است، بلکه شهرک‌سازی دولت اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی- از جمله بیت المقدس- را "نقض معاهده چهارم ژنو" به شمار آورده است. حتی وزارت امورخارجه بریتانیا گفته است که نقض معاهده چهارم ژنو توسط اسرائیل "جنایت جنگی" به شمار می‌رود. اسرائیل مردمی را که سرزمین هایشان را اشغال کرده، تحت رژیم آپارتاید قرار داده است. به کشورهای مختلف حمله کرده و افراد زیادی را ترور کرده است.

رژیم دیکتاتوری جمهوری اسلامی که به نحو سیستماتیک حقوق بشر را نقض می‌کند نیز یکی از بازیگران منطقه است. این رژیم هم از متحدان منطقه‌ای خود حمایت می‌کند. اما به هیچ وجه قادر به بلعیدن هیچ کشوری نخواهد بود. اقدامات منطقه‌ای جمهوری اسلامی محصول ترس از بقای خویش است. ترس رهبر خودکامه‌ای- آیت‌الله خامنه‌ای- که دائماً این مدعا را تکرار می‌کند که آمریکا و متحدانش به دنبال تغییر رژیم در ایرانند.

در وضعیت کنونی هر دولتی در منطقه برای دور کردن خطر از خود دست به هر کاری می‌زند. بدین ترتیب، برای حل مسائل خاورمیانه، چاره‌ای جز صلح و عدالت در منطقه، و آزادی و تبعیض زدایی داخلی در تک تک کشورها وجود ندارد.

ایران هراسان، این دروغ‌ها را برای آن می‌سازند تا مبادا ایران از طریق توافق هسته‌ای، بهبود روابط با غرب و بازسازی اقتصادی، به "ابر قدرت اقتصادی منطقه" تبدیل شود. آنان از ایران دموکراتیک شده می‌هراسند، نه جمهوری اسلامی که به سودشان عمل می‌کند.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

نسخه انگلیسی این مقاله منتشر شده است در: آنتی وار ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۵

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرش

    در ضمن آمار گفته شده از مردم ایران گرفته شده است و هیچ ربطی به جمهوری اسلامی ندارد.

  • آرش

    به روش اقای گنجی اتهام حمایت داعش توسط عربستان هم درست نیست. ولی ایشان ادعا دارد که عربستان حامی داعش است! هیچ سندی در این مورد وجود ندارد. اگر هست لطفا نشان دهید (ویکی لیکسی قابل قبول نیست چون احتمال تقلب هست ). عربستان مورد حمله داعش بوده است و تا کنون دستکم دو بار عوامل آن توسط عربستان دستگیر شده اند، یکی همین سه، چهار هفته پیش و دیگری چند ماه پیش. ترکیه را هم به حمایت از داعش متهم میکنند که باز بدون سند قابل قبول نیست. البته اسلحه‌‌هایی میگویند کشف شده که مخالفان میگویند برای داعش ارسال میشده است. ولی یکی از روشهای سازمانهای امنیتی کشورها، اجازه فعالیت موقتی به افراد برای کشف کردن بیشتر شبکه‌ و افراد آنهاست. میتوان گفت عربستان و ترکیه این کار را میکرده‌اند. همچنین کشورها آرمانگرا نیستند (بر خلاف آرمانهای مسخره جمهوری اسلامی)، آنها به فکر مردم کشور و منافع ملی خود هستند. همانطور که میبینید تا بحال ترکیه اقدام خاصی در مورد داعش نکرده بود ولی حال که آنها در ترکیه بمب منفجر کردند، اقدام نمود.

  • آرش

    علامت حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی، شامل لعنت بر یهودیان: https://en.wikipedia.org/wiki/Houthis#/media/File:Houthis_Logo.png آقای گنجی میگویند: «این رژیم هم از متحدان منطقه‌ای خود حمایت می‌کند. اما به هیچ وجه قادر به بلعیدن هیچ کشوری نخواهد بود. اقدامات منطقه‌ای جمهوری اسلامی محصول ترس از بقای خویش است.» ترس از بقا نیست. یعنی شما میفرمایید، جمهوری اسلامی از اول ضد اسراییلی شد، چون از بقایش میترسید!!! البته این نیست. ضد اسراییلی شد چون جهان بینی آن ضد اسراییلی بود و خوب، کسی که خربزه میخورد، پای لرزش هم مینشیند، و درست نیست که شما بیایید تبرئه‌اش کنید! عزیز جان، خودتان هم خوب فهمیده‌اید که «قادر نیست» و الا اگر قادر بود چه‌ها که نمیکرد! داد و فریادها و اقدامات همین اسراییل بوده که جمهوری اسلامی شما را الان اینقدر مظلوم (طبق مقاله خودتان) کرده است! صدور انقلاب اسلامی هنوز جز قانون اساسی شماست. دنیا وقتی حرص جمهوری اسلامی، در گرفتن و تسخیر منطقه با برپایی فتنه را دید، از همان اول جمهوری اسلامی را سر کار گذاشت. شروعش با جنگ ایران و عراق بود. جنگ سرکاری ۸ ساله، دومین جنگ درازمدت سده بیستم! آقای گنجی، عقاید و اقدامات شما یکی از مسببان آن فاجعه بود. بعد هم تحریمها آمد و بقیه موارد. اگر دنیا این کارها را نکرده بود، شما الان با این استدلالها از جمهوری اسلامی دفاع نمیکردید، چون جمهوری اسلامی تا حالا جنوب عراق شیعه و سوریه را ضمیمه کرده بود و الان در قدس بود و مشغول قتل عام یهودیان. گرامی، شما که از محافل خصوصی اسلامگرایان آنچنانی بهتر از ما خبر دارید که حدیث پشت حدیث برای هم نقل میکنند که در آخر الزمان، مهدی، یهود را از پشت هر جایی پنهان شده باشند، پیدا میکند و میکشد. به دشمنی خونی مسلمان و یهودی از اوان اسلام که آشنایی دارید که هر از گاه جرم چرکین دمل خود را بیرون مێ4]5یزد. آن گزارشها که ایران جز آخرین کشورهای ضد یهودی است چه ربطی به جمهوری اسلامی دارد؟ شما عمدا مرز بین مردم ایران و اسلامگرایان-جمهوری اسلامی را مخدوش میکنید تا غربیان را گول بزنید. جمهوری اسلامی شما دست کمی از داعش ندارد. اگر فرهنگ مردم ایران نبود، خلخالی در همان اوایل، تخت جمشید را هم خراب کرده بود. باز میگویم، به انبوه احادیث راست و دروغ ضد یهود در میان متعصبان ایران توجه کنید که هواداران همین جمهوری اسلامی هستند. در ضمن شما سیاست‌بازی و حقه بازی جمهوری اسلامی برای بقا را در نظر نمیگیرید که کشورهای عربی عمدتا از آن بی بهره‌اند. جمهوری اسلامی بخاطر مصلحت نظام دروغ میگوید، بازی میکند، در کشورهای دیگر آتش می‌افروزد بدون اینکه حمله مستقیم کند، چون از غرب و حمله آنان میترسد، کشور را تا پای نابودی میبرد، ولی از ترس عقب گرد میکند. این روش جمهوری اسلامی است. این بخاطر خوبی وی (بقول شما کمتر ضد یهود بودن) نیست. در مورد اینکه شعار نابودی اسراییل، معنی نابودی اسراییل نمیدهد، باز با واژه‌ها بازی میکنید. اولا همین که شما گفتید یعنی خامنه‌ای خواهان نابودی اسراییل است و موضوع ابدا مثل آفریقای جنوبی نیست. از ایجاد اسراییل حدود بیشتر از نیم قرن میگذرد. اگر بخواهیم اسراییل را فلسطین کنیم، چرا شرق ترکیه را ارمنستان نکنیم؟! مگر آذربایجان از ایران نبوده، چرا آنجا ایران نشود؟! چرا کردهای خراسان را به ارومیه نیاوریم و رای گیری نکینم که آنجا آذربایجان ترک باشد یا مکریان کرد؟! و دهها مثال دیگر در تاریخ و میلیونها مردم که بالاجبار جابجا شده‌اند. چرا شما در مورد مسلمانان تحت ستم ایالت سین‌کیانگ چین عموما ساکتید؟ چرا عموما راجع به چچنها ساکتید؟ چرا از صدها جابجا شده آفریقا نمیگویید که بی وطن شده‌اند و اقوامی، توسط کشتار و مهاجرت اجباری تقریبا صد در صد از وطن خود رانده شده‌اند؟ چرا ابدا نمیگویید که انقلاب مردم سوریه در ابتدا آرام بود و این جمهوری اسلامی شما بود که آنرا به خاک و خون کشید و داعش را نا‌مستقیم بوجود آورد. آیا میدانید که تعداد کشتگان جنگ سوریه از تعداد کل کشتگان فلسطینی از ابتدای مسئله فلسطین بیشتر است؟! چرا همه اینها را تقریبا رها کرده‌اید و در مقابل هر فرصتی می‌یابید، اسراییل و جنایات آنرا را علم میکنید؟! آوردن فلسطینی‌ها به اسراییل برای رای گیری چیز ساده‌ای نیست و تبعات زیادی دارد و در ضمن اسراییل کشوری یهودی عضو سازمان ملل است که جمهوری اسلامی هم عضویت در آنرا پذیرفته است. در ضمن شوخی میکنید که فلسطینیان آواره به اسراییل بروند برای رای گیری! باید به خامنه‌ای گفت: پیش لوطی و انتر‌بازی! میخواهید از همان کلک‌ها بزنید، مثلا جا زدن هر عربی به نام فلسطینی برای کسب رای بیشتر و از این جمله بازیها که میدانیم جمهوری اسلامی چقدر در آنها مهارت دارد. در ضمن، موضوع رای گیری را خامنه‌ای سالها بعد از سیاست اولیه جمهوری اسلامی در زمان خمینی و اوایل زمان خامنه‌ای که صریحا با خاک یکسان کردن اسراییل بود، عنوان شد. در ضمن، بنده مخالف ناتایاهو و موافق توافق هسته‌ای هستم ولی نه لزوما از دیدگاه‌هایی که شما به آنها نگاه میکنید.

  • Farid

    یکی راستش را بگوید توافق بر سر چی بوده؟!  تازه مشخص شد قرارداد محرمانه ای با آژانس بسته شده! محرمانه از کی ؟ مردم ایران و امریکا ؟

  • جمهوریخواه

    اسرائیل اولین دولت مذهبی‌ در تاریخ مدرن معاصر است که بر پایه جعل تاریخی و طرح ایجاد مرکزی برای سلطه اقتصادی- سیاسی در جهان (جغرافیایی بین آسیا- آفریقا و اروپا قرار دارد)بوجود آمده است. تئودر هرتسل هرگز تصور این را نمیکرد که آمریکا با وسعت و ثروت بیشتر، بهتر و سهل تر‌ از اسرائیل نو بنیاد آینده، بهره و فایده دارد و با فریب خاندان روتچیلد ، خاورمیانه را به آشوب و مناقاشات مذهبی‌- قومی و سیاسی کشاند. اوج مهاجرت یهودیان به فلسطین در زمان هیتلر از اروپا و استالین از شوروی بود که بعدها با هولوکاست، انگیزه‌های عاطفی‌ برای وسعت بخشیدن به سرزمین اسرائیل، مقبول تر‌ و انسانی‌ تر به جهانیان تحمیق شد. از بحث چگونگی پیدایش اسرائیل که بگذریم، باید این حقیقت را دید که امروزه ۴ نسل از آن وقایع گذشته است ، شهروند یهودی متولد در اسرائیل در یک نابودی جنگی یا رفراندمی چه باید بکند ؟ مسلما برای زاد و بوم خود میجنگد و این دور باطل ادامه دارد. وجود یک اقلیت یهودی در یک جمهوری فلسطینی، کابوسی وحشتناک همچون جنگ امروز سنی، وهابی و شیعه با هم در خاورمیانه است. حاکمین جمهوری اسلامی باید این مسئله را بفهمند که اگر سوریه آقای اسد در سال ۱۹۴۴ و لبنان حزب الله در سال ۱۹۴۱ مستقل و تشکیل شد، اسرائیل هم در سال ۱۹۴۸ تشکیل شده است و عربهای اسرائیل خیلی‌ بهتر از عربهای عرب و ایرانی‌ زندگی‌ میکنند و آزادی دارند. اسرائیل یک تشکل نظامی- سیاسی- مالی‌- صنعتی- رسانه ایی غربی را در حمایت و پشتیبانی خود دارد ولی جمهوری اسلامی ایران، یک ولی‌ فقیه، یک سپاه سرکوبگر و ائمه جمعه پرخاشجو، طلبکار و شعارگو. سوال اینجاست که کفه قدرت در عرصه جهانی‌ به کدام سو‌، سنگین تر است ؟! شاید توافق اتمی‌ ۱+۵ جواب این سوال را آسانتر کند !

  • عباس زینالی

    قضیه فلسطین هرگز به ایران ارتباط نداشته وندارد... ارتباط اخیر فلسطینیان با عربستان نیز گواه این موضوع است. چرا اصرار داریم در کاری که ربطی به ما ندارد دخالت کنیم ؟ اگر ما نگویم که خواستار محو اسرائیل هستیم ، آنوقت نتانیاهو مگر مرض دارد علیه ایران حرف بزند...دستمان را تا ارنج در لانه مار فرو می کنیم و انتظار داریم نیشمان نزند...

  • سرباز ایران

    چند اشکال مشخص در نوشته آقای گنجی هست و همه اونها مربوط میشه به اینکه گویا ایشون بیش از حد حرفهای مسئولین نظام جمهوری اسلامی رو باور میکنه. اما به آقای نتاتیاهو و همه دنیا اعلام میکنیم که حمله به ایران یک خودکشی مرگبار است. اگر هر کشوری به ایران حمله کند در آن صورت «همه چیز» تأکید میکنم «همه چیز» برای ما مجاز است چرا که اگر بنا به نابودی ایران عزیز است، ما همه را با خود پایین میکشیم. *****ی!

  • بهروز

    فارغ از اینکه مذهب شیعه چه گفته و یا اینکه کلا اسلام در بعضی متونش یهودستیز است ، اسلامی که در ایران بعنوان مذهب رسمی مردم بوده و هست چنین خروجی ندارد . یهودیان ایران در طول تاریخ در ایران بسیار کمتر از سایر ممالک جهان از جمله همین اروپا و آمریکایی که حالا مدافع سینه چاک یهودیان شده اند آزار و اذیت دیده‌اند . این که سهل است یهودیان ایران مثل باقی اقلیت‌ها ی دینی ایران و حتا بیشتر از سنیان که مسلمانند در مسالمت کامل با شیعیان زیسته‌اند . میتوانید به تاریخ دوره صفویه و قاجاریه و پهلوی که مستندترند مراجعه کنید . این پروپاگاند چندساله بعد از انقلاب و مخصوصا دوره احمدی نژاد ملاک سنجش تاریخی نیست . مردم ایران ذاتا از این ویژگی شاخص در میان مردم خاورمیانه بهرهمندند که از یک تسامح و تساهل مذهبی در طول تاریخ تبعیت کرده‌اند ...حالا رسانه‌های صهیونیستی در غرب یا صدا و سیمای دلواپس در ایران هرچه میخواهد بگوید ...

  • Behrouz

    میگویند اگر کوسه شنا نکند خفه میشود و به نظر میرسد کسانی هم هستند اگر هرازچند گاهی چیزی ننویسند زندگیشان به پایان رسیده است. پس اگر کشور دیگری شعار بدهد که ایران باید از صحنه روزگار ناپدید شود و یا نابود شود منظور بر گزاری رفراندم و انتخابات و از قبیل چیزهاست. ایران و تروریسم؟ آرژانتین، میکونوس، لبنان، خوبار، باکو، هند، تایلند،..........همه تهمت است. پول مردم را به جیب نصراله، اسد، حوثی،.......ریخته اند؟ همه تهمت امپریالیسم، صهیونیسم، کاپیتالیسم و از این قبیل ایسم هاست. در باره یهودی ستیزی در ایران و مذهب شیعه کتاب Iran's Final Solution for Israel: The Legacy of Jihad and Shi'ite Islamic Jew-Hatred in Iran نوشته استاد دانشگاه Andrew G Bostom راپیشنهاد میکنم.

  • hasan

    بسیاری از حرفهای گفته شده در بالا درست است. اما در کلیت کار ایراد دارد و در واقع مثل موضوع رسمی نظام ایران است. بله دولت فعلی اسرائیل از سخنان رهبر ایران سو استفاده میکند و عربستان تروریسم را تقویت میکند ولی باید به این نکته توجه داشت که این مسائل هم از بهمن 1357 کلید خورد تا قبل از آن هیچگونه اتهام یهودی ستیزی و آمریکاستیزی و ... به ایران زده نمی شد عربستان از تروریسم حمایت نمی کرد و به این رژیم ایران بود که با تهدید رژیم عراق و اعلام صدور انقلاب جرقه جنگ زد یا حداقل بهانه به طرف مقابل داد که به خاک ایران حمله نماید. به نظر من اگر موضعگیری غیر ملی نظام ایران نبود به احتمال بسیار بسیار زیاد ایران با هیچ کدام از این دشمنیها که امروز روبرو است روبرو نمی شد شاید تنها دشمن ایران رژیم صدام حسین بود که آنهم شاید به تنهایی جرات حمله را پیدا نمی کرد و با واکنش منفی بین المللی ربرو میشد