ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عفو بین‌الملل: ظرف شش ماه گذشته ۶۹۴ تن در ایران اعدام شدند

سازمان عفو بین‌الملل هشدار داد در صورتی که روند اعدام‌ها در ايران متوقف نشود، تا پايان سال جاری ميلادی، بيش از هزار تن در ايران اعدام خواهند شد.

سازمان عفو بين‌الملل در بيانيه‌ای که روز پنج‌شنبه ۲۳ ژوئيه/ اول مرداد منتشر کرد تعداد افراد اعدام شده در شش ماه نخست سال ۲۰۱۵ در ايران را ۶۹۴ تن اعلام کرد.

اين سازمان هشدار داد در صورتی که روند اعدام در ايران متوقف نشود، تا پايان سال جاری ميلادی، بيش از هزار تن در ايران اعدام خواهند شد.

اين در حالی است که دولت ايران شمار اعداميان را تا ۱۵ژوئيه ۲۴۶ نفر اعلام کرده است.

برمبنای اين گزارش تعداد اعدام‌شدگان در ايران نسبت به سال گذشته افزايش چشمگيری داشته است. در سال ۲۰۱۴، حکم اعدام ۷۵۳ تن در ايران اجرا شده بود.

بر اساس گزارش سازمان عفو بين الملل روزانه به طور ميانگين سه تن در ايران جان خود را در اثر مجازات اعدام از دست می‌دهند.

سعيد بومدوحا، معاون بخش خاورميانه و شمال آفريقا سازمان عفو بين‌الملل در اين‌باره گفت:«تلفات اعدام در ايران سرسام آور است. اين نشان می‌دهد دستگاه قضايی ايران به ماشين قتل و کشتار در مقياسی وسيع تبديل شده است.»

او در ادامه اظهار داشت: «مقامات ايران بايد احساس شرمساری کنند که صدها تن از شهروندان خود را بدون روند دادرسی عادلانه اعدام می‌کنند.»

در بيانيه سازمان عفو بين‌الملل همچنين اشاره شده که در ماه رمضان که معمولاٌ اعدام در ايران متوقف می‌‍شود، امسال دست‌کم چهار تن اعدام شدند.

اعدام ها ادامه دارد

هشدار عفو بين‌الملل درباره افزايش «بی‌سابقه» اعدام در ايران درست زمانی منتشر شد که در آخرين روز تيرماه سال جاری، ۱۰ متهم به قتل، در زندان رجايی شهر کرج به دار آويخته شدند.

خبرگزاری هرانا گزارش داد که سحرگاه ۳۱ تيرماه ۱۳۹۴، ۱۴ زندانی برای اجرای حکم اعدام برده می‌شوند که از ميان آنها يک تن موفق می‌شود تا رضايت اولياء دم را جلب کند و سه تن ديگر نيز با مهلت گرفتن، فرصت پيدا کنند تا رضايت خانوانده مقتول را بدست آورند. باقی ۱۰ زندانی اما اعدام شدند.

يک روز پس از اعدام اين ۱۰ نفر، يک متهم ديگر نيز در اصفهان به دار آويخته شد.

رئيس دادگستری استان اصفهان می‌گويد اين فرد که با نام اختصاری "س.ب" معرفی شده است، با اتهام "تجاوز به عنف" محاکمه شد. بنابر گزارش هرانا، به دنبال پيگيری‌های مراجع قضايی، دادگاه کيفری استان اصفهان و ديوان عالی کشور نيز در کمتر از چهار ماه، برای "س.ب" حکم قطعی اعدام را برايش صادر کردند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hamid

    مرگ بر اعدام، استبداد و وابستگی، درود بر آزادی و استقلال. شاد باشید. حمید