ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سه سازمان علمی معتبر دنیا خواستار آزادی «حسین رفیعی» شدند

سه سازمان علمی معتبر دنیا، در نامه‌های جداگانه‌ای به مسئولان ایران، خواستار آزادی «محمدحسین رفیعی» شدند.

سه سازمان علمی معتبر دنیا در نامه‌های جداگانه‌ای به مسئولان ایران خواستار آزادی «محمدحسین رفیعی» شدند.

محمدحسین رفیعی، عضو شورای فعالان ملی ـ مذهبی

محمدحسین رفیعی، عضو شورای فعالان ملی ـ مذهبی و استاد بازنشسته دانشگاه تهران است. او از روز سه شنبه ۲۶ خرداد / ۱۶ ژوئن، توسط نیروهای امنیتی در یکی از خیابان‌های تهران بازداشت و روانه زندان شد.

انجمن شیمی آمریکا (American Chemical Society) بزرگ‌ترین جامعه علمی دنیا با بیش از ۱۸۵ هزار عضو در نامه‌ای به رهبر ایران، آیت‌الله علی خامنه‌ای، از بازداشت محمدحسین رفیعی بدون اتهامات روشن ابراز نگرانی کرده است. این انجمن در نامه خود خواستار توجه پزشکی مناسب، امکان ملاقات منظم او با خانواده و وکیل قانونی‌اش شده است. همچنین در این نامه از رهبر ایران درخواست شده است که از نزدیک به این پرونده رسیدگی کند و از سازگاری آن با اعلامیه حقوق بشر جهانی و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی سازمان ملل متحد اطمینان حاصل کند.

کمیته دانشمندان نگران (Committee of Concerned Scientists ) نیز در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور ایران، حسن روحانی، نسبت به بازداشت محمدحسین رفیعی ابراز نگرانی شدید کرده است. این کمیته سازمانی مستقل از دانشمندان، فیزیکدانان، مهندسین و فرهیختگانی است که به حمایت و ارتقای حقوق بشر و آزادی علمی در سراسر جهان اختصاص داده شده است.

کمیته دانشمندان نگران بازداشت محمدحسین رفیعی را ناقض ضمانت‌های مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی سازمان ملل متحد دانسته است. ایران از جمله کشورهای امضاکننده میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی سازمان ملل متحد است.
در بخشی از نامه کمیته دانشمندان نگران از ایران به عنوان کشوری «دارای سابقه غنی روشنفکری و سنتی است که علم، دانش و تحقیق آزادانه را ارزشمند می‌داند» یاد شده است. این نامه با ذکر بازداشت ناگهانی حسین رفیعی٬ به نگرانی عمومی درباره وضعیت ناامن دانشمندان بین المللی و پژوهشگران در ایران اشاره کرده است. این کمیته در پایان‌نامه خود از رئیس‌جمهور ایران درخواست می‌کند که ضمانت‌های موجود در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تعهدات ایران به موجب قانون بین‌الملل را تضمین کند و با بررسی مجدد پرونده دکتر رفیعی، آزادی او را فراهم کند.

آکادمی ملی علوم (National Academy of Sciences)، یک سازمان غیرانتفاعی و خصوصی که نزدیک به ۵۰۰ نفر از اعضای آن برنده جایزه نوبل هستند نیز به خانواده دکتر رفیعی گفته است که در نامه‌های خصوصی خود به سران جمهوری اسلامی ایران از شرایط بازداشت و سلامتی حسین رفیعی ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی بدون شرط او شده‌اند.

حسین رفیعی در اسفند ۱۳۷۹ نیز به همراه سایر نیروهای ملی – مذهبی با اتهام براندازی در حدود شش ماه در بند ۵۹ اطلاعات سپاه زندانی بود.

آنا رفیعی، دختر حسین رفیعی پیش‌تر در گفت‌وگویی با رادیو زمانه گفته بود با گذشت بیش به یک ماه هنوز مشخص نشده است که پدرش به چه اتهامی در بازداشت به سر می‌برد. به گفته او این بازداشت با دستور مستقیم دادستان تهران، عباس جعفری دولت‌آبادی صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: گفت‌وگو با آنا رفیعی

پیش‌تر شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی، حسین رفیعی را در مجموع به ۶ سال حبس و دو سال محرومیت از عضویت در احزاب و فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی محکوم کرده است. آقای رفیعی در حالی بازداشت شد که هنوز فرصت اعتراض به این حکم را داشته است و حکم ایشان قطعی نبوده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.