ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آینده اقتصاد ایران پس از رفع تحریم‌ها

ایرج ادیب‌زاده - ایران پس از توافق هسته‌ای به تدریج آماده بازگشت به جامعه جهانی و خروج از انزوا می‌شود. آیا زمینه‌های سرمایه‌گذاری و ورود به بازار اقتصاد ایران مهیا هست؟

ایران پس از توافق هسته‌ای به تدریج آماده بازگشت به جامعه جهانی و خروج از انزوا می‌شود. هدف توافق، نظارت بر برنامه اتمی ایران در قبال تعلیق بخش‌های مهمی از تحریم‌های اقتصادی است. اما اقتصاد ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها شاهد چه تحولی خواهد بود؟

سعید لیلاز اقتصاددان درروزنامه شرق با عنوان «ضیافت اقتصادی به پایان رسیده» نوشت: «برای مشخص کردن شرایط اقتصاد ایران در روزهای پس از تحریم باید به چند پرسش اساسی پاسخ دهیم: نخست این‌که واقعا مشکلات اقتصاد ایران ناشی از تحریم هاست؟ دوم این که اگر تحریم سهم دارد؛ چه میزان از مشکلات امروز از طریق تحریم‌ها به وجود آمده است؟» لیلاز می‌نویسد بخش قابل توجهی از افت شاخص‌های اقتصادی مربوط به سال‌های پیش از تحریم است: «در سال ١٣٩٠ با توجه به فروش بسیار زیاد نفت، بزرگ‌ترین درآمد ارزی تاریخ چند دهه اخیر کشور به دست آمد. ما در این سال بیش از۱۴۶  میلیارد دلار درآمد داشتیم که ١٢٠ میلیارد آن از طریق فروش نفت تأمین شد. قاعدتا تحریم باید بیشترین تأثیر خود را بر صادرات و واردات بگذارد که هیچ‌یک از اینها در سال ١٣٩٠ قابل مشاهده نیست.»

درحال حاضر رژیم ایران در پی جلب سرمایه‌گذاری خارجی ست اما مشکلاتی که بر سر راه جذب سرمایه‌گذاران خارجی وجود دارد ورود به بازار ایران را با مشکل روبرو می‌کند. حتا اگر توافق اتمی به تایید کنگره آمریکا برسد، جمهوری اسلامی  باید زیر بار راست‌آزمایی در مورد تاسیسات اتمی و نظامی خود برود. مکانیزم بازگشت  تحریم‌ها در صورت نقض توافق نیز مانعی‌ست که بازگشت سرمایه گذاران خارجی را با کندی روبرو ساخته است. این در حالی‌ست که هتل‌های گرانقیمت تهران این روز ها پراز مدیران اقتصادی و شرکت‌های غربی ست .

پرسش‌های مهم روز این‌ها هستند:

● پیامدهای پس از توافق - برجام - براقتصاد ایران چه خواهد بود؟

● هم فروش نفت وهم سرمایه‌گذاری و روابط تجاری با خارج که هدف‌های نخست تهران‌اند در حال حاضر با مشکل روبرو هستند. این مشکلات و موانع کدامند؟

● بحث بر سر میزان پول‌های بلوکه شده ایران نیز مزید بر علت است. دارایی‌های نفتی بلوکه شده ایران از ۲۹ تا ۱۰۰ میلیارد دلاراعلام شده. رییس بانک مرکزی می‌گوید: «از این پول‌ها فقط شش میلیارد دلاربه دولت می‌رسد. دلیل روایت‌های مختلف از دارایی‌های بلوکه شده ایران چیست؟

● و  پرسش اصلی این که از بهبود روابط اقتصادی با غرب، آیا مردم عادی هم نفعی خواهند برد؟ آیا تأثیری را شاهد خواهیم بود در کاهش قیمت‌ها و کم شدن بیکاری؟

این پرسش‌ها را رادیو زمانه با دو کارشناس اقتصادی و بازار انرژی در میان می‌گذارد: آقایان حسن منصور در لندن و جمشید اسدی در پاریس.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    کدام شرکت بی عقلی در کشور بی قانون و هرج و مرج و دیکتاتور نظامی با مدیران فاسد که همه شرکتها و زمینها را برای خودشان مصادره کرده اند سرمایه گذاری میکند؟

  • faryad

    بزرگترین مشکل برسر تجارت ایران با جهان ساختار حکومتی این کشور است که مقام 130 ام جدول "آسانی کار و کسب" را در صندوق بین المللی پول دارد. عدم عضویت ایران در "مرکز جهانی حل و فصل اختلافات سرمایه گذاری"، هر تاجر خارجی را برای ورود به این بازار به شک و تردید می اندازد. فساد و رشوه خواری بسیار رایج است و لایحه اصلاح قانون تجارت در مجلس ایران خاک می خورد. سپاه پاسداران ایران بزرگترین تاجر بازار ایران است که در دوران تحریمها بدون هیچ رقیبی در این بازار یکتاز بوده و به آسانی جا برای شرکتهای خارجی باز نخواهد کرد..... ناامنی اقثصادی از مشکلات دیگر است یک شبه با یک حکم اموال افراد مصادره میشود! و بیش از  ۹۰ درصد اقثصاد ایران دولتی و یا متعلق به افراد وابسته به دولت میباشد....