ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

يادداشت فابیوس در روزنامه ايران: برای همکاری اقتصادی و امنیت منطقه به ایران می‌روم

در یک رویداد نادر، لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه در یادداشتی اختصاصی در روزنامه دولتی «ایران» از اهداف سفر هیأت سیاسی ـ اقتصادی فرانسه به ایران سخن گفت.

در یک رویداد نادر، لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه در یادداشتی اختصاصی در روزنامه دولتی «ایران» از اهداف سفر هیأت سیاسی ـ اقتصادی فرانسه به ایران سخن گفت.

لوران فابيوس توافق هسته‌ای را چرخش نوینی دانست که شرایط را برای «بهبود و ارتقای سطح تبادلات دو کشور» مهيا کرده است.

یادداشت وزیر امور خارجه فرانسه در روزنامه «ایران» صبح روز سه‌شنبه ۶ مردادماه / ۲۸ ژوئيه، یک روز مانده به سفر او و هیأت فرانسوی به ایران، منتشر شده است.

فابیوس در یادداشت کوتاه خود با عنوان «اقدام مشترک برای يک جهان امن‌تر» نوشته است که به دعوت محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به این کشور سفر می‌کند.

او ابتدا از «میراث فرهنگ کهن ایران» و سهم آن در «تاريخ علم و انديشه» نوشته و به نقش «شگفتی‌آفرین دانشجویان ایرانی» در دانشگاه‌های فرانسه اشاره کرده است.

فابیوس توافق هسته‌ای اخیر ایران و کشورهای ۱+۵ را چرخش نوینی دانسته که شرایط را برای «بهبود و ارتقای سطح تبادلات دو کشور» مهيا کرده است.

او نوشته است: «برای آن‌که اين چرخش موفق باشد ضروری است هر يک از طرف‌ها تعهداتی را که پذيرفته طبق تقويم مورد توافق اجرا کند. فقط به اين شرط است که تلاش‌هايی که همه طرفين به کار بسته‌اند اعتماد را ممکن خواهند کرد.»

در پی توافق هسته‌ای، کشورهای غربی به دنبال گسترش روابط اقتصادی با ایران و بهره‌وری از موقعیت جدید ایجاد شده هستند. وزیر امور خارجه فرانسه نیز در یادداشت خود از دورنماهای جدید برای دو کشور در همکاری‌های اقتصادی سخن گفته است.

پیش از فابیوس، زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد آلمان و قائم‌مقام آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور روز یکشنبه ۲۸ تیر / ۱۹ ژوئیه به دعوت بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران به همراه هیأتی از نمایندگان شرکت‌ها، گروه‌های صنعتی و علمی آلمانی برای دیداری سه‌روزه به ایران سفر کرد. گابریل نخستین مقام بلندپایه غربی بود که پس از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی به تهران می‌رفت.

بر پایه توافق هسته‌ای، ایران با ایجاد محدودیت‌ها در برنامه هسته‌ای خود موجب رفع تحریم‌های گسترده‌ای خواهد شد که اقتصاد این کشور را به‌شدت تضعیف کرده است.

لوران فابیوس در ادامه یادداشت خود به مسائل منطقه نیز پرداخته و گفته است با مقامات ایرانی به‌ويژه از مسائل مربوط به صلح و امنيت در خاورميانه که منطقه‌ای درگير تنش‌های بسيار است صحبت خواهد کرد.

او نوشته است: «ايران به عنوان کشوری با نفوذ می‌تواند نقش مثبتی در مواجهه با اين بحران‌ها و فجايع ايفا کند. توافقی که به آن رسيده‌ايم مسئوليت‌های خاصی را برای ايران و برای ما ايجاد کرده است.»

او پیامی که به تهران می‌برد را چنین توصیف کرده است: «ما می‌خواهيم برای يک جهان امن‌تر اقدام کنيم و بايسته است ايران همه سهم خود را در اين جهان داشته باشد.»

در همین حال فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه نیز در گفت‌وگوی رسانه‌ای در کاخ رياست جمهوری فرانسه درباره نقش ايران در خاورميانه حرف زد.

اولاند گفت فرانسه از حسن روحانی انتظار دارد «ثابت کند که اکنون ايران می‌تواند حل‌وفصل بحران‌های وخيم منطقه به‌ويژه مسأله سوريه را تسهيل کند».

او افزود: "ايران بايد کشوری باشد که برای مسائلی چون مسأله لبنان، سوريه، يمن و بحرين راه حل‌هايی يافته و ايجاد کند.»

هيأت فرانسوی قرار است فردا چهارشنبه ۷ مرداد / ۲۹ ژوئيه به ايران سفر کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • mansour

    لوران فابیوس باید در صف آخر بازدید کنندگان از ایران قرار میگرفت. متاسفانه شوق زدگی مقامات وزارت خارجه از توافق هسته ای موجب گردیده ات که دشمنی نابخردنه لوران فابیوس و دستگاه دیپلماسی فرانسه نسبت به مردم ایران نادیده گرفته شود و این امر نشانگر ضعف دانش سیاسی مقامات جمهوری اسلامی است. امید است که حداقل اصولگرایان و اصلاح طلبان مدافع نظام اسلامی در روز ورود این نماینده رژیم صهیونیستی مردم را جهت اعتراض به سیاست های ضد بشری و ضد ایرانی فرانسه به خیابان آورده و به اقای خامنه ای هم بفهمانند که ضد استکبار ،ضد استعمار و ضد صهیونیست بودن بجا، شرط اول گرفتن تصمیمات در رابه با سیاست خارجی کشور است.ضمنأ سیاسیون ضد نظام و مخصوصأ دمکراسی خواهان هم باید مانع از بستن قرار داد های یکسویه و استعماری (ادامه قراردادهای منتاژ)و استثمار کارگران ایرانی شوند.