ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۶۰ سد مخزنی ایران از آب خالی است

به گفته مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب، در حال حاضر مخازن حدود ۱۶۰ سد مخزنی عمده در ایران خالی است.

به گفته مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب، در حال حاضر مخازن حدود ۱۶۰ سد مخزنی عمده در ایران خالی است.

عکس از آرشیو: سد سیمره

رضا راعی عزآبادی، مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب، ششم مرداد ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو گفت که در سال جاری تا به امروز ۲۶.۲ ميليارد مترمکعب آب وارد سدها شده، در حالی‌ که در همين تاريخ در سال گذشته ۳۰.۱۱ ميليارد مترمکعب ورودی سدها بوده و خروجی از سدها نيز امسال نسبت به سال گذشته ۵ درصد کاهش داشته است.

راعی عزآبادی با اشاره به اینکه سدها وظايف تأمين آب شرب، بهداشت، کشاورزی و صنعت ایران را به عهده دارند گفت:«۵۲ درصد میانگین سدها خالی است و حدود ۱۳درصد ورودی اين سدها نسبت به سال گذشته نیز کاهش یافته است.»

مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب خبر داد که در سال گذشته ظرفيت کل سدها ۷ درصد بيشتر از امسال بوده است.

او با تأکید بر اینکه امسال ورودی و خروجی آب سدها کاهش یافته مردم را به مصرف بهینه آب تشویق کرد.

راعی عزآبادی با اشاره به بارندگی‌های هفته گذشته گفت: «هر چند که شدت بارش زياد و مدت آن کم بود ولی در مجموع روی جريان‌های سطحی کشور اثر گذاشت و ما شاهد سيلاب‌هايی در استان‌های، کردستان، تهران، کرج و شمال کشور بوديم که اميدواريم افزايش جريان‌های رودخانه‌ای در شمال کشور موجب افزايش حجم مخازن سدها شود.»

او در ادامه گفت که ۴ استان بوشهر، فارس، گلستان و هرمزگان وضعيت مناسبی از نظر منابع آب ندارند و در گروه استان‌های کم‌آب قرار می‌گيرند.

راعی عزآبادی با بيان اينکه از بين ۳۱ استان ایران، ‌۱۲ استان نسبت به سال گذشته افزايش بارندگی داشته‌اند و ۱۹ استان با کاهش بارندگی روبرو بودند، گفت:«مردم و مسئولان بدانند افزايش نسبی بارندگی در اين ۱۲ استان به اين معنی نيست که وضعيت آب اين مناطق خوب است و هر طور که بخواهيم می‌توانيم مصرف کنيم بلکه باید کماکان در مصرف آب صرفه‌جویی کنيم تا ماه باقيمانده تابستان را به‌خوبی سپری کنيم و دچار مشکل و بحران نشويم.»

مديرکل دفتر مطالعات پايه منابع آب ایران با اشاره به اينکه در پايش استان‌ها از نظر منابع آبی شش استاندارد وجود دارد که شامل استان‌های تر، ‌مرطوب، قابل تحمل، تنش آبی، استان‌های با تنش شديد آبی و استان‌های کم‌آب می‌شوند افزود: «با توجه به کم بودن بارش‌هايی که امسال و سال گذشته داشتيم، هيچکدام از استان‌های ما در شاخص ‌تر، مرطوب و قابل تحمل قرار نمی‌گيرند.»

او علاوه بر اشاره به چهار استانی که در گروه استان‌های کم آب قرار می‌گیرند گفت: «۱۲ استان ايلام، خراسان جنوبی، خوزستان، زنجان، سيستان و بلوچستان، قزوين، قم، کرمان، کرمانشاه، کهگيلويه و بويراحمد و همدان نیز با تنش شديد آبی روبرو هستند.»

راعی عزآبادی در ادامه گفت که ۱۵ استان باقی مانده جزو استان‌هايی هستند که در تنش آبی قرار دارند.

ایران سال‌هاست دچار «بحران آب» است و میزان آب تجدید شونده آن، یعنی آبی که از بارش‌ها حاصل می‌شود، کاهش پیدا کرده است.

حمید چیت چیان، وزیر نیرو خرداد ماه سال جاری گفت که مجموع آب تجدید شونده ایران در سال‌های گذشته ۱۳۰میلیارد متر مکعب بوده است، ولی اکنون این مقدار به ۱۰۵ تا ۱۱۰میلیارد متر مکعب رسیده است. به گفته او میزان متوسط بارندگی در شش سال اخیر از ۲۵۰ میلیمتر در سال به ۲۰۴ میلیمتر کاهش یافته است.

در همین زمینه بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.