ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واگذاری چهار میلیون هکتار از جنگل‌های شمال ایران به بخش خصوصی

در ۲۵ سال گذشته ۴ میلیون هکتار از جنگل‌های شمال ایران در جهت ساخت‌وساز به بخش خصوصی واگذار شده است.

به گفته محمد درویش، عضو هیأت علمی بخش بیابان مؤسسه تحقیقات سازمان جنگل‌ها، در ۲۵ سال گذشته چهار میلیون هکتار از جنگل‌های شمال ایران در جهت ساخت‌وساز به بخش خصوصی واگذار شده است.

محمد درویش، روز پنج‌شنبه، هشتم مردادماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) گفت که بر اساس آمارها از ۶.۵ میلیون هکتار جنگل‌های هیرکانی شمال ایران در نیم قرن گذشته اکنون ۱.۹ دهم میلیون هکتار باقی مانده که از این میزان ۸۰۰ هزار هکتار آن مخروبه شده و در۲۵ سال گذشته چهار میلیون هکتار نیز برای ساخت‌و‌ساز به بخش خصوصی واگذار شده است.

او افزود: «سهم سرانه هر ایرانی از جنگل ۱۸ صدم هکتار است در حالی که در دنیا این سهم هشت دهم هکتار است با این حساب میزان حساسیت ما نسبت به حفاظت از جنگل‌ها باید چهار برابر متوسط جهانی باشد.»

درویش با بیان این‌که قدرت و اقتدار سازمان‌های متولی طبیعت و منابع طبیعی بسیار ضعیف است گفت: «این سازمان‌ها حتی توان خرید یک بالگرد برای اطفای حریق در جنگل‌ها را ندارند که اگر هم آن ‌را بخرند از هزینه نگهداری آن بر نمی‌آیند.»

او همچنین افزود: «واگذاری چهار میلیون هکتار از اراضی طبیعی برای ساخت‌و‌ساز به بخش خصوصی نشان می‌دهد دستگاه‌های متولی در این زمینه درست عمل نکردند، بنابراین از مردم عادی چه انتظاری می توان داشت.»

به گفته درویش برخی آمارها نشان می‌دهد که نرخ بیابان‌زایی در کشور یک درصد است و سالانه ۵۰ هزار هکتار از رویشگاه‌های جنگلی کشور در حال نابودی است.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در پیامی به مناسبت هشتم مرداد، «روز جنگل» گفته بود که بررسی عکس‌های هوایی دوره ۵۰ ساله ۱۳۳۴ تا ۱۳۸۶ توسط سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نشان می‌دهد به طور متوسط سالانه دو هزار و ۸۷۶ هکتار از جنگل‌های شمال ایران تخریب شده است که اگر این رویه ادامه پیدا کند تا ۵۰ سال آینده در بسیاری از نقاط  شمال ایران آثاری از جنگل‌های بازمانده از دوران سوم زمین‌شناسی نخواهیم داشت.

ایران جزو ۵۶ کشوری است که دارای پوشش جنگلی کم در جهان تلقی می‌شود و با توجه به منابع آبی محدود، تبخیر شدید و فرسایش بالای خاک انتظار می‌رود که مدیریت آن از اهمیتی دو چندان برخوردار باشد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.