ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توقیف و تذکر به رسانه‌های مخالف توافق‌ اتمی

همزمان با انتصاب یک مقام دولت احمدی‌نژاد به ریاست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهاجم تازه‌ای علیه رسانه‌های منتقد آغاز شده است.

پس از نزدیکی علی جنتی، وزیر ارشاد اسلامی با نمایندگان مجلس و انتصاب یک مقام دولت احمدی‌نژاد به ریاست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هیأت نظارت بر مطبوعات دست به تهاجم تازه‌ای علیه منتقدان داخلی توافق‌نامه اتمی زد.

هیأت نظارت بر مطبوعات هفته‌نامه «۹ دی» را توقیف کرد و به «رجانیوز» و «کیهان» نیز تذکر داد. هفته‌نامه «۹ دی» که به مدیریت حمید رسایی منتشر می‌شد، «کیهان» و «رجانیوز» از منتقدان توافق‌نامه ‌هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی بودند که سه‌شنبه ۲۳ تیر ماه در وین منعقد شد و با نام «برنامه جامع اقدام مشترک» یا «برجام» شناخته می‌شود.

در پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد اسلامی درباره توقیف هفته‌نامه «۹ دی» آمده است: «در مذاکرات و بررسی‌های جلسه قبل، عملکرد رسانه‌های مکتوب و الکترونیک در خصوص مذاکرات هسته‌ای بررسی شد و با توجه به تبصره ٢ ماده ٥ قانون مطبوعات و بند ۸ ماده ۶، هفته نامه "٩ دی" توقیف و پرونده آن به دادگاه ارجاع شد. همچنین مقرر شد بابت برخی تیترها و مطالب روزنامه "کیهان" و پایگاه اطلاع‌رسانی "رجانیوز" به این رسانه ها تذکر داده شود.»

علاءالدین ظهوریان، دبیر هیأت نظارت بر مطبوعات، در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) این خبر را تأیید کرده است. این سومین بار است که هفته‌نامه «۹ دی» به مدیریت حمید رسایی توقیف می‌شود.

سیاست‌های تجویزی وزارت ارشاد برای رسانه‌ها

هیأت نظارت بر مطبوعات در بیانیه‌ای که انتشار داده از رسانه‌ها خواسته است در گزارش‌ها و نقدهایی که پیرامون «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) منتشر می‌کنند به منافع و امنیت ملی توجه داشته باشند.

پیش از این در شبکه‌های اجتماعی تصویر دستورالعملی «خیلی محرمانه» منسوب به مدیر کل مطبوعات وزارت ارشاد اسلامی انتشار پیدا کرده بود. در این دستورالعمل با تکیه بر مصوبات شورای عالی امنیت ملی نحوه پوشش خبرهای توافق هسته‌ای تجویز و تعیین شده بود.

وزارت ارشاد اسلامی در این بخش‌نامه از رسانه‌ها خواسته بود که از توافق اتمی تمجید کنند و اگر از مسئولان و مقامات غربی نقل قولی می‌آورند، پاسخ طرف ایرانی را هم به «شکل مناسبی» بازتاب دهند. بر اساس این دستورالعمل، رسانه‌ها می‌بایست از «القای دوگانگی» مواضع «مقامات عالی‌رتبه» جمهوری اسلامی درباره توافق وین خودداری کنند.

عدم‌الفتح یا پیروزی

شنبه ۱۰ مرداد، سایت صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز گفت‌و‌گو با عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه ایران را حذف کرد. عراقچی در این گفت‌وگو از رویکرد رسانه‌ای مخالفان دولت انتقاد کرده بود و تلویحاً از آن‌ها خواسته بود که «غرور و اعتماد به نفس ملی» را جریحه‌دار نکنند.

معاون وزارت خارجه ایران در جلسه صدا و سیما گفته بود: «در دوره دفاع مقدس، عملیات کم نداشتیم که شکست خوردیم اما هیچگاه نمی‌گفتیم شکست خوردیم، حداکثر می گفتیم "عدم الفتح"، این عباراتی بود که شما در اخبار به کار می‌بردید.»

حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد اسلامی نیز گفته بود: «اگر قرار باشد هر کسی پیرامون موضوعی که با امنیت ملی ما گره خورده، اظهارنظرهای مخالف منافع ملی بکند، قطعاً باید جلوی آن را گرفت.»

نمایندگان مخالف دولت در مجلس در تنگنا

مخالفان دولت در مجلس شورای اسلامی اما می‌گویند شورای عالی امنیت ملی هیچگونه مصوبه‌ای درباره محدودیت رسانه‌ها و الزام آنان به تمجید از توافق اتمی وین نداشته است. سه‌شنبه ششم مرداد، ۱۸ نماينده مجلس از جمله حمید رسایی، مرتضی آقا تهرانی، احمد توکلی، الیاس نادران و محمود نبویان در یک اقدام هماهنگ به علی جنتی، وزیر ارشاد اسلامی تذکر دادند و از او خواستند متن مصوبه شورای عالی امنیت ملی را منتشر کند.

علی اصغر رمضان‌‌پور، روزنامه‌نگار و معاون پیشین فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی در دوران وزارت احمد مسجد جامعی در گفت‌وگو با رادیو زمانه (محمد تنگستانی) گفته است که در این میان علی جنتی، وزیر ارشاد اسلامی موفق شده است از طریق تغییر مدیران میانی وزارت ارشاد با مجلس شورای اسلامی رابطه تنگاتنگ‌تری برقرار کند.

توقیف هفته‌نامه «۹ دی» و تذکر به «کیهان» و «رجانیوز» تنها یک روز پس از انتصاب محمدجعفر محمدزاده به ریاست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتفاق می‌افتد.

محمدجعفر محمدزاده در فاصله بین سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۲ معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوران محمود احمدی‌نژاد را به عهده داشت. در مردادماه پنج سال پیش وزارت ارشاد اسلامی طی بخشنامه‌ای محرمانه به رسانه‌ها دستور داده بود که از انتشار اخبار و تصاویر خاتمی، موسوی و کروبی، رهبران نهضت سبز خودداری کنند. در بخشنامه‌ای دیگر از رسانه‌ها خواسته شده بود که درباره پیامدهای تحریم‌های بین‌المللی گزارش ندهند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.