ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چشم‌انداز آزادی مطبوعات در دولت روحانی

محمد تنگستانی – توقیف هفته‌نامه «۹ دی» چشم‌انداز آزادی مطبوعات را تیره جلوه می‌دهد. گفت‌و‌گویی با حمید رسایی، امید معماریان و عیسی سحرخیز.

هیأت نظارت بر مطبوعات، ۱۲ مرداد ‌ماه سال جاری هفته‌نامه «۹ دی» به مدیر مسئولی حمید رسایی را توقیف کرد.

از راست: امید معماریان (روزنامه‌نگار)، حمید رسایی (نماینده مجلس) و عیسی سحرخیز (روزنامه‌نگار)

این هفته‌نامه، هم‌آوا با کیهان و رجانیوز از منتقدان توافق‌نامه ‌هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی بود که سه‌شنبه ۲۳ تیر ماه در وین منعقد شد و با نام «برنامه جامع اقدام مشترک» یا «برجام» شناخته می‌شود. روزنامه کیهان و سایت رجانیوز هم به همین دلیل از هیأت نظارت بر مطبوعات تذکر گرفتند.

چند ساعت بعد از انتشار خبر توقیف هفته‌نامه «۹ دی» حمید رسایی نماینده اصولگرای مجلس در گفت‌و‌گو با رادیو زمانه این خبر را تأیید کرد.

این نماینده مجلس یک روز بعد از انتشار خبر توقیف هفته‌نامه «۹ دی» در صفحه اینستاگرامش نوشت: «هفته‌نامه "۹ دی" به دلیل انتقاد از توافق‌نامه هسته‌ای که هنوز مراحل قانونی خود را طی نکرده است توقیف شد و امروز [شبکه جهانی] بی بی سی به منظور تهیه گزارش در باره توافق هسته‌ای مجوز فعالیت دریافت کرد.

حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد اسلامی اما اعلام کرده است که مجوز صادر شده برای بخش جهانی بی بی سی فقط به مدت یک هفته اعتبار دارد و گزارش‌ها نیز در چارچوب رسمی مورد نظر دولت تهیه می‌شوند.

از سوی دیگر دو هفته پیش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامه‌ای محرمانه به رسانه‌ها از آنها خواسته بود بر اساس مصوبات شورای عالی امنیت ملی، از انتشار مطالبی که «دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای» را زیر سؤال می‌برد پرهیز کنند.

صرف‌نظر از اینکه توقیف نشریات منتقد سیاست هسته‌ای دولت ایران با هدف کنترل افکار عمومی انجام شده یا قصد دیگری در کار بوده، این پرسش پیش می‌آید که چشم‌اندازی آزادی مطبوعات در دولت حسن روحانی چیست؟

این پرسش را با امید معماریان و عیسی سحرخیز که هر دو روزنامه‌‌نگارند در میان گذاشتم. می‌شنوید:

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.