ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«سوگواری در مرگ ملا عمر جنایت است»

شهزاده سمرقندی- گرچه دولت افغانستان برگزاری مراسم برای ملا عمر را ممنوع ساخته اما نمایندگان شورای عالی صلح و نمایندگان حکومت وحدت ملی افغانستان در مجلس سوگواری او شرکت کرده‌اند.

فعالان جامعه مدنی افغانستان از شرکت برخی از نمایندگان دولتی در مراسم سوگواری ملا عمر انتقاد کرده‌اند. برخی رسانه‌های داخلی افغانستان گزارش داده‌اند در مراسمی در کابل که برای درگذشت ملا عمر، رهبر طالبان برپا شده بود، نزدیک به ده نفر از نمایندگان شورای عالی صلح و همچنین نمایندگان جکومت وحدت ملی این کشور نیز شرکت داشته‌اند. این در حالی‌ست که دولت افغانستان برگزاری هرگونه مراسم برای مرگ ملا عمر را ممنوع اعلام کرده است.

عکس برگرفته از سایت شبکه زنان افغانستان

خبر شرکت مسوولان دولتی در مراسم یادبود ملا عمر موجی از اعتراض جامعه مدنی افغانستان را به همراه داشت.

شبکه خبری ۸ صبح از قول نمایندگان جامعه مدنی افغانستان می‌نویسد: «به‌دنبال برگزاری مراسم سوگواری برای مرگ ملا عمر توسط برخی مقام‌های دولتی، احزاب سیاسی، اعضای شورای عالی صلح و هم‌چنین شورای انسجام علمای افغانستان در کابل و برخی از ولایات دیگر، شماری از فعالان جامعه مدنی از دولت خواسته‌اند تا عاملان برگزاری چنین مراسم‌هایی بازداشت شوند و تحت تعقیب عدلی و قضایی قرار گیرند.»

از سوی دیگر شبکه زنان افغانستان بیانیه‌ای در سایت خود منتشر کرده‌  که در آن شماری از جنایاتی که به نام ملا عمر انجام شده بازگو شده‌اند. در این بیانیه آمده است: «مردم افغانستان که تجربه تلخ کشتار، آزار و مشقت‌های مهاجرت را از دوران سیاه حاکمیت طالبان دارند و در دوره جدید نیز از انتحار، انفجار، اختطاف، گروگان‌گیری و انواع خشونت‌های این گروه آسیب دیده‌اند، هیچ گاه برای ملا عمر سوگواری نخواهند کرد بلکه این سوگواری را نشانه بی‌اعتنایی دولت به خون هزاران شهید و نادیده گرفتن جنایات هولناک در برابر مردم می‌دانند.»

شبکه زنان افغانستان ضمن اعتراض و درخواست محاکمه نمایندگان و افراد شرکت‌کننده در مراسم سوگواری ملا عمر، از سازمان ملل متحد تقاضا کرده‌ که «با توجه به جنایاتی که طالبان انجام داده و می‌دهند، این گروه را در لیست سیاه خود بگنجاند.»

در هفته گذشته در افغانستان مراسم‌های یادبود ملا عمر برگزار شده که جلوگیری از برخی از آنها با خشونت همراه بوده است.

معاون والی غزنی در جنوب افغانستان، در سوم ماه اوت، گفته است که در ده کیلومتری غزنی، نیروهای امنیتی به مراسم فاتحه‌خوانی گروهی از طالبان برای ملاعمر، حمله کرده‌‌اند. در این حمله ۵ تن از طالبان کشته شده‌اند.

مرگ ملا عمر این سوال را مطرح ساخته که آیا جریان مذاکرات با طالبان متوقف خواهد شد؟ روبینا همدرد، مسئول دادخواهی شبکه زنان افغانستان در کابل، در گفت‌وگو با رادیو زمانه می‌گوید مذاکرات با طالبان با این که روند کندتری به خود گرفته اما متوقف نشده است.

اما در صورت عملی شدن صلح با طالبان، با جنایات این گروه چگونه برخورد خواهد شد؟ خانم همدرد می‌گوید بعید است که بشود در افغانستان طالبان را به پاسخگویی در برابر قانون واداشت. او به تجربه‌های قبلی این کشور اشاره کرد و گفت افرادی که در جنگ‌های داخلی افغانستان متهم به جنایات جنگی بودند، موفق شدند خود را سفید کنند و حتی امروز در پست‌های مهم دولتی بدون هیچ مشکلی نیز فعالیت کنند. خانم همدرد احتمال می‌دهد که جنایات طالبان نیز بخشوده خواهد شد تا صلح با آنها برقرار بماند.

اما اگر قرار باشد جنایات طالبان در نهایت بخشیده شود، پس به محاکمه کشیدن افرادی که در مراسم سوگواری ملا عمر شرکت کرده‌اند به کجا خواهد رسید؟

به گفت‌وگوی روبینا همدرد در اینجا می‌توانید گوش بدهید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.