ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سهم روان‌شناسان آمریکایی در شکنجه‌گری

دو عضو انجمن روان‌شناسان آمریکا به خاطر ابداع انواع «تکنیک‌های پیشرفته بازجویی» مانند بی‌خوابی، القای حس خفگی با آب، استفاده از حشرات و اعدام مصنوعی، ۸۰ میلیون دلار دستمزد گرفته‌اند.

نتیجه یک تحقیق نشان می‌دهد که انجمن روان‌شناسی آمریکا (APA) سال‌های متمادی در فعالیت‌های موسوم به «مبارزه با تروریسم» همکاری موثری داشته است. اعضای این انجمن علاوه بر ابداع روش‌های شکنجه، شاهد اجرایی شدن آن‌ها هم بوده‌اند؛ به عنوان مثال در گوانتانامو.

هرچند همکاری موثر روان‌شناسان آمریکایی در ابداع روش‌های جدید شکنجه، که در چارچوب پروژه «مقابله با تروریسم» جرج دبلیو بوش آغاز شده بود، یک بار در سال ۲۰۰۷ افشا شده ، اما نتایج تحقیقی جدید  آشکار می‌کند انجمن روان‌شناسی به طور پیوسته و منظم، با وزارت دفاع آمریکا همکاری تنگاتنگ داشته است. در این تحقیق، اسناد داخلی و ایمیل‌های مبادله شده مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

اعضای انجمن از این نظریه پیروی کرده‌اند که با غلبه ترس شدید، توانایی کنترل بر خویش در افراد کاهش می‌یابد. بر همین اساس نه تنها روش‌های جدید شکنجه همانند واتر بوردینگ (القاء حس خفگی با آب) را ابداع کردند، بلکه هنگام اجرای این شیوه در بازداشتگاه گوانتانامو یا زندان ابوغریب حاضر بوده‌اند.

برکناری تمام مدیران

حقوق‌دان آمریکایی، دیوید هافمن که از طرف خود انجمن روانشناسان مامور این تحقیق شده، در گزارش خود می‌نویسد: «روان‌شناسان معیارهای اخلاقی مصوب انجمن را زیر پا گذاشتند، آنها نقش موثری در این امر داشتند که روش‌های تحقیرآمیز شکنجه مانند «تنقیه فرنی رشته‌فرنگی» به زندانیان به عنوان «تکنیک بازجویی خلاق» معروف شود و کسی هم در این مورد پرسشی نکند.

در حال حاضر همه مدیران انجمن از کار خود برکنار شده‌اند. نادین کاسلاو که بعد از جنجال شکنجه‌ها، مدتی ریاست این انجمن را به عهده داشت، می‌گوید که مدیران انجمن از همه چیز خبر داشتند اما سال‌های طولانی در مورد همکاری با وزارت دفاع سکوت کردند: «این ماجرا بزرگترین بحران انجمن ما است.»

انجمن روان‌شناسی آمریکا که در سال ۱۸۹۲ میلادی بنیان‌گذاری شده، هدف خود را تلاش برای دستیابی به بهزیستی جامعه و تک‌تک افراد اعلام کرده بود. خانم کاسلاو می‌گوید: «می‌بایست بسیار زودتر به گزارش‌های مربوطه واکنش نشان می‌دادیم. آسیب‌های وارده به وجهه انجمن عظیم است و بازسازی اعتماد به این نهاد، زمانی طولانی می‌طلبد.»

بازرس تحقیق پنتاگون، شلتون آر. یانگ در گزارش سال ۲۰۰۷ خود می‌نویسد، ارتش آمریکا اعضای انجمن روان‌شناسی را مامور کرده بود تا با روش‌های جدید متهمان فعالیت‌های تروریستی را به حرف بیاورند. دو تن از این روان‌شناسان به نام‌های «جمیز میچل» و «بروس جسن» دست به تدوین انواع «تکنیک‌های پیشرفته بازجویی» مانند بی‌خوابی، القای حس خفگی با آب، استفاده از حشرات و اعدام مصنوعی زدند، آنها پیش از آن هیچ تجربه‌ای از انجام بازجویی نداشتند و اطلاعات خود را تنها از کتاب‌ها جمع‌آوری کرده بودند. این دو روان‌شناس بابت «خدمات» خود ۸۰ میلیون دلار دریافت کردند.

کشور در «شرایط جنگی»

گزارش شکنجه سال ۲۰۱۴ که نتیجه تصمیم مجلس سنا برای تحقیق در مورد اقدامات انجام شده در زندان‌های مخفی و پراکنده آمریکا در سراسر جهان «Black Sites» بود، جزئیات بسیاری را روشن می‌کند. اما این خبرنگار نیویورک تایمز، جیمز ریزن بود که در کتاب خود تاکید کرد که موضوع صرفا همکاری فردی چند عضو انجمن روان‌شناسی نبود. جیمز ریزن می‌گوید «همکاری سیستماتیک» وزارت دفاع و انجمن روانشناسی آمریکا عنوان دقیق‌تری است. او به کسانی چون جان لسو اشاره می‌کند که در شکنجه محمد القحطانی مشارکت داشت. این زندانی سعودی بر اثر شکنجه به آستانه مرگ رسیده بود.

در آغاز انجمن همه اتهام‌ها را تکذیب کرد اما به ابتکار خود انجمن، گروهی مامور انجام تحقیق شدند که در آن صحت همه اتهام‌ها تائید شد.

دلایلی پیش‌پا افتاده برای همکاری

در گزارش انجمن روانشناسان آمریکا، دلایلی مرسوم و پیش پا‌افتاده برای همکاری با وزارت دفاع مطرح شده‌اند: پول، پرستیژ و شغل... در گزارش آمده است: «وزارت دفاع سال‌هاست برای بسیاری از روان‌شناسان ایجاد اشتغال کرده است، از آن طرف هم کسی مایل نبود که فرصت همکاری با چنین کارفرمای معروفی را از دست بدهد.»

در یکی از ایمیل‌های داخلی نیز آمده است: «مسئله بازسازی وجهه نسبتا مخدوش‌ این شغل و ایفای نقش وطن‌پرستانه در شرایط شبه‌جنگی بعد از حملات تروریستی ۲۰۰۱ هم مطرح بود.» ایمیل‌های داخلی ارائه‌شده به مامور این پژوهش نشان می‌دهند که تک‌تک روان‌شناسان از طرف پنتاگون و مدیران انجمن برای همکاری با ارتش متقاعد شده‌اند. خانم کاسلاو هم می‌گوید: «ظاهرا به دلیل فشار عظیمی که وارد شده بود برای بعضی‌ها عدم همکاری بسیار دشوار بود.»

انجمن روان‌شناسی آمریکا ۱۳۰ هزار عضو دارد و بودجه سالانه‌اش بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار است. کنفرانس سالانه انجمن از ۶ تا ۹ اوت ۲۰۱۵ در تورنتو برگزار خواهد شد و نتایج این گزارش در آن مورد بحث قرار می‌گیرد.

در گردهمایی‌های قبلی این انجمن، بعضی از میزگردها به دلیل اعتراض‌ها ناتمام مانده‌اند. به گزارش روزنامه بوستون گلوب، انجمن روان‌شناسی تصمیم گرفته که شرایط عضویت در این تشکل را تغییر دهد. قرار است در آینده اعضای انجمن مجاز نباشند در بازجویی‌های ارتش حضور یابند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • كشكساب

    بادرود بر همه ايرانيان. قابل توجه افراد كم سواد و زود فريب خور چون بنده. تمام اين چهار مورد شكنجه كه ( ابداع اين افراد ) اعلام شده، بعلاوه مدفوع ريختن در غذاي روزانه، تهديد و اقدام به تحاوز به خود و اعضاي محبوب خانواده، و دهها مورد مشمئز كننده ديگر ( سالها پيش از اين مثلا ابداع ) مورد ادعاي مقاله، به مراتب در مورد زندانيان در حكومت بشدت اسلامي، هم زمان خميني دروغگو و هم زمان خامنه اي دزد، انجام شده. احمق مديران وزارت دفاع امريكا كه: هشتاد ميليون دلار هدر دادند. ميتوانستند از حاج ميثم، ممدتوانا، رئوف، سيد حسين مرتضوي ، و ده ها شكنجه گر حكومت اسلامي، خيلي ارزانتر بخرند، پاينده ايران، سربلند ايراني

  • حمید

    رؤیای آمریکایی : سلطه انسان بر انسان