ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هزاران ماهی به دليل خشک شدن زاينده‌رود مردند

طی روزهای گذشته، اصفهانی‌ها به کمک رودخانه آمده‌اند تا زيستمندان زاينده‌رود را نجات دهند و به ماهيانی که در ماندآب‌های کوچک رودخانه گير کرده‌اند، زندگی دوباره ببخشند.

هزاران ماهی به دليل قطع جريان آب و خشک‌شدن رودخانه زاينده‌رود در اصفهان تلف شدند.

ما‌هی‌های مرده بر بستر خشک زاینده‌رود

روزنامه شهروند، شنبه ۱۷ مرداد گزارش داد که قطع آب در زاينده‌رود در حالی رخ داده که پيش از اين معصومه ابتکار، رئيس سازمان حفاظت محيط‌ زيست وعده داده بود که آب همواره در بستر اين رودخانه جاری خواهد بود.

او پيشتر گفته بود بر اساس آخرين تصميم‌های مسئولان عالی شورای هماهنگی حوضه زاينده‌رود، «آب اين رودخانه تا اطلاع ثانوی همچنان باز خواهد ماند».

حميد ظهرابی، مديرکل سازمان حفاظت محيط زيست اصفهان گفته سازمان‌هايی که قرار بوده با محيط‌ زيست برای جاری ماندن آب در زاينده‌رود همراه شوند، «همراهی نکردند و رودخانه از نفس افتاد.»

ظهرابی افزوده: «به‌دليل تلفات ماهی‌ها از وزارت نيرو مطالبه خسارت خواهيم کرد و توصيه می‌کنيم که آب منطقه‌ای اصفهان در زمينه جلوگيری از افزايش برداشت‌ها محکم وارد عمل شود.»

به گفته ظهرابی، بر اساس آخرين مصوبه هیأت دولت «حق‌آبه تالاب‌ها و پاياب رودخانه‌ها جزو اولويت‌های تأمين آب شرب است.»

با قطع شدن آب، صدها ماهی در حوضچه‌های کوچک که هنوز آب در آن‌هاست، باقی مانده‌اند. محيط زيست اصفهان فراخوان داده تا مردم و دوست‌داران محيط‌ زيست برای نجات ماهی‌های باقی‌مانده کمک کنند تا اين ماهی‌ها از بستر رودخانه جمع‌آوری شوند.

بر پايه اين گزارش، طی روزهای گذشته، اصفهانی‌ها به کمک رودخانه آمده‌اند تا زيستمندان زاينده‌رود را نجات دهند و به ماهيانی که در ماندآب‌های کوچک رودخانه گير کرده‌اند، زندگی دوباره ببخشند.

فعالان محيط زيست در ايران سال گذشته با امضای يک طومار ۶۰۰ متری از نهادهای بين‌المللی و سازمان جهانی يونسکو خواستند به فکر نجات زاينده رود باشند.

همچنين در شهريور ۱۳۹۳، گروه زيادی از مردم اصفهان در اعتراض به خشک شدن رودخانه زاينده رود در بستر  اين رودخانه تجمع کردند.

چند سالی است که زاينده رود با بحران آب رو به روست و ماه‌های زيادی در طول سال اين رودخانه خشک است. بسياری از مسئولان استان و کشاورزان بر اين اعتقاد هستند که دليل کم‌آبی‌های فراوان، انتقال آب از اصفهان به مناطق ديگر و برداشت‌های غيرقانونی است.

از سوی ديگر مردم استان چهار محال و بختياری نيز به شدت با طرح‌های انتقال آب از اين استان به اصفهان برای احيای زاينده رود مخالف هستند و اين طرح‌ها را باعث نابود شدن طبيعت، کشاورزی و محيط زيست چهار محال و بختياری می‌دانند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.