ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دبیر کل خانه کشاورز: خودکفایی کشاورزی در وضعیت کم ‌آبی صحیح نیست

عیسی کلانتری: با وجود لغو تحريم‌ها، تاثيرات خيلی معنی‌ دار نخواهد بود، چراکه ما همچنان با دو مشکل اساسی کمبود آب و سرمايه مواجه هستيم.»

عيسی کلانتری، مشاور معاون اول رئيس‌جمهوری ايران، بحران آب در ايران را مانع از رسيدن به خودکفايی در بخش کشاورزی دانست و گفت: «ايران، اصلی‌ترين شرط توليد، آب را ندارد. با اين شرايط چگونه می‌خواهيم خودکفا شويم؟»

مشاور معاون اول رئيس جمهوری ايران، شنبه ۱۷ مرداد، در گفت و گو با خبرگزاری مهر از کاهش حجم آب‌های تجديدپذير به کمتر از ۹۰ ميليارد متر مکعب در سال خبر داد و گفت: «برداشت ما همين الان ۹۶ ميليارد مترمکعب است، ضمن اينکه در حال حاضر برداشت از آب‌های زير زمينی بيش از ۵۵ ميليارد و تجديدپذيری اين آب‌ها ۳۳ ميليارد متر مکعب است.»

کلانتری با بيان اين که برداشت مجاز از آب‌های زيرزمينی بيش از ۱۰۰ درصد نيست، اعلام کرد: «هم اکنون ما از آب‌های زيرزمينی حدود ۱۶۰ درصد ظرفيت آن‌ها برداشت می‌کنيم که نتيجه اين کار کاهش آب‌های زيرزمينی، شورشدن و حتی تمام شدن آب‌های شور است.»

دبيرکل خانه کشاورز لغو تحريم‌ها را در «تسهيل احتمالی امر بازاريابی»، «کاهش قيمت مواد اوليه کشاورزی» و «ارزان‌تر شدن حمل و نقل و انتقال پول» مؤثر دانست و اضافه کرد: «با وجود اين، تأثيرات خيلی معنی‌دار نخواهد بود، چراکه ما همچنان با دو مشکل اساسی کمبود آب و سرمايه مواجه هستيم.»

ايران از جمله کشورهايی است که با بحران آب مواجه است. سال گذشته وزارت نيرو تخمين زده بود که چنانچه تا ۱۵ سال از منابع زيرزمينی ايران استفاده نشود و مقدار قابل توجهی آب نيز ذخيره شود، می‌توان به جبران برداشت‌های بی‌رويه از آب در ايران اميدوار بود.

گزارش‌ها از وزارت نيرو حاکی از آن است که با توجه به کاهش چشم‌گير ذخاير آب ايران، خودکفايی در برخی محصولات کشاورزی، از جمله گندم ناممکن است و راه حل تغيير الگوی کشاورزی و واردات محصولاتی است که به آب فراوان نياز دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.