ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فیروزآبادی: برجام و قطعنامه محاسنی دارند

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از تاثیر قطعنامه ۲۲۳۱ بر بنیه دفاعی ایران ابراز نگرانی کرده اما لغو تدریجی تحریم‌ها بدون توسل به جنگ یا سرنگونی یا تسلیم یک رژیم را بی‌سابقه خوانده است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران از تاثیر قطعنامه۲۲۳۱ بر بنیه دفاعی ایران ابراز نگرانی کرده اما لغو تدریجی تحریم‌ها بدون توسل به جنگ یا سرنگونی یا تسلیم یک رژیم را بی‌سابقه خوانده است. فیروزآبادی می‌گوید به دلیل نبود ساز و کاری برای بازخواست یا مطالبه خسارت و غرامت احتمالی از سوی شورای امنیت، مجلس شورای اسلامی نباید دست به تصویب برجام بزند تا به تعهدی حقوقی برای ایران تبدیل شود.

حسن فیروزآبادی می‌گوید بیشترین دغدغه نیروهای مسلح احتمال تاثیر قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام بر پیشرفت‌های دفاعی است. او یادآوری کرده که استراتژی دفاعی جمهوری اسلامی استفاده از سلاح‌های غیرمتعارف نیست اما نیروهای مسلح نگران تفسیرهای غلط مقامات آمریکایی در باره تحریم‌ فراهسته‌ای هستند.

فیروزآبادی می‌گوید برجام و قطعنامه محاسنی دارند که منتقدان کمتر به آن پرداخته‌اند. او تعیین بازه‌های زمانی معین برای اختتام تحریم‌ها را امری کم‌نظیر در تاریخ ۵۰ساله تحریم‌های شورای امنیت نامیده و تغییر لحن از آمرانه به توصیه و درخواست را هم، مثبت دانسته است.

اطلاعیه فیروزآبادی در باره توافق هسته‌ای و قطعنامه ۲۲۳۱، روز شنبه ۱۷ مرداد منتشر شده‌ و ۱۶ بند دارد. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در بند ۱۴ این توضیحات و در تبیین پیوست دوم قطعنامه ۲۲۳۱ و تبدیل تحریم‌های پیشین شورای امنیت به محدودیت‌های زمان‌دار گفته است: «در واقع بر روی کاغذ، روزی اجرای تحریم‌های مختلف اعمال شده بر ایران پایان خواهند پذیرفت. در حالی که پایان یافتن رژیم‌های تحریمی وضع شده توسط شورای امنیت عمدتا به وسیله جنگ یا سرنگونی و یا تسلیم رژیم سیاسی یا کشور مورد تحریم بود.»

فیروزآبادی، مبتلا نشدن ایران به چنین وضعیتی و حفظ «حقوق مورد مجادله از جمله حق غنی‌سازی» را بی‌سابقه توصیف کرده است.

او در بند ۱۵ اطلاعیه خود، پایش و اجرای گام به گام و داوطلبانه تعهدات را نیز نکته‌ای مثبت خوانده و افزوده که به دلیل نبود ساز و کاری برای بازخواست یا مطالبه خسارت و غرامت احتمالی از سوی شورای امنیت، مجلس شورای اسلامی نباید دست به تصویب برجام بزند تا به تعهدی حقوقی برای ایران تبدیل شود.

رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران این سخنان را به موازات بحثی عنوان کرده که نزد نمایندگان و سناتورهای آمریکایی در زمینه عدم پذیرش توافق هسته‌ای وین جریان دارد. بلوکه شدن این توافق به موافقت دو سوم نمایندگان کنگره امریکا نیاز دارد و اکثریت جمهوری‌خواه مجلس و سنا در حال یارکشی برای دستیابی به چنین حدنصابی است. روز پنجشنبه ۶ اوت‌، دو سناتور و نماینده پرنفوذ دمکرات از مخالفت خود با برجام خبر دادند.

رئیس جمهور آمریکا، روز چهارشنبه ۵ اوت در سخنرانی در دانشگاه "امریکن" از سیاست خود در کنترل برنامه هسته‌ای ایران دفاع کرد و ضمن تشبیه جمهوریخواهان کنگره و تندروهای ایران به یکدیگر گفت که هر دو گروه به دنبال سیاست‌های جنگ‌طلبانه‌اند.

به اعتقاد باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا که از منتقدان سرسخت توافق هسته‌ای است، ایران سر آمریکا را در این توافق کلاه گذاشته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.