ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس سازمان محیط زیست: «آب و خاک ايران به سم آلوده شده است»

معصومه ابتکار: «حتی اين سموم می‌تواند اختلالاتی در سيستم ايمنی و گوارش، مغز و اعصاب ايجاد کند.»

معصومه ابتکار، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، با اشاره به مصرف بی‌رويه سموم و استفاده از سموم تاريخ مصرف گذشته و «غير مجاز» در کودهای کشاورزی گفت: «اين موضوع سبب شده تا رد پای سموم در منابع آب و خاک کشور ديده شود.»

خبرگزاری مجلس شورای اسلامی ايران، خانه ملت، از قول رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ايران نوشت: «اين کودها که ميزان زيادی نيترات در خود دارد عامل خطرناکی است که بقايای آن در خاک و آب و فرآورده‌های غذايی نفوذ می‌کند.»

ابتکار با بيان اين که اين سموم از چرخه محصولات کشاورزی دنيا کنار گذاشته شده‌اند يادآور شد که سازمان محيط زيست در نامه‌ای به وزارت جهاد کشاورزی خواسته است که اين سموم را از رده خارج سازد.

معاون رئيس جمهوری ايران در ادامه با توضيح اين که يکی از اثرات استفاده از اين سموم از بين رفتن حشرات مفيدی است که بخشی از اکو سيستم هستند، گفت: «حتی اين سموم می‌تواند اختلالاتی در سيستم ايمنی و گوارش، مغز و اعصاب ايجاد کند.»

دلاور حيدرپور، رئيس روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، ۱۱ خرداد امسال آمار بالای استفاده از سموم شيميايی در محصولات کشاورزی را نادرست خواند و گفت: «مدت‌هاست که برخی کارشناسان از استفاده بيش از حد سموم شيميايی در محصولات کشاورزی سخن می‌گويند و آمارهای نادرستی مبنی بر مصرف سرانه هر نفر ۴۰۰ گرم سم و مصرف ۲.۵ ميليون تُن کود اوره در کشاورزی را ارائه می‌دهند اما اين آمار اشتباه و غلط است.»

وزارت جهاد کشاورزی با رد آمار ارائه شده، بالاترين مصرف کود اوره در ايران را ۲.۳ ميليون تُن اعلام کرده است که بر اساس اين آمار، مصرف کود شيميايی در ايران کمتر از متوسط جهانی است.

پيشتر نيز، محمد علی باغستانی، رئيس سازمان حفظ نباتات ايران، با رد ادعای «ناسالم بودن محصولات کشاورزی» گفته بود که در ايران ۵۶۹ گرم ماده مؤثره سم استفاده می‌شود در حالی که ميانگين اين رقم در جهان هزار گرم است.

تيرماه سال جاری، سرج ناکوزی، نماينده  سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد - فائو در ايران به لزوم «مديريت استفاده از سموم شيميايی در ايران» برای حفاظت از سلامت جامعه تأکيد کرده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • احسان

    آقای دلاور حیدرپور رئیس جهاد کشاورزی استان مازندران هستند. شما به اشتباه در متن خبر گفته اید سمت ایشان رئیس روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران!

  • hamid

    حقوق انسان از حقوق طبیعت جدا ناپذیر است! امید که ‌ایرانی در احیای حقوق خود برای انسان آزاد و مستقل شدن طبیعت را هم از چنگال استبداد آزاد سازد! شاد باشید. حمید