ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کنگره آمریکا و به چالش کشیدن توافق هسته‌ای

ایرج ادیب‌زاده- با وجود پیوستن برخی دموکرات‌ها به صف مخالفان توافق، دیگر نمایندگان کنگره می‌گویند آرای لازم برای حفظ توافق با ایران را دارند.

نتیجه نظرسنجی تازه شبکه «سی‌ان‌ان» می‌گوید ۵۲ در صد آمریکایی‌ها باور دارند که کنگره باید توافق اتمی با ایران را رد کند. ۴۹درصد پرسش‌شوندگان اقدامات و مسر طی شده در مذاکرات توسط اوباما را تایید می‌کنند.

این روزها صدای مخالفت کنگره ایالات متحده آمریکا با توافق هسته‌ای، بلندتر از همیشه شده و به نظر می‌رسد کنگره آمریکا می‌خواهد در برابر کاخ سفید بایستد. باراک اوباما بارها تاکید کرده که در صورت مخالفت کنگره با توافق هسته‌ای وین، تصمیم نمایندگان را «وتو» خواهد کرد.

اوباما گفته است: «راه‌حل ما یا دیپلماسی است یا گونه‌ای از جنگ» اد رویس رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، طرحی را ارائه کرده که در صورت تصویب، توافق اتمی را از اعتبار می‌اندازد. اد رویس می‌گوید: «این توافق بیش از اندازه و به سرعت، به ایران که یک دولت تروریست است امتیازات زیادی می‌دهد و جهان را ناامن‌تر و بی ثبات‌تر خواهد کرد.»

در این حال سناتور چاک شومر از اعضای پرنفوذ حزب دموکرات، پنجشنبه ۶ اوت اعلام کرد: «من به رد توافق رای می‌دهم و از اوباما پشتیبانی نمی‌کنم.»  اعضای کنگره پس از بازگشت از تعطیلات، از روز ۸ سپتامبر بررسی توافق اتمی را آغاز می‌کنند و ۱۷سپتامبر در میانه یک دوره ۶۰ روزه بازبینی توافق هسته‌ای با ایران، پس از رد - یا تصویب - آن را به کاخ سفید می‌فرستند.

رییس جمهور آمریکا  دوازده روز برای اقدام به «وتو» فرصت دارد. پس از آن  نمایندگان کنگره ۱۰ روز زمان خواهند داشت تا برای لغو وتوی رییس جمهور رای گیری کنند . سخنگوی کاخ سفید می‌گوید کنگره امکان لغو وتوی اوباما را نخواهد داشت.

با وجود پیوستن برخی دموکرات‌ها به صف مخالفان توافق، دیگر نمایندگان کنگره می‌گویند آرای لازم برای حفظ توافق با ایران را دارند.

تا کنون دستکم ، ۱۴ سناتور دموکرات و مستقل، روشن ساخته‌اند که به توافق رای مثبت می‌دهند و حدود ۳۴ دمکرات در مجلس نمایندگان نیز پشتیبانی خود را توافق هسته‌ای با ایران اعلام کرده‌اند. در تهران نیز حسن فیروزآبادی رییس ستاد نیروهای مسلح گفته که مجلس نباید توافق هسته‌ای را تصویب کند، زیرا تعهداتی حقوقی برای ایران ایجاد می‌کند.

این رویدادها در حالی‌ست که باراک اوباما  به شبکه خبری "سی‌ان‌ان" گفته که سخنان خود درباره مقایسه جمهوری‌خواهان مخالف با توافق هسته‌ای با تندروهای ایران را پس نمی‌گیرد.

پرسش‌های مهم روز این‌ها هستند:

*- اگر دوسوم اعضای کنگره آمریکا توافق هسته‌ای را رد کنند چه خواهد شد؟

*-  آیا نظام تحریم‌ها در چنین شرایطی قابل دوام خواهد بود؟

*- سناتور جمهوریخواه « تام کوتن » می‌گوید: «ارتش آمریکا قابلیت آن را دارد که با بمباران مراکز هسته‌ای ایران، این برنامه را به صفر برساند.» آیا می‌توان تصور چنین روزی و جنگی دیگر در خاورمیانه را کرد؟

رادیو زمانه این پرسش‌ها را با رسول نفیسی در واشنگتن و منصور فرهنگ در نیویورک در میان گذاشته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.