ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آتش‌سوزی در جنگل‌های لرستان موجب نابودی گونه‌های نادر سنجاب شد

با توجه به اين که منطقه بهشت کوه کرکی پلدختر زيستگاه گونه‌های نادر سنجاب است در اثر آتش سوزی، منطقه برای آنان به جهنم تبديل شد

آتش‌سوزی در جنگل‌های بهشت‌کوه استان لرستان پس از ۲۵ ساعت مهار شد. به گفته مقامات در اين آتش‌سوزی افزون بر از بين رفتن پوشش گياهی، پرندگان و گونه‌های نادر سنجاب نيز از بين رفتند.

قدرت‌الله ترابی‌نژاد، فرماندار پلدختر شامگاه دوشنبه ۱۹ مرداد به خبرگزاری مهر گفته که اين آتش‌سوزی با وسايل ابتدايی مانند بيل پس از ۲۵ ساعت در ساعت ۲۲ دوشنبه مهار شده است.

اين آتش‌سوزی از ساعت ۲۱ شامگاه يکشنبه ۱۸ مرداد در منطقه ميانکوه غربی شهرستان پلدختر شروع شده بود.

با اين حال ترابی‌نژاد می‌گويد ممکن است بر اثر وزش باد آتش دوباره اين جنگل‌ها را فرا بگيرد و به همين دليل، «نيروهای امدادی اعم از مردمی، عشاير و ستاد اطفای حريق شهرستان به حالت آماده باش کامل در منطقه استقرار دارند.»

به گفته اين مقام دولتی،  گونه‌های گياهی و جانوری و موجودات ريز به علت گستردگی و حجم بالای آتش از بين رفته‌اند و حتی پرندگانی که در لابلای شاخ و برگ درختان در لانه خود بودند، نابود شده‌اند.

او افزوده: «با توجه به اين که منطقه بهشت کوه کرکی پلدختر زيستگاه گونه‌های نادر سنجاب است در اثر آتش سوزی، منطقه برای آنان به جهنم تبديل شد.»

بابايی، يکی از اهالی روستای قلعه نصير پلدختر گفته که ۲۵ ساعت آتش‌سوزی در کوه‌های بهشت کوه کرکی «اين منطقه را به خاک سياه نشاند.»

او در همين باره از مسئولان انتقاد کرده: «جای تاسف است که مسئولان استانی و کشوری برای مهار آتش جنگل‌های شهرستان کوهدشت بالگرد به منطقه اعزام کردند ولی با وجود اين که اين چندمين آتش‌سوزی با حجم بسيار وسيع در شهرستان پلدختر رخ می‌دهد مسئولان از اعزام بالگرد به منطقه عاجز مانده‌اند.»

آتش‌سوزی هفته گذشته در جنگل‌های کوهدشت لرستان باعث از بين رفتن ۸۰۰ هکتار از پوشش گياهی اين جنگل‌ها شد.

يکی ديگر از اهالی روستای قلعه نصير می‌گويد: «متأسفانه مسئولان شهرستان پلدختر قادر به تهيه و تأمين امکانات اوليه اطفای حريق در شهرستان نشدند و نيروهای مردمی مستقر در منطقه با پيمودن مسافت چهار ساعت پياده‌روی در فصل گرمای طاقت فرسا، نيرويشان تحليل رفت و ديگر توانی برای ادامه عمليات اطفای حريق نداشتند.»

امکانات سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان جنگل‌ها و مراتع در ايران برای مهار آتش‌سوزی‌ها بسيار ناچيز است و محيط‌بانان گاهی با سطل و دبه‌های آب به خاموش کردن آتش می‌پردازند. در اغلب اين آتش‌سوزی‌ها، با کمک جوامع محلی آتش‌مهار می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.