ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کنفرانس علمای اسلامی در قاهره برای مقابله با افراط‌گرایی

در حالی‌که داعش به‌شکل بی‌سابقه‌ای خاورمیانه را تهدید می‌کند، علمای دینی اسلام از چندین کشور از روز دوشنبه در قاهره گرد آمده‌اند تا به یک استراتژی مشترک برای مقابله با افراطیون مذهبی دست یابند.

در حالی‌که داعش به‌شکل بی‌سابقه‌ای منطقه خاورمیانه را تهدید می‌کند، علمای بلندپایه اسلامی از چندین کشور جهان از روز دوشنبه ۱۷ اوت / ۲۶ مرداد در قاهره گرد آمده‌اند تا به یک استراتژی مشترک برای مقابله با افراطیون مذهبی دست یابند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، نشست مفتی‌ها و علمای دینی اسلام دو روزه است. آن‌ها به‌ویژه از آسیا، آفریقا و خاورمیانه برای شرکت در این کنفرانس به قاهره آمده‌اند.

احمد محمد احمد الطیب، رئیس دانشگاه الازهر و امام جماعت مسجد الازهر قاهره، در این کنفرانس گفت: «انعطاف در برابر فتواهای تکفیری (...) ما را به جایی می‌کشد که اکنون می‌بینیم: جنایات مقدس.»

روشن نیست که چگونه این رهبران مذهبی به مسأله روز پاسخ خواهند داد، به ویژه از آن رو که در عصر اینترنت باورمندان به دین اسلام مشاوره‌های دینی خود را از وب‌سایت‌های مذهبی دریافت می‌کنند و امروز آثار اسلامی به‌شکل آنلاین در دسترس است.

این پرسش در حالی مطرح است که گروه «دولت اسلامی» (داعش) همچنان گسترده‌تر می‌شود و به جنایات خود به نام اسلام در سوریه، عراق و دیگر کشورهایی که گروه‌های سنی تندرو حضور دارند ادامه می‌دهد.

در ماه فوریه نیروهای داعش اعلام کردند که معاذ الکساسبه، خلبان اردنی را در قفسی زنده زنده سوزانده‌اند. در پی آن اعتراضات گسترده‌ای در جوامع مسلمان نسبت به این عمل داعش شکل گرفت. طرفداران داعش اما در سایت‌های اینترنتی به فتواهایی از یک فرد دانشگاهی در عربستان استناد کردند که در آن از چنین اعدام‌هایی حمایت می‌شد.

ابراهیم نجم، سخنگوی رسمی دارالفتوی مصر، به خبرگزاری فرانسه گفته است: «هدف از این کنفرانس یکی کردن پیام مفتی‌ها در برابر چالش‌هایی است که در منطقه و جهان با آن‌ها روبه‌رو هستیم؛ چالش‌هایی که شکل فتواهای افراطی به نام دین به خود گرفته‌اند.»

ابراهیم نجم گفت که این کنفرانس می‌تواند دبیرخانه‌ای برای مفتی‌های منطقه تشکیل دهد تا بر فتواهای افراطی نظارت کرده و به مفتی‌ها آموزش دهد.

به‌گفته سخنگوی دارالفتوی مصر، این رهبران مذهبی همچنین به دنبال ایجاد یک استراتژی جدید به‌منظور کمک به جوامع مسلمان در غرب برای مقابله با افکار افراطی هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.