ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شکست مذاکرات ائتلاف، اردوغان: ترکیه به‌ سوی انتخابات جدید می‌رود

مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی در ترکیه شکست خورد. رجب طیب اردوغان در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت کشور به‌شکلی سریع به سوی انتخابات جدید پارلمانی می‌رود.

مذاکرات ائتلاف در ترکیه میان دو حزب «عدالت و توسعه» و «جمهوری خلق» شکست خورد. رجب طیب اردوغان روز چهارشنبه ۲۸ مرداد / ۱۹ اوت در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت کشور به‌شکلی سریع به سوی انتخابات جدید پارلمانی می‌رود.

به‌گزارش رویترز، حزب حاکم «عدالت و توسعه» در انتخابات پارلمانی ماه ژوئن اکثریت مطلق خود را از دست داد اما همچنان قوی‌ترین حزب ترکیه باقی ماند. با این حال احمد داود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه نتوانست شریکی برای ائتلاف بیابد.

پس از آن‌که مذاکرات با احزاب دیگر، از جمله حزب جمهوری خلق برای تشکیل دولت ائتلافی شکست خورد، چگونگی تشکیل دولت به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه واگذار شد.

اردوغان با تشکیل دولت از سوی کمال قلیچ‌دار اوغلو، رهبر حزب جمهوری خلق، دومین حزب قدرتمند ترکیه مخالفت کرد و گفت: «من وقتم را با کسانی که نشانی "بش‌تپه" (محل کاخ ریاست جمهوری در آنکارا) را نمی‌شناسند هدر نمی‌دهم.» قلیچ‌دار اوغلو، حاضر نشده بود وارد کاخ ریاست جمهوری شود.

روز یکشنبه آخرین مهلت برای تشکیل دولت ائتلافی پایان یافت. اکنون اردوغان می‌تواند انتخابات جدید برای ماه اکتبر یا نوامبر را فرابخواند و از داوداوغلو بخواهد تا دولت انتقالی را تشکیل دهد.

طبق قانون اساسی، دولت انتقالی باید به تمام احزابی که در مجلس نماینده دارند تعلق داشته باشد. به این ترتیب حزب دمکراتیک خلق‌ها (HDP)، حزب طرفدار کردها که در انتخابات ژوئن از حد نصاب ۱۰ درصد آرا عبور کرد و ۸۰ نماینده به مجلس ترکیه فرستاد، برای نخستین بار وزیر کرد در دولت ترکیه خواهد داشت.

برخی از ناظران معتقدند که اردوغان از هفته‌ها پیش در پی برگزاری انتخابات جدید پارلمانی بود تا بار دیگر حزب حاکم «عدالت و توسعه» بتواند اکثریت مطلق آرا را به دست آورد و او بتواند طرح‌های خود برای افزایش قدرت ریاست جمهوری به پیش برد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.