ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تست خودشناسی: آیا من نژادپرستم؟

نیلوفر جعفری- آیا شما نژادپرست هستید؟ خیلی‌ها قاطعیت می‌گویند نه، اما هیچ چیز به اندازه یک جک نژادپرستانه باعث خوشحالی‌شان نمی‌شود.

چند روز پیش آشنایی از ایران با من تماس گرفت تا چیزهایی درباره شهر محل سکونتم بپرسد. تا چند ماه دیگر آنها برای ادامه تحصیل به یک شهر اروپایی مهاجرت می‌کنند. در یک گفت وگوی طولانی راجع به همه مواردی که در این مهاجرت بزرگ باید در نظر بگیرد، ناگهان از من پرسید که دخترم به چه مدرسه‌ای می‌رود؟ آیا در مدرسه‌اش مهاجرهای عرب و هندی زیاد هستند؟ آیا می‌تواند جایی خانه بگیرد که مهاجرهای کمتری زندگی کنند تا مدرسه دخترش کاملا اروپایی باشد؟

آیا ایرانی‌هایی که در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند، دوست دارند چنین پرچمی درباره ایرانی‌ها بالای یک مدرسه ببینند؟

من شناخت زیادی از این آشنای دور نداشتم و نمی‌توانستم خیلی صریح دربرابر این سطح بالای نژادپرستی موضع بگیرم. فقط در چند جمله صمیمانه یادآوری کردم که او خودش هم یک مهاجر است و باید به این هم توجه کند که برای یک اروپایی فرقی بین ایرانی یا هندی و عرب وجود ندارد و اگر آنها هم با همین دیدگاه نژادپرستانه با ما رفتار کنند، زندگی چقدر برای همه سخت‌تر خواهد شد. آشنای نادیده‌ام سعی کرد مرا متقاعد کند منظورش این نبوده و  هدفش از این سوال‌ها چیز دیگری است. من هم بیشتر از این نمی‌توانستم ادامه بدهم و گفتم خیلی خوشحالم که این فقط یک اشتباه رایج بود نه یک دیدگاه عمیق نژادپرستانه!

به نظر من خیلی از ما ایرانی‌ها درک درستی از نژاد پرستی نداریم (اینجا داریم درباره خودمان حرق می‌زنیم نه همه مردم جهان). خیلی‌ها فکر می‌کنند نژادپرستی یعنی تبعیض بین سیاه پوست‌ها و افراد سفید پوست. احتمالا ایرانی‌ها تا اندازه‌ای ـ نه مطلقاـ به حقوق برابر رنگین‌پوست و سفید پوست قائل هستند، اما  وقتی پای بسیاری از قومیت‌ها و ملیت‌های دیگر به میان بیاید، دیدگاه‌های نژادپرستانه در آنها به وضوح دیده می‌شود. خیلی‌ها حتی به این برتری نژادی خودشان افتخار می‌کنند و اصلا مشکلی در تحقیر و تبعیض قومیت‌های دیگر نمی‌بینند. من افرادی را می‌شناسم که وقتی از آنها می‌پرسی آیا به حقوق برابر انسان‌ها اعتقاد داری با قاطعیت می‌گویند بله، اما هیچ چیز به اندازه یک جک و طنز نژادپرستانه باعث خوشحالی‌شان نمی‌شود.

داعیه‌دار چیزی بودن بسیار ساده‌تر از پایبندی به آن است. ما می‌توانیم ادعا کنیم که نژادپرست نیستیم اما تمام حد و مرزهایمان را با دیدگاه‌های نژادگرایانه مشخص کنیم. نژاد پرستی یعنی شما افراد را بر اساس کلیشه‌های نژادگرایانه دسته‌بندی کنید و باور داشته باشد که بعضی‌ها از بقیه شایسته‌تر و بهتر هستند.

 بعضی از نژادپرست‌ها تکلیف خودشان را مشخص کرده‌اند؛ آنها از موضع خودشان دفاع می‌کنند و هرجا که لازم باشد با نقض قوانین حقوق بشری با نژادها و گروه‌های قومی دیگر مخالفت می‌کنند. اما همیشه هم نمی‌توان یک نژادپرست را به راحتی شناسایی کرد. شاید فکر کنید که اصلا حاضر نیستید به هیچ انسانی آسیب بزنید  اما در رفتار روزمره‌ با آدم‌ها کاملا نژادپرستانه رفتار کنید؛ مثلا با گروه‌های خاصی دوستی کنید، قومیت‌های دیگر را مسخره کنید یا مثل همین آشنای من دل‌تان نخواهد فرزندتان یا خودتان در کنار بعضی از گروه‌ها قرار بگیرید.

من با این فرض که شاید شما واقعا نمی‌خواهید یک نژادپرست باشید اما تحت تاثیر رفتارهای عرفی گاهی آدم‌ها را با معیار نژاد و قومیت و ملیت دسته بندی می‌کنید این مساله را با شما در میان می‌گذارم.

واقعا چطور فکر می‌کنید؟

این باور که بعضی از نژادها و قوم‌ها بهتر و برتر از دیگران هستند در واقع اساس دیدگاه نژادپرستی است. مثلا اگر عمیقا باور دارید که یک ایرانی از یک افغانستانی بهتر است یا شایسته حقوق و مزایای بیشتری نسبت به دیگران است، این تفکر کاملا نژادپرستانه است. به خودمان دروغ نگوییم. اگر  فکر می‌کنیم جای یک کودک افغان در مدرسه ایرانی نیست، نژادپرست هستیم.

علاوه بر این، تصور اینکه بعضی از گروه‌ها و قوم‌ها فاقد برخی از شایستگی‌ها هستند نیز یک تفکر نژادپرستانه است. مثلا کلیشه‌های رایج می‌گویند هندی‌ها خیلی تمیز نیستند یا مردم یک شهر یا کشوری افرادی قابل اعتماد نیستند؛ همه این موارد برخاسته از تفکر نژادپرستانه هستند. حتی اگر فکر کنید همه ژاپنی‌ها تلاش‌گر و باهوش هستند نیز به همان اندازه نژاد پرستی است. شاید فکر کنید این یک تحسین است اما در واقع این طرز فکر، دسته‌بندی گروه‌های قومی و نژادی به باهوش و کم هوش است. استفاده از یک کلیشه برای همه اعضای یک گروه ریشه در تفکر تبعیض نژادی دارد. سناریوی خطرناک‌تر این است که به خاطر چند مورد بد همه افراد یک قوم و قبیله را از دم تیغ قضاوت بگذرانیم. همه ما از این تصور غلط که همه ایرانی‌ها یا پاکستانی‌ها و عرب‌ها تروریست هستند، رنج کشیده‌ایم.

مورد دیگری که می‌تواند نشان بدهد شما چقدر نژادپرستانه فکر می‌کنید این است که در اولین دیدار با افرادی که چیزی درباره شان نمی‌دانید رفتارتان را متناسب با قوم یا نژادی که حدس می‌زنید تغییر بدهید. مثلا از روی لهجه یا رنگ پوست و چشم آنها قضاوت کنید که شایسته احترام بیشتری هستند یا نه.

نژادپرستی فقط به رنگ پوست  آدم‌ها محدود نمی‌شود. اگر دیگران را بخاطر  لباس، زبان، مدل مو، زینت‌الات و جنبه‌های ظاهری دیگری قضاوت کنید بازهم نژادپرست محسوب می‌شوید. این ارزیابی می‌تواند کاملا مثبت باشد یعنی شما آدمی را به خاطر بامزه بودن یا زیبایی و طرز بیان شیوا و رسایش بیش از اندازه تحسین کنید یا مورد محبت و توجه خودتان قرار بدهید. من بارها شنیده‌ام که ایرانی‌ها در تعریف از زیبایی ظاهر یک آدم می‌گویند «خوشگله، مثل اروپایی‌هاست»،« چه بچه چشم آبی خارجی‌ای»،« چه موهای بلوند و جذابی» یا «یک زن خوشگل اروپایی بگیر».

علاوه بر این کسی که آدم‌ها را با معیار انسانیت می‌سنجد، نسبت به هر نوع کلیشه‌های نژادگرایانه‌ای حساس است. آیا می‌توانید در میان سخن دیگران متوجه طرز فکر و باور آنها درباره ملیت و قومیت افراد بشوید؟ آیا متوجه رفتار تبعیض‌آمیز دیگران درباره بقیه می‌شوید؟ نژادپرستی به وسعت جهان رایج است. بسیاری از آدم‌ها باورها و رفتارهایشان نشان‌دهنده تبعیض نژادی است. اگر تا به حال متوجه این مساله نشده‌اید شاید به این دلیل است که خوب دقت نکرده‌اید و برایتان مهم نبوده.

چطور رفتار می‌کنید؟

هر زمانی که نمی‌توانید رفتار یکسان و مشابهی با افرادی از طیف‌ها و گروه‌های نژادی و ملی دیگر داشته باشید و دانسته یا نادانسته حقوق و مزایای بیشتری در اختیار  عده خاصی قرار می‌دهید، نژادپرستانه عمل می‌کنید. آیا برای شما دوست شدن با یک غیرایرانی سخت است؟ آیا فقط با گروه خاصی از افراد از نژادهای مورد علاقه‌تان یا طبقه اجتماعی خاصی رفت و آمد می‌کنید؟ دایره روابط اجتماعی‌تان چقدر گسترده است؟

مورد دیگری که به نظر من خوب است به آن توجه کنیم، ظرفیت ما در پذیرش افراد دیگر در تصمیم‌ها و انتخاب‌هایمان است. از خودمان بپرسیم که آیا می‌توانیم بدون توجه به نژاد آن‌ها را برای کاری انتخاب کنیم؟ با آن‌ها ازدواج کنیم یا مورد محبت و علاقه قرار بدهیم؟ آیا به یک جک قومیتی بیشتر می‌خندیم چون فکر می‌کنیم به نکته درستی درباره آن‌ها اشاره کرده است؟

موارد زیاد دیگری از رفتارهای نژادپرستانه وجود دارد. تحقیر دیگران به‌خاطر نوع موسیقی، غذایی که می‌خورند یا عادت‌هایی که دارند یا در ابتدای هر آشنایی پرسیدن این سوال که «اهل کجایی»، تلاش برای تغییر عادت‌ها و رفتارهایشان و همین‌طور اظهار نظرهای بی‌مورد و اغلب اشتباه درباره فرهنگ و باورها همه کلیشه‌‌ای و نشان‌دهنده تفکرات نژادی هستند.

قدم مهم: تغییر نگرش

یک قدم موثر برای تغییر نگرش درباره کلیشه‌های نژادی این است که بیشتر و عمیق‌تر به اطرافتان توجه کنید. چیزی که در روزنامه می‌خوانید، اظهار نظری که از زبان سیاستمداری می‌شنوید، فیلمی که تماشا می‌کنید و آموزش‌هایی که در مدرسه و دانشگاه می‌بینید و حتی کتابی که می‌خوانید، به احتمال زیاد حاوی انواع دیدگاه‌های نژادپرستانه است. پیشنهاد من این است که برای درک بهتر وضعیت جامعه امروز ایران، فیلم‌های وسترن کلاسیک را تماشا کنید. رفتاری که سفیدپوستان با بومی‌های امریکایی می‌کنند خیلی شبیه رفتار ما با قومیت‌ها و ملیت‌های دیگر است.

برای اینکه بخواهیم دیگران را قضاوت کنیم، به خوبی و بدی اخلاقی نیاز داریم، نژاد، تاریخچه زبان و فرهنگ و مکان زندگی آدم‌ها  دلیل درستی برای قضاوت نیست.

همین که به این مساله توجه کنید، محیط زندگی‌تان را پراز انواع رفتارهای نژادگرایانه می‌بینید؛ در مدرسه، محیط کار و خانواده. سرعت تولید رفتارهای تبعیض‌آمیز آن‌قدر زیاد است که گمان می‌کنید قدرت کنترل و متوقف کردن آن را ندارید. اما تنها راه مبارزه با تبعیض‌های نژادی، برخورد قاطع و جدی در برابر افرادی است که عده‌ای را قربانی این نوع تبعیض می‌کنند. هرچقدر بیشتر درباره این مساله حرف بزنید، اظهار نظر کنید و دیگران را متوجه رفتارشان کنید و گاهی مچ خودتان را موقع یک رفتار تبعیض آمیز بگیرید، برای مبارزه با این باورها و رفتارهای ناعادلانه موثر است.

در نهایت، تلاش برای محو تبعیض و برقراری عدالت، کاری زمان‌بر و دشوار است چون مبارزه با عادت‌ها و تغییر باورهایی‌ است که در ما نهادینه شده‌اند اما اگر اندکی نسبت به حقوق انسانی نگران و حساس باشیم، پای این مبارزه می‌ایستیم.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کی تاش

    کامنت ها بسیار شفاف نشان از عمق نژادپرستی در فرهنک و جامعه ی ما دارد. نژادپرستی یک بیماری فکریست کهق فقط از طریق دانستن بیشتر درمان میشود.

  • Ehsan

    این مقاله مقاله خوب و مفیدی بود و نویسنده هم فقط نظر شخصی خودش رو گفته که البته بیشترش هم حقیقته و نیازی به اینهمه جبهه گیری نیست بعضی از کامنت ها واقعا زیاده روی بود. انواع نژادپرستی تو همه جای دنیا هست و خیلی ها هم اصلا نمیدونند که بعضی از رفتاراشون نژادپرستانه هست و البته که نژادپرستی با تفاوت سلیقه فرق داره. کسی که سلیقه اش متفاوته به بقیه عقیده ها و سلایق احترام میذاره نه اینکه راجبشون چیزای بد بگه مثلا شاید یکی با اروپایی ها احساس بهتر و راحت تری داره یکی دیگه با آسیایی ها و هیچکدومشون هم بد نیست اما کسی که نژادپرسته فقط جنبه های منفی(یا مثبت) رو میبینه و میگه. بین همه مردم، ادیان، فرهنگ ها، کشورها و... آدم های متفاوتی هست بین همه مردم آدمای مرتب، نامرتب، آروم، پرسروصدا و ... هستش و نمیشه گفت بخاطر اینکه مثلا ما ازیک نژاد فقط اونایی که کثیف هستند رو دیدیم بگیم که همه اون آدم ها کثیفن یا برعکس. در کل خوبی و بدی باهم هستند

  • ازاد

    دلايل زيادى هست در مورد نژادپرستى! ادمهاى حقير نژادپرست هستند و نژاد پرستها ادمهاى اسنوبى هستند كه مثل كامنت اول خود را نزديك به اروپاييها ميبينم. در كل تو ايران نژادپرستى زياده كه قوم فارس نمايندگيشو مى كند. ادمهاى با عزت نفس بالا ، منطق زياد و مطلع هرگز نژاد پرست نخواهند شد

  • مسعود

    اصطلاحاتی که motaro در کامنتش به کار بده تماما اسطلاحاته خاصه پانترک هاست. کسانی که از نژادپرست ترین ادم هان. به هر قومی که دلشون بخواد توهین میکنن ولی اگه کسی بهشون بگه بالا چشتون ابروئه بهش میگن نژادپرست. جالبه از اول تا اخر کامنتش توهین های نژادیو قومی بود. دلم میخواد بدونم این فسادی که میگه در استان های فارس نشین هست کدومش در بقیه استانا نیست؟ قتل؟ همه جا هست. دزدی؟ همه جا هست. فحشا؟ همه جا هست. این خودبرتر بینیه پان ترکا حد و اندازه نداره. حالا بماند که آذری ها ترک نیستند. فقط زبونشون ترکیه. ترک یعنی نرکمن، ازبک، قرقیز، قزاق. اهل گلستانم، چندتا رفیق ترکمن دارم. اینا اینقدر رو ترک بودنشون حساس نیستن که این پانترکا هستن. آدمی که تو قرن 21 تفکر قومی و نژادی داره بهتره بره بمیره. چه فارس، چه ترک، چه کرد، چه عرب، چه اروپایی، چه چینی و... . نژادپرست و قومگرا احمقی بیش نیست.

  • حمید

    واقعأ عجیبند این ایرانی ها ! ازخواندن برخی کامنتها ازایرانی بودنم شرم می کنم ! یکی به بچه هاش اجازه نمی ده باتورک وآلبانی به یک مدرسه بروند ، آن یکی عرب وافغانی رابه سخره میگیرد غافل ازاینکه خودشان ازیک فرهنگ جاهلیت رنج می برند.

  • آرش

    من تمام نظرات رو خوندم.نقد بعضی از دوستان واقعن باارزشه و نظر شخصی من اینه ک نویسنده کمی زیاده روی کرده,با نوع نگاه ایشون تنفر یک ایرانی از یک غذای هندی هم نشانه ی نژادپرستیه... ولی درمیان همه این نظرات واقعا برای "motaro" متاسفم.نظری که ادعای مبارزه با نژادپرستی رو داره ولی خودش پر از الفاظ رکیک و توهین به یک قوم هستش... دوست من,بهتر نیست یکم با خشونت ونفرت کمتری نظرتون رو ابراز کنین؟؟؟

  • سیاوش

    از نگارنده این مقاله سپاسگزارم . اما کامنتها نشان میدهند که تا چه حد این عرصه برای ایرانی ها ناشناخته است، نه به این دلیل که در ایران نژادپرستی وجود ندارد بلکه به این دلیل که از میزان عقب ماندگی و انحطاط فرهنگی خود بی اطلاعند. این قضیه هم را نمیتوان در بست بر گردن جمهوری اسلامی انداخت. روشنفکران بی مایه ایرانی در این رابطه از همه تقصیرکار ترند.مردمی که با توهمات در مورد تاریخ و نژاد خود پرورده شده اند و هرگز نیاموخته اند که جای واقعی شان در دنیای امروز و در تاریخ بشری بسیار پایین تر از چیزی است که تصور میکنند، اینچنین نسبت به سایر ملیتها چه در ایران و چه در سایر کشورها خود را برتر میپندارند. حتی در این خصوصیت هم بیشتر شبیه به شوینیستهای ترکیه ای یا عربهای بعثی هستند تا مردمان اروپای غربی و آمریکای شمالی. نکبت و ویرانی که سوریه، عراق ، ترکیه را فراگرفته ریشه در همین فرهنگ مریض و معیوب داردو بهمین دلیل متأسفانه بزودی این آشوبها دامن ایران را نیز خواهد گرفت. میتوان به دهها مقاله در باره نژادپرستی در ایران و خاورمیانه نوشت....

  • محمد

    با این که ایرانی اذری هستم حالم بهم خورد از اریایی گفتن ونمیدونم ایرانی و ...   هنوز تو عقب افتاده زندگی میکنیم باید این رو بفهمیم تنوع فرهنگی نژادی فکری عامل توسعه است واقعا ایرانی ها ضریب هوشی پایینی دارند متاسفم االبته نژادپرستی ریشه در کمبود یا ترس یک جامعه دارد و میخواهن با نژاد پرستی اون ترس یا کمبود را کم رنگش کنند

  • داود

    در کشور ما ایران این نژاد پرستی را کسی جز قوم متوهم فارس بنیان نگذاشته است واین هم برمیگرده به حکومت بیلیاقت وخائن پهلوی که آمد برای این قوم تاریخ سازی کرد از جمله خندهآورترین ومضحکترین این تاریخ سازی در یکسان بودن نژاد آلمانی ها با قوم متوهم فارس بود .که الآن هم بصورت آشکارا این حرفها مخصوصا" کلمه دروغ آریاییها را برزبان میآورند و خودشان را برتر میدانند وتوهم این قوم بقدری زیاد است که حتی بدون داشتن یک نفر دانشمند ومحقق برتر که بتواند اسم ورسم داشته باشد خودشان را باهوشترین قوم خدا میدانند وآیا کسی نیست به اینا بگوید اگر شما باهوش بودین چرا پس روزگارتون این اسن که با این همه منابع زیزمینی ورو زمینی اینقدر عقب افتاده وجهان سومی شدین .این نژاد پرستی ومسخرهکردن اقوام دیگر درایران تاکی؟ ؟؟؟ من چند سوال از اینا دارم اگر به نظر اینا قوم عرب دهاتی ویا بیابانگرد هست پس چرا اکثر کشورهای عربی این همه پیشرفت کرده اند ؟؟؟ اگر ترکها اینقدر در نظر شما نفهمند پس چرا پولدارترین آدمها وبهترین تولید کنندگان ایرانی اقوام ترک هستند ؟؟؟ اگر رشتیها و شمالی ها اینقدر در نظر شما ها بی غیرت اند پس چرا فساد وفحشا در استانهای فارس نشین بیداد میکند؟؟؟؟ ویا در آخر اگر دهاتی ها بدند پس کی تو این مملکت تولید کند تا شما فارسهای لجن خوار نشخوار کنید ؟؟؟؟؟ این بحثها مربوط به حکومت هاست که با ظلم کردن به استانهای دیگر ودر اختیار گذاشتن پولهای هنگفت بودجه مملت در اختیار این مزدوران وطن فروش که هر کدامشان در کشورهای غربی دارند بر ضد مردم کشورشان تلاش میکنند همینطوری مشود که میبینیم ... این قوم فارس که خودشان را تمیز میداننند از ***چون من با اینا زندگی کردم بدنشان ***میده .اینا ازبس تنبل اند که آشپزخونه اشون ***میده وازبس که ظرفاشون را نمی شویند ...

  • motaro

    نژادپرستی در جامعه البته وجود دارد. همین که خود را  به ناروا باهوشترین ملت جهان می داند در حالی که یک ایرانی را هم نمی شناسیم که یک دستاورد علمی متوسط هم داشته باشد. یا مثالهایی از این دست که فراوانند. اما آنچه جالب تر است نژادپرستی رسمی حکومتی از طرف رهبر مسلمانان جهان است :  «نژادهای اروپایی وحشی اند» :  https://www.youtube.com/watch?v=zldWryH0rwA

  • افرا

    نژاد پرستی یعنی چه؟ خوب، شما همه ابنای بشر از ترک وکرد وعرب وچینی و آمریکایی و آفریقایی و... را در همه حقوق برابر بدانید که اغلب هم همین طور هست، اما وقتی به عمل برسید، می بینید که تفاوتها را نمی توانید نادیده بگیرید، در مدرسه احتمال این که فرزند شما ، کنار دست یک بچه آلمانی بی ادب و درس نخوان قرار بگیرد، هم هست؛اما بدون شک‌ این احتمال بسیار کمتر از است از این که یک بچه ترک و یا عرب بی ادب و درسنخوان کنار دست بچه شما قرار بگیرد. به عنوان یک مهاجر ایرانی در آلمان، از اغلب اقلیت های دیگر، خصوصاً خاورمیانه ای و مسلمان، دوری می کنم؛ در عین حال خود را نژاد پرست نمی دانم و این تنها به دلیل تفاوتهای تحصیلاتی و فرهنگی است و نه چیز دیگر. نویسنده محترم نمی تواند این تفاوتها را نادیده بگیرد و دم از برابری اقوام و اقلیتها بزند. اکثریت قریب به اتفاق مهاجران، خصوصاً مسلمانها تفاوت های فرهنگی بی شماری از نظر ارزشهای اجتماعی، کار کردن و...با کشور میزبان دارند. ایرانی ها در این میان، بیشترین سازگاری را با جامعه میزبان دارند. این ها تجربه شخصی من از زندگی در دو کشور مختلف اروپایی بود و نه چیز دیگر.

  • بابک

    1) نژاد پرستی یه غلط مصطلح است که از نظر تاریخی ریشه نظریات قرن 19 دارد. 2) با وجود اینکه یکی از خصوصیات بشری تفکیک و تحلیل است مانند بسیاری از ویژگی های انسانی شمشیر دولبه این ویژگی بعضا دارای نتایج هولناکی است. 3) ما با انکار هویت دیگران سعی در تثبیت هویت خودمان داریم. از رنج دیگران برای خودمان گنج،می سازیم و این چرخه دیگر سازی، تبعیض بی عدالتی راه چند هزارساله را می گذرد و بیچاره انسان.... واقعا وقتی متر وعیار ما برای تعریف هویت خودمان تخریب هرچه غیرماست باشه، چه حس عجیبی می تونی داشته باشی... پاک خون... سرزمین فره ایزدی و سلسله ای از تفکیک ها و بی عدالتی ها و... بیشتر.ما فقط می خندیم...

  • آرش

    گرفتاریی این دست مقالات و تحلیلات دارند این است که به جای گشودن در یک گقتگو در باب یک موضوع، متوصل به ذهن خوانی و انگیزه خوانی میشوند و بدون گذر از یک شیوه جدلی (دیالکتیکی به معنی سقراطی) بدون شنیدن و درک کردن روایتها و جنبه های مختلف یک رفتار (برای نمونه در این مورد شیوه برخورد جامعه ایران خارج از کشور در برخورد با مرد جامعه میزبان و سایر مهاجران) به شکل متکبرانه و پیامبر گونه شروع به حکم دادن و بعد موعظه میکنند. جدای از موضوع مقاله، شیوه نوشتن مقاله و جایگاهی که نویسنده مقاله در ذهن خود برای خود تصور کرده بسیار جالبه. نویسنده خود را نه تنها به عنوان آموزگار و تعلیم دهنده به اکثریت جاهل جامعه ایرانی تصور کرده، از آن فراتر رفته و معیار و محک برای کنکاش در ذهنیات مردم هم تعیین کرده. حتی فراتر از آن ظاهرا خود را پلیس ضد نژادپرستی هم تصور میکند و روزانه مشغول شکار مجرمان نزآد پرست در جامعه ایرانی است و در هر جمله و گفتگویی در کمین و مترصد کشف ذهنیات نژادپرستی در اعماق ذهن مخاطب است.

  • چ فرقى داره

    هفت شهر عشق را عطار گشت/ ما هنوز اندر خم يک کوچه ايم. فرهنگ برآمده از زيست اقتصادى و اجتماعى انسانه. فرهنگ که قبل از انسان وجود نداشته اگر داشته مثال بزنيد! ما فقط مى تونيم از تفاوت فرهنگى حرف بزنيم و برترى فرهنگى کاملا نژاد پرستانه و احمقانه هست . چ حمل بر روشنفکرى بشود چه نه فقط يه احمق مى تونه بهداشت ميزان صدا نوع لباس و .... را نشانه برترى يک نوع انسان از نوع ديگر بحساب آورد. غربى ها بهترين بهانه را براى استثمار جوامع صنعتى نشده يا کمتر صنعتى شده نجات اونا از بربريت مى دونستند. تاريخ گواه بر تمدن و فرهنگه . صنعت به ابزار جنگ تبديل شده کار بربرها بوده يا متمدن ها. بمب اتم رمز صلح و پيروزيه کار بربر ها و غيره بهداشتى ها بوده يا با فرهنگ ها و موبورها و هزار مورد ديگرى از اين قبيل

  • مهربان

    این نمایش توهم و خودبرتربینی در همین کامنت ها بهتر از هر چیز ثابت می کند که میهن آریایی اسلامی! برای «وطن» شدن نیازمند بیش از صد سال آموزش و آموزش و خون دل خوردن است.

  • مهربان

    علی جان! افغان ها آریایی نیستند. شما خون پاک آریایی را به تنهایی در رگهایتان حمل می کنید و همین برای ما بس است. درباره دوست فیلسوف در کامنت اول هم: حتما همین طور است که ایشان می فرمایند. مردمان نژاد پرست ایرانی که به دلیل جهل و بی سوادی و عقب ماندگی تعدادشان هم کم نیست با چینی و هندی و تمامی مخلوقات خدا فرق دارند و بار تفرعن و خودپسندی شان را آسمان ها هم نمی کشد. حتما ایشان درست می گویند و اما جدای از این حرفها: لحاظ را با ح می نویسند و نه با ه. گفتم بد نیست کمی روی دیکته و املای فارسی تان کار کنید.

  • علی

    آره اکبر جون راست می گی افغانی ها آریایی اصیلند.... مردم از خنده

  • بهنام

    مقاله آموزنده و جالبی بود . با تشکر از سرکار خانم جعفری . از کامنتهای جالب مخاطبین محترم هم میتوان نکات آموزنده ای آموخت ، به خصوص ادعای مدعیان و تحمیل نظرات اشتباه بر دیگران با بکار گیری الفاظی مانند ( منطق گرائی ) در عین بی منطقی .

  • نرگس

    اين كامنت ها ثابت كرد كه ما اصلا نژادپرست نيستيم!

  • رهبر

    http://www.shahrvand.com/archives/12742

  • سهیل

    در مورد دوست اولی که کامنت گذاشت ما ایرانی ها خیلی شبیه غربیها هستیم ،اگر منظور نوع لباس پوشیدن و بخی خرده رفتارها هست نظیر نوشیدن الکل و پارتی رفتن و....شاید درسته ولی از لحاظ اخلاق اجتماعی، احترام به حقوق دیگران و..یکی از بدترین جومع هستیم.و نژاد پرستی و در شکل عامتر خود شیفتگی و خود بژرگ بینی یکی از بدبختی های جامع امروز ماهست. ولی با همه مقاله هم موافق نیستم چون برخی مسایلی که اشاره شده در آن احتمالا در روانشناسی یا جامعه شناسی عناوین دیگری می شود برای آن ها پیدا کرد و ضرورتا ربطی به نژاد پرستی ندارند هر چند که ناپسند هستند.

  • مجتبي

    من مجتبي هستم از اهواز مهندس نرم افزار وكارمند شركت نفت!فارسي رو بدون لهجه صحبت ميكنم اما مخاطبهاي زيادي رو ميبينم كه اين جمله رو ميگن واقعا عربي و يادشون ميره كه ايراني ام تا حدودي رفتارشون تغيير ميكنه چند روز پيش با اپليكيشن اندرويدي مواجه شدم بنام "عرب رو بكش "و "به عرب غذا بده" !!

  • آزاد

    درود بر تحلیل عالی

  • اكبر

    افغاني ها از اريايي هاي اصيل هستند

  • عباس آقا تحیلی گران

    نژادپرستی الان برای اکثریت مردم ایران مفهومی نداره برای اینکه ایران کشوری بین المللی مثل آمریکا یا انگلیس یا آلمان و ... نیست اکثر جمعیت ایران در ایران به دنیا می آیند و مهاجر زیادی ندارد. این طرز فکر که شما ازش نگرانی در ایرانی هایی که مهاجرت می کنند شاید وجود داشته باشه. خیلی هم نمی شه خرده گرفت و با جواب های تند مثل همون که شما اول بسم الله به فامیلت دادی حال طرف رو گرفت همین اروپایی ها و امریکایی های نژادنپرست که هر چند وقت یه بار خبرهای نژادنپرستیشون رو می شنویم چه در امریکا که سیاه ها و مکزیکی ها درجه سه هستند و چه در اروپا که فرانسوی ها و آلمانی ها نژاد پرست ترین ها هستند (می دونی که چی می گم) سال ها طول کشید تا به این مرحله رسیدند. و چه جوری به اینجا رسیدند؟ از انبوه مهاجران. هر وقت ایران هم آش دهن سوزی شد که مهاجر داشته باشه کم کم مردمش یاد می گیرند به نژادهای دیگه هم احترام بذارند. نکته بعد اینکه هندی ها و پاکستانی ها از لحاظ بهداشت بسیار افتضاح هستند و این ربطی به نژاد نداره فرهنگشون این جوریه. عرب ها هم خیلی فرهنگ دهاتی تری دارند چه از لبنان باشند چه از مصر چه از عراق

  • a

    تو ایران قوم پرستی بین چند قومیت خاص غوغا می کنه! هیچ قومی قوم دیگه رو قبول نداره! انواع پان تو ایران مثل قارچ سبز شده یکی از یکی نژادپرست تر: پان تورکیسم، پانکوردیسم، پانعربیسم و پانفارسیسم و ... از همشون خطرناکتر پانتورکیسم هست که حتی تو بدنه حکومت هم نفوذ کرده و ایران ستیزی وحشتناکی رو دستور کار خودش قرار داده و هدفش نابودی ایرانه ... فعلا بهتره به جای این حرفهای تکراری و کلیشه ای که هزار بار تکرار شده فکری به حال نژاد پرستان ایران ستیز کنیم که تیشه به ریشه ایران و ایرانی می زنند و تعدادشون روز به روز بیشتر میشه

  • Aram

    پاسخ به آقای مهدی: واقعیت اینه که فرهنگ ما با اروپا درخیلی از زمینه ها فرق داره اما با هندی ها و چینی ها و عرب ها هم خیلی فرق داره...یعنی یه چیزی هستیم اون وسط... اما چون فردگرایی ما بیشتر از هندی ها و چینی ها هست همیشه با این ها توی خوابگاه مشکل پیش میاد و البته فکر نکن که فقط ایرانی ها این جورین...در دانشگاه ما از بس ضد چینی ها و هندی ها معترض وجود داشت خوابگاه اهالی این دو کشور رو از بقیه جدا کرده بود. ....

  • Aram

    نوشته ی خوبی بود اما برای من یک سوال به وجود اومده... ممکنه که من به عنوان یک شخص یک نوع فرهنگ و آداب  اجتماعی رو بیشتر بپسندم و دوست داشته باشم فرزندم با اون آداب بزرگ بشه.... این نژاد پرستیه؟؟  ... پاسخ خودم اینه: فکر میکنم هر انسانی در زندگی یه سری سلیقه ها داره... به شرطی که اون سلایق حقوق انسانی   دیگران رو تهدید نکنه نمیتونه مصداق نژادپرستی باشه. ... نکته ی دیگر... ایرانی هایی که من دیدم  سر مساله ی تمیزی خیلی حساسن و در این زمینه حتی با اروپایی ها         مشکل دارن.... آیا این رفتار نژادپرستانه هست؟!!!

  • کامبیز

    من هم سابق مثل نویسنده محترم این مقاله فکر میکردم اما الان یاد گرفتم که اصولا برتربی نژادی در سطح کلی خیلی هم درست و صحیح هست. من بمثلا رای آلمانی ها در کل خیلی ارزش بیشتری قائلم تا مثلا چینی ها اما برای افراد بصورت تکی هیچوقت تا خود فرد رو شناخت نداشته باشم ارزش گذاری نمیکنم و در سطح فردی طبیعتا یک چیمی میتونه برای من ارزش بیشتری از یک آلمانی داشته باشه. به همین خاطر من مثلا در کل از مسلمان ها متنفرم و همشونو آدمهای کثیف و دغلباز و ریاکاری میدونم اما در مقیاس فردی خیلی هاشون رو میشناسم و دوست دارم.

  • فرزاد

    چقدر جالبه که ایرانی ها فکر میکنند سفید پوستند! و با عرب ها و هندی ها و بقیه فرق دارند. به این میگن نژاد پرستی در اثر اشتباه لپی!

  • آزاد

    اتفاقا نظر بالا خیلی هم منطقی است من آلمان زندگی میکنم و هیچ وقت حاضر نیستم فرزندم در کنار یک فرهنگ آلبانی و یا ترکیه ای که هر کار زشت و بی فرهنگی را انجام میدهند و وقتی سر غذا میرسند مسلمان میشوند و گوشت خوک بخوری به چشم یک انگل بهت نگاه کنند یک مدرسه برود. آلبانیایی ها وقتی صحبت معمولی میکنند فریاد میزنند و این در فرهنگ ما بی احترامی به طرف مقابل هست چطور میشه این را به یک بچه هفت ساله که آلمان زندگی مکنه فهماند.

  • AHD

    ما از مرحله نژادپرستی هم رد کردیم حتی قومیتهای نزدیک به خودمون هم قبول نداریم اونوقت ا

  • مهدی

    چه قدر ایرانی ها دوست دارن خودشون را با غربی ها بچسبونن مثل اون کامنت بالایی فرهنگ ما به غربی و اروپایی ها خیلی نزدیکه!!!

  • فيلسوف

    بيخود شلوغش نكنيد و ژست روشنفكري نگيريد، منطق گرايي با نژاد پرستي فرق داره. حقيقت اينه كه هندي ها و پاكي ها وچيني ها و امثالهم از لهاظ فرهنگ اجتماعي بسيار بسيار زياد با غربي ها متفاوتند و فرهنگ اجتماعي ايراني بسيار به غربي ها نزديك تر، بايد با مهاجرين ذكر شده زندگي كنيد تا متوجه بشيد بدليل همين تفاوت فرهنگي كنار اومدن با اونها چقدر غير ممكنه، براي همين ايراني ها ترجيح ميدن بخصوص بچه هاشون رو ، حداقل بخاطر همون قرابت فرهنگي، وارد كاميونيتي غربي كنن تا مهاجر، كه البته تصميم درستي هست مجددا تكرارميكنم ژست روشنفكري نگيريد و نژاد پرستي با منطق گرايي متفاوته