ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک روان‌پزشک ایرانی: ۲۱ درصد جمعیت ایران مشکلات روحی و روانی دارند

کبری لشکری‌پور از استرس و بیماری‌های جسمی به عنوان دو عامل مهم ابتلا به افسردگی نام برده و تاکید کرده است که در ایران افسردگی در خانم‌ها بیشتر از آقایان مشاهده شده است.

یک روان‌پزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، گفته است که ۲۱ درصد جمعیت ایران دچار مشکلات روحی و روانی هستند.

کبری لشکری‌پور منبع این آمار را مشخص نکرده است و معلوم نیست که این ادعا بر مبنای پژوهشی جامع باشد.

این صحبت‌ها اما در سمینار دو روزه بهداشت روان در زاهدان مطرح شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ۲۹ مرداد ماه، با ارائه این آمار از قول کبری لشکری‌پور نوشته است که ۵۰ درصد از بیماران افسرده، به دلیل شباهت علائم این بیماری با سایر بیماری‌ها و ناشناخته بودن آن، به پزشک مراجعه نمی‌کنند.

افسردگی از اختلالات شایع روان‌پزشکی است.

لشکری‌پور از استرس و بیماری‌های جسمی به عنوان دو عامل مهم ابتلا به افسردگی نام برده و تاکید کرده است که در ایران افسردگی در خانم‌ها بیشتر از آقایان مشاهده شده است.

او نداشتن "محرم راز" در زن‌ها را یکی از دلایل ابتلا افسردگی دانسته و گفته است: «ایفای نقش‌های چند‌گانه زنان در زندگی از قبیل همسر بودن، مادر بودن و شاغل بودن، عوامل هورمونال و زایمان‌های مکرر، از جمله عواملی است که باعث شده میزان افسردگی در زنان دو برابر مردان باشد.»

مرجع این آمار نیز در صحبت‌های این دکتر روان‌پزشک مشخص نشده است اما به نظر می‌رسد افسردگی از جمله مشکلات عمده‌ای است که مردم در ایران با آن دست به گریبانند.

پیش از این هم رییس منتخب انجمن علمی روان‌پزشکان ایران در گفت‌وگو با سایت فرارو ادعا کرده بود که یک چهارم جمعیت کشور نیاز به خدمات روان‌پزشکی دارند.

رضا میرسپاسی گفته بود که حدود ۲۰ تا ۲۲ درصد افراد بزرگسال جامعه (۱۵ تا ۶۴ سال)، در طول سال نیاز به مراجعه برای مشکلات اعصاب و روان دارند.»

آماری که او ارائه کرده بود بر مبنای تحقیق میدانی و از طریق پرسش‌نامه در تهران و شهرستان‌‌ها به دست آمده بود.

در واکنش به این آمار یک زن روان‌شناس در مناطق بختیاری‌نشین ایران به رادیو زمانه گفته بود که گرچه هیچ آمار دقیق و به روزی در این زمینه وجود ندارد، اما این آمار می‌تواند به واقعیت نزدیک باشد: «تایید من به عنوان یک روان‌شناس درباره حدود مقداری این آمار است که به نظرم به واقعیت نزدیک است. البته اگر اطلاعاتی درباره شیوه نمونه‌گیری و تنظیم پرسش نامه ارائه می‌شد یا مبنای نظریه مورد استفاده را اعلام می‌کردند این اطلاعات ارزش علمی بالاتری پیدا می‌کرد.»

او همچنین گفته بود: «آماری که در رسانه‌ها اعلام می‌شود دقیق نیست. از آمارهای سال‌های قبل استفاده می‌کنند تا دولتی که سر کار است زیر سوال نرود. احساس نیاز نمی‌کنند. به روان‌شناسی به عنوان یک علم غیر ضروری نگاه می‌کنند. به محققان مستقل اجازه کار میدانی نمی‌دهند. تجربه به من ثابت کرده است اگر مجوز بدهند، نهادهایی که باید همکاری کنند، همکاری نمی‌کنند. در دو مورد به من اخطار دادند که تحقیقات شما اقدام علیه امنیت کشور است. این‌که تحقیق روی بیماری‌های روانی چه تاثیری روی امنیت کشور دارد برای من روشن نیست.»

دو سال پیش، محمد میرمحمدی، استاندار وقت یزد گفته بود که مردم یزد دچار افسردگی هستند. او گفته بود: «برنامه‌های صدا و سیمای یزد با دیگر استان‌ها تفاوت زیادی دارد به‌طوری که عمده برنامه‌های یزد حزن و اندوه است.»

او همچنین گفته بود: «الان مذهبی‌های ما هم با صدا و سیمای یزد مشکل دارند. ما باید توجه داشته باشیم که دین اسلام یک دین سرزنده و شاداب است.«

میرمحمدی با نام بردن از یک پژوهشگر دینی و استناد به نظر او گفته بود که «در سخنرانی‌ها توصیه نشده اشک بریزیم در صورتی که ما مرتبا تاکید می‌کنیم که هرچه بیش‌تر اشک بریزیم، عبادت بیش‌تری کرده‌ایم.»

این سخنان استاندار یزد با واکنش محافل مذهبی در ایران مواجه شد.

عوامل موثر بر افسردگی

بیکاری به عنوان یکی از عوامل اصلی افسردگی و مشکلات روحی جوانان مطرح می‌شود و در زنان، تبعیض‌های حاکم که برآمده از حکومت و جامعه است، باعث ایجاد افسردگی یا اضطراب می‌شود.

حالا اگر شما هم احساس تنهایی می‌کنید، می‌ترسید، تغییرات مهم زندگی مثل مرگ عزیز، شکست عاطفی، مهاجرت، از دست دادن کار یا هر ناکامی دیگری باعث شده نسبت به خودتان بی‌علاقه باشید، تمایلی به برقراری ارتباط با دیگران نداشته باشید، خواب‌تان به هم ریخته، بی‌اشتها شده‌اید یا پرخوری می‌کنید و دیگر آدم سابق نیستید، شاید به افسردگی دچار شده باشید. برای حل این مشکل، ممکن است اپلیکیشن‌های ضد افسردگی به کارتان بیاید.

درباره افسردگی در اینجا بیش‌تر بخوانید: 

همین‌طور: سگ سیاه افسردگی

در مقابل افسردگی اما به نظر می‌‌رسد مجموعه عوامل اقتصادی و مادی،‌ می‌توانند بر سلامت و شادی روحی و روانی انسان‌ها تاثیر بگذارند. این تاثیر اما احتمالا تنها در صورتی مثبت و موثر خواهد بود که جامعه، بر اساس سیاستگذاری‌های جامع و علمی اداره شود، نه اینکه بی‌برنامگی دولت، دستاورد‌ها و دست‌رنج مردم را هم به باد بدهد.

احمد علوی، اقتصاد‌دان و پژوهشگر علوم اجتماعی معتقد است که امروز چیزی که برای فرد فایده دارد، حل مسئله‌ تورم، ایجاد اشتغال، ایجاد مسکن، تغذیه‌ مناسب، پرورش و آموزش متناسب با جهان امروز و اینکه یک آدم بتواند به زندگی خود افتخار کند و شاد باشد، در ایران وجود ندارد. در مقابل، تورم و قدرت خرید کاهنده‌ وجود دارد و سطح اشتغال نازل است. ایرانی‌ها وقتی با پاسپورت‌شان از کشور بیرون می‌آیند، دچار مشکل می‌شوند. یعنی ایران نه در عرصه‌ دیپلماسی، نه در عرصه‌ اقتصادی محلی از اعراب ندارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    تمامی اینها حاصل اسلام ناب محمدی محمد کذاب و پیروان حکومت ننگین جمهوری اسلامیک ایران است . ملایان فاسد حاکم بر ایران و در راس آنها ولی امر دزدان جهان فقط به فکر غارت و چپاول ثروت ملت ایران هستند و بس و باقیمانده آن را هم صرف هوس بازیها و دخالتهای ماجرا جویانه در لبنان و فلسطین و عراق و یمن و بحرین و غیره میکنند و برای تبلیغات دروغین و نشان دادن چهره ای موجه از خود ، به آبادانی و توسعه اینگونه کشورها میپردازند . اکنون اعتیاد و فساد در ایران بیداد میکند و آمار خودکشی و طلاق بسیار بالاست . به امید نابودی و سرنگونی نظام پوسیده اسلامی و نابودی دین و مذهب اسلام در سراسر جهان .

  • افرا

    در کنار افسردگی به دلیل فقر، بی کاری، نبود امنیت اجتماعی، تبعیض های جنسیتی، هیستری خرید و مصرف گرایی، همین طور پز دادن،خصوصاً در میان زنان بسیار شایع است.

  • کاوشگر

    یکی از بیماری هائی که در ایران به اندازه کافی به آن توجه نمیشود ناهنجاریهای شخصیتی است. شرایط اجتماعی این ناهنجاریها را بیش از پیش عیان کرده است. بیماریهائی چون بوردرلاین، سایکوپاتی، نارسیسیم و غیره را به مردم معرفی کرد. مردم این ناهنجاری ها بیماری نمیدانند در حالیکه این افراد میتوانند بسیار خطر ناک باشند