ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حجم آب در ۲۹۴ دشت ایران کاهش یافته است

از زمانی که منابع آب کم شده «تالاب‌ها و دریاچه‌ها از جمله ارومیه و بختگان نیز خشک شدند.»

ستار محمودی، قائم مقام وزیر نیرو می‌گوید از مجموع ۶۰۹ دشت در ایران، حجم آب در ۲۹۴ دشت کاهش یافته و سطح آب زیرزمینی پایین رفته است.

محمودی، یکشنبه اول شهریور به خبرگزاری مهر گفته در چند دهه اخیر منابع آب زیرزمینی به دلیل «شدت برداشت و بهره‌ برداری» با کاهش حجم و افت سطح آب مواجه شده است.

به گفته او، از زمانی که منابع آب کم شده «تالاب‌ها و دریاچه‌ها از جمله ارومیه و بختگان نیز خشک شدند.»

دریاچه ارومیه به عنوان پهن ‌پیکر‌ترین پهنه آبی کشور با بیش از ۵۵۰ هزار هکتار وسعت تا سال ۱۳۷۵ خورشیدی، بیستمین دریاچه بزرگ شور جهان محسوب می‌شد اما از این سال به تدریج روند کم‌آب شدن و خشکی دریاچه آغاز شد و در حال حاضر بیش از ۹۳درصد آب آن خشک شده است.

برداشت بی‌رویه آب از حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه و حفر چاه‌ برای توسعه کشاورزی یکی از دلایل اصلی پایین رفتن سطح آب در این دریاچه است.

دریاچه بختگان شهرستان نیریز هم که در استان فارس قرار دارد، خشک شده است. کاهش بارش باران، کشاورزی‌ غیراصولی، ساخت چاه‌های غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی از دلایل خشکی این دریاچه است.

قائم مقام وزیر نیرو می‌گوید دولت طرحی را برای نجات ذخایر آبی و دشت‌های کشور پیش‌بینی کرده که در برخی دشت‌ها شامل محدود کردن برداشت منابع آب و در برخی دیگر شامل تغذیه مصنوعی است.

خشکسالی و بحران کم‌آبی سال‌هاست که اغلب مناطق ایران را فرا گرفته است. به گفته رحیم میدانی معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو، این خشکسالی تا ۲۰ سال دیگر همچنان ادامه دارد. او می‌گوید بحران و کمبود آب ممکن است به مناقشه و حتی جنگ منجر شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.