ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر اطلاعات: شورای تعیین صلاحیت درباره نامزدهای انتخاباتی تصمیم می‌گیرد

محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران می‌گوید کار بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی «از حالت فردی خارج شده» و به یک شورای تعیین صلاحیت سپرده شده است.

محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران می‌گوید کار بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی «از حالت فردی خارج شده» و به یک شورای تعیین صلاحیت سپرده شده است.

محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علوی شامگاه دوشنبه دوم شهریور در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» گفت در اغلب موارد، نامزد‌ها دعوت می‌شوند تا از خود دفاع کنند و سپس شورای تعیین صلاحیت تصمیم‌گیری کند.

به گفته او، کار وزارت اطلاعات «احراز صلاحیت» نامزدهای انتخاباتی نیست بلکه «تعیین عدم صلاحیت» است.

شورای نگهبان سال‌هاست که در مورد «صلاحیت» نامزدهای انتخاباتی تصمیم نهایی را می‌گیرد اما هفته گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهور گفت که کار بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی بر عهده هیأت‌های اجرایی است و شورای نگهبان وظیفه نظارت را بر عهده دارد.

هیأت‌هایی اجرایی از سوی فرمانداری‌ها تعیین می‌شوند.

این سخنان روحانی باعث واکنش شماری از مقامات از جمله فرمانده سپاه و رئیس قوه قضائیه شد. این مقامات می‌گویند که شورای نگهبان «باید محکم بایستد و کوتاه نیاید.»

وزیر اطلاعات همچنین درباره افرادی که در ستادهای انتخاباتی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو تن از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ فعالیت می‌کرده‌اند، گفته عضویت در ستاد این نامزد‌ها «دلیل نمی‌شود که ما آن اشخاص را عضو فتنه بدانیم.»

مقامات جمهوری اسلامی از حوادث و اعتراضات به انتخابات سال ۱۳۸۸ به‌عنوان «فتنه» یاد می‌کنند و موسوی، کروبی و زهرا رهنورد را نیز به‌عنوان «رهبران فتنه» متهم کرده و از ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ آن‌ها را در حصر خانگی قرار داده‌اند.

محمود علوی در عین حال خبر داده افرادی که در سال ۱۳۸۸ به گفته او «آسیب رساندند، آرامش جامعه را برهم زدند، هنجارشکنی کردند و چالش امنیتی به وجود آوردند،» به‌عنوان «عناصر فتنه» شناخته می‌شوند و بر اساس این اتهامات «رد صلاحیت خواهند شد.»

علوی پیش از این‌که به‌عنوان وزیر اطلاعات دولت روحانی منصوب شود، خود در انتخابات مجلس نهم از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده بود.

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان در هفتم اسفندماه سال جاری خورشیدی برگزار خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.