ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نمایش مستندی از صبا واصفی در پارلمان ایالتی استرالیا

نسیم روشنایی – مستند «فراسوی سایه پدر» درباره ادیث کوان، فعال حقوق زنان و نخستین نماینده زن در پارلمان استرالیا بیانگر درد مشترک همه زنان جهان است.

زنان از هر ملیتی که باشند، دردهای مشترکی را تجربه می‌کنند. صبا واصفی، فیلمساز ایرانی در مستند «فراسوی سایه پدر» راویتگر این دردهای مشترک است. او در این فیلم ادیث کوان، یکی از فعالان سرشناس حقوق زنان در استرالیا را معرفی می کند.

صبا واصفی، سر صحنه «فراسوی سایه پدر»

مستند «فراسوی سایه پدر» ساخته صبا واصفی ۲۶ اوت برای نخستین بار در پارلمان ایالت نیو ساوت ولز استرالیا به نمایش درمی آید.

واصفی در مدرسه فیلم، رادیو و تلویزیون استرالیا تحصیل کرده است. او می گوید: «با خودم فکر کردم در ادامه تحقیقاتم پیرامون مجازات اعدام، خوب است فیلمی درباره مبارزات زنان استرالیا علیه اعدام بسازم. در مسیر تحقیقم به نام پدر "ایدث" برخوردم. اعدام او به اتهام قتل همسر دومش در آن زمان بسیار خبرساز بوده است. همان جا در کتابخانه ملی ایالت نیو ساوت ولز، ۲۵دقیقه مانده به پایان وقت اداری، اولین سکانس "فراسوی سایه پدر" را نوشتم.»

ادیث کوان (۱۸۶۱ - ۱۹۳۲) از فعالان جنبش حق رأی زنان در استرالیا بود. او مادرش را در هفت سالگی پس از زایمان ششمین فرزند از دست داد و به مدرسه شبانه‌روزی فرستاده شد. پانزده ساله بود که پدرش به جرم قتل همسر دومش اعدام شد.

کوان برای رفاه اجتماعی زنان، کودکان، سالمندان و مهاجران تلاش می کرد و برای نخستین بار به ترویج آموزش مسائل جنسی در مدارس استرالیا اقدام کرد. او همچنین از بنیانگذاران انجمن حمایت از حقوق کودک و شورای ملی زنان بود.

ادیث کوان در سال ۱۹۲۱ به خاطر خدمات گسترده‌اش در زمان جنگ، نشان امپراطوری بریتانیا را به دست آورد و در شصت سالگی به عنوان نخستین زن به مجلس استرالیا راه پیدا کرد. از مهم‌ترین اقدامات او تلاش برای تصویب لایحه حقوق قانونی زنان (۱۹۲۳) در مجلس بود.

رونمایی از «فراسوی سایه پدر»

لی ریانن، سناتور حزب سبزهای ایالت نیو ساوت ولز استرالیا درباره مستند «فراسوی سایه پدر» ساخته صبا واصفی می گوید: «این فیلم دریچه‌ای زنده و تلخ را به روی بیینده باز می کند که البته فقط به زندگی ادیت کوان محدود نمی‌شود بلکه دریچه‌ای است به تاریخ و فرهنگ استرالیا.»

تارا ماس، نویسنده، فمینیست و سفیر صلح یونیسف نیز می گوید: «صبا واصفی با به تصویر کشیدن زندگی ادیث کوان به ما نشان می‌دهد که هنوز در سال ۲۰۱۵ برای رسیدن به دموکراسی کامل در استرالیا راه درازی در پیش داریم.»

مراسم رونمایی فیلم «فراسوی سایه پدر» با سخنرانی تارا ماس، نویسنده و سفیر صلح یونیسف آغاز خواهد شد. اندریا یولبریک، رییس بخش مستند تلویزیون ای بی سی، مجری این برنامه است. پس از نمایش فیلم سناتور سارا هنسان یانگ، سناتور لی ریانن، لیندا برنی، وزیر آموزش و معاون اپوزیسیون، ون بدم، نویسنده و روزنامه نگار گاردین و دکتر وندی میشل، تاریخدان و استاد دانشگاه، درباره زن‌ستیزی و سیاست به بحث و گفت‌وگو خواهند نشست.

سمفونی آب های غریب

صبا واصفی در ۲۴ سالگی فوق لیسانس خود را با تحقیق در زمینه نقد ادبی فمینسیتی به پایان رساند و در دانشگاه ملی مشغول به تدریس شد. او پس از مهاجرت در رشته مستندسازی از مدرسه فیلم رادیو و تلویزیون استرالیا فارغ‌التحصیل شد و هم اکنون نیز دانشجوی مطالعات سینمای فمینیستی است.

او عضو کمیته مرکزی گزارشگران حقوق بشر و از همکاران کمپین بین‌المللی حقوق بشر بوده است.

پیش‌ از این مستند «دلم را به خاک نسپار» از ساخته های او با موضوع اعدام کودکان در ایران در فستیوال‌ها و مجامع بین‌المللی با استقبال روبه‌رو شد و کار تازه او درباره زندگی کودک پناهنده هفت ساله‌ای که در مسیر سفر به استرالیا با قایق مادر، برادر، خواهر و عمویش را از دست می دهد در فهرست مستندهای منتخب بنیاد مستندسازی استرالیا " Documentary Australian Foundation" قرار گرفته است.

«سمفونی آب‌های غریب» اولین فیلم کوتاه شاعرانه و استعاری واصفی بود که پس از خروجش از ایران در استرالیا بر اساس زندگی دخترش «مینروا » ساخت. «سمفونی آب‌های غریب» داستان کودک مهاجری است که از طریق موسیقی به سرزمین تازه‌اش پیوند می‌خورد و به جامعه معرفی می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.