ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: بحث گزاره برگ موضوعیت ندارد

ظریف می‌گوید مجلس اختیار دارد وظیفه نظارتی خود در مورد برجام را انجام دهد اما بیانیه جامع ۱۴ ماده‌ای جمهوری اسلامی پس از قطعنامه، جنبه سند دارد و موضوع گزاره‌برگ را منتفی می‌سازد.

وزیر خارجه ایران می‌گوید انتقادات اخیر پیرامون متن برجام ناشی از گشایش فضا و فراهم شدن امکان اظهارنظر در زمینه هسته‌ای است. او در سفر دو روزه اصفهان، عنوان کرد که مردم  به دلیل برداشته شدن محدودیت‌ها، با حرارت بیشتری در باره موضوع هسته‌ای حرف می‌زنند و به خاطر ارزیابی‌های صدا و سیما از توافق اتمی‌، ریز موضوعات از سانتریفوژ تا رآکتور را می‌دانند.

گروهی از مخالفان توافق هسته‌ای سه‌شنبه سوم شهریور در برابر مجلس تجمع کردند.

ظریف صبح پنجشنبه پنجم شهریور در نشستی خبری در اصفهان گفت مجلس اختیار دارد وظیفه نظارتی خود در مورد برجام را انجام دهد اما بیانیه جامع ۱۴ ماده‌ای که جمهوری اسلامی پس از قطعنامه صادر کرده و به عنوان سند شورای امنیت ثبت شده، بحث گزاره برگ را فاقد موضوعیت می‌کند.

وزیر خارجه ایران گفت با اجرای برجام، تحریم‌ها در دو سه ماه آینده لغو می‌شوند اما تغییرات اقتصادی مستلزم سرمایه‌گذاری، افزایش صادرات نفتی و تسهیلات بانکی است.

ظریف بار دیگر پایان گرفتن محدودیت‌ها علیه ایران پس از ده سال را مثبت خواند و افزود: «در این که پس از ۵ سال محدودیت‌های تسلیحاتی و پس از هشت سال محدودیت موشکی لغو می‌شود شکی نیست.»

او در مقایسه قطعنامه ۵۹۸ و قطعنامه برجام گفت: «هر دو مذاکره سخت بود اما در مقام مقایسه، بحث هسته‌ای مشابه قطعنامه ۱۶۹۶ بود. در زمان قطعنامه ۵۹۸ مجبور نبودیم قطعنامه دیگری را لغو کنیم اما در این مذاکره می‌خواستیم هفت هشت قطعنامه را لغو کنیم، در حالی که یک لحظه هم آنها را اجرا نکرده بودیم.»

خبرگزاری «تسنیم» از قول ظریف نوشت فقط وقتی توافق به هم بخورد، همه چیز به هم خواهد خورد: «از روز اول مهر بعد از مدت ۱۰ سال پرونده ایران به طور رسمی بسته می‌شود بدون آن که حتی یک قطعنامه را اجرا کرده باشد.»

وزیر خارجه ایران یاد‌اوری کرده که اگر آژانس زودتر به نتایج خود برسد، محدودیت‌های موشکی و تسلیحاتی در زمان کمتری پایان خواهد یافت. قرار است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا اواخر آذر گزارش بررسی اطلاعات هسته‌ای ایران را منتشر کند.

سخنان ظریف واکنشی است به بحث‌های جاری در این مورد که مرجع تصویب برجام، مجلس باشد یا شورایعالی امنیت ملی. دولت تاکید می‌کند که نظارت نهایی بر متن برجام بر عهده شورایعالی امنیت ملی است اما اصولگرایان و تندروها اصرار دارند که متن بر اساس اصل ۷۷ قانون اساسی، از رای نمایندگان بگذرد. مقامات دولتی می‌گویند توافق هسته‌ای یک قرارداد بین‌المللی نیست و به عنوان یک سند مبتنی بر اقدامات داوطلبانه، نیازی به تصویب در مجلس ندارد.

سه‌شنبه سوم شهریور، گروهی از "دانشجویان" در برابر مجلس تجمع کرده و علیه توافق هسته‌ای، ظریف و روحانی شعار دادند. حمید رسایی‌، نماینده تندروی مجلس که از مخالفان سرسخت توافق وین است، در این جمع چند ده نفری سخنرانی کرد.

ظریف در اصفهان از منتقدان خواست مردم ایران را به نام برجام تحقیر نکنند. او گفت از هیچکس به جز برخی منتقدان داخلی نشنیده که برجام باعث تحقیر مردم شده باشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.