ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفر ملک سلمان به آمریکا؛ گامی برای "مقابله با ایران"

ایرج ادیب‌زاده- دیدار ملک سلمان و اوباما را می‌توان بخشی از تلاش‌ واشنگتن و ریاض برای تقویت روابطی دانست که به خاطر مذاکرات هسته‌ای با ایران تیره شده بود.

ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی چهارم سپتامبر (۱۳ شهریور) سفری سه روزه‌ به ایالات متحده خواهد داشت که نخستین سفر او به آمریکا از زمان به قدرت رسیدنش در ژانویه گذشته است. قرار بود ملک سلمان در بهار سال جاری برای شرکت در نشست امنیتی مشترک سران کشورهای عربی وآمریکا به کمپ دیوید سفر کند اما این سفر را به طور ناگهانی لغو کرد و در عوض ولیعهد خود محمد بن نایف را به دیدار اوباما فرستاد.

برخی ناظران لغو سفر ملک سلمان را نشانه نارضایتی از مذاکرات اتمی آمریکا با ایران توصیف کردند. اینک ناظران سیاسی، دیدار ملک سلمان و باراک اوباما در کاخ سفید را بخشی از تلاش‌های واشنگتن و ریاض برای تقویت روابط خود می‌دانند که به دلیل شرایط مذاکرات هسته‌ای با ایران، دچار تنش شده بود.

به نظر می‌رسد دولت اوباما در چند ماه اخیر برای جلب رضایت عربستان گام‌های ملموسی برداشته است. اوباما وزیر دفاع خود اشتون کارتر را به ریاض فرستاد. سپس از فروش نسل جدیدی از موشک‌های دفاعی پاتریوت به عربستان سعودی خبر داد. ارزش این سیستم هوایی پیشرفته بیش از پنج میلیارد دلار است. برخی از ناظران عقیده دارند که پدافند پاتریوت بی ای سی-۳ - می‌تواند سیستم دفاع هوایی عربستان را در برابر موشک‌های بالستیک ایران تقویت کند.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید پنجشنبه ۲۸ اوت گفت: «سفر پادشاه عربستان سعودی نشان‌دهنده اهمیت روابط استراتژیک واشنگتن و ریاض است.»  به گفته این سخنگو  «قرار است دو رهبر در باره اوضاع سوریه و یمن و فعالیت‌های بی‌ ثبات‌کننده ایران در منطقه گفت‌وگو کنند.» عربستان بخشی از ائتلاف آمریکا علیه داعش در عراق و سوریه است. ایالات متحده همچنین پشتیبانی لجستیکی و اطلاعاتی «ائتلاف» علیه شورشیان حوثی در یمن را فراهم می‌کند.

رادیو زمانه پرسش‌های زیر را با دو کارشناس و تحلیل‌گر مسائل منطقه، رسول نفیسی در واشنگتن و حسن هاشمیان در استانبول در میان گذاشته است:

● روابط ایران و عربستان در چه مرحله‌ای است؟ آیا سردی روابط ادامه خواهد یافت؟ توافق اتمی چه تأثیر محسوسی بر روابط گذاشته است؟

● پادشاه عربستان با چه خواسته‌هایی به آمریکا سفر می‌کند؟ آیا می‌تواند فضا را به ضرر توافق اتمی با ایران عوض کند؟

● آیا جنگ نفتی دو کشور، امیدهای ایران برای حل مشکل‌های اقتصادی به دنبال لغو تحریم‌ها را بر باد خواهد داد؟ آیا عربستان می‌تواند در درازمدت قیمت نفت را پایین بیاورد؟

● امید می‌رفت که توافق هسته‌ای از شتاب مسابقه تسلیحاتی در منطقه بکاهد. اما به نظر می‌رسد نتیجه آن شده است که روسیه به ایران اسلحه دهد و خبرها حاکی از آن است که پادشاه عربستان هم با یک لیست درخواستی سلاح به واشنگتن می‌رود. آیا می‌توان گفت که توافق اتمی تأثیری بر مسابقه تسلیحاتی نگذاشته و حتا وضع را بدتر کرده است؟

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    ظاهرا سفر سلیمانی به مسکو نتیجه اش تسخیر نظامی سوریه توسط روسها و ادامه ترور مخالفین در عراق بوده: روسيه دخالت نظامی در سوریه را از راه برپایی یک پایگاه هوایی دائم آغاز کرد. این پایگاه محل پرواز هواپیماهای نظامی روسی برای بمباران مواضع گروه دولت اسلامی موسوم به داعش در سوریه خواهد بود. این در حالی است که ایالات متحده آمریکا تا کنون در برابر این اقدام سکوت اختیار کرده است. به گزارش روزنامه اسرائیلی «یدعوت احارنوت» انتظار می‌رود ظرف چند روز آینده، گسیل هواپیماهای روسی به سوریه آغاز شود. جنگنده‌ها و هلیکوپترهای روسی قرار است مواضع داعش ?! و شماری از گروه‌های مسلح مخالف نظام بشار اسد را بمباران کنند. رسانه‌های محلی عراق نیز از ترور چهارتن از سازماندهندگان تظاهرات اخیر عراق که با درخواست بهبود وضعیت خدماتی، مبارزه با فساد و حمایت از اصلاحات حیدر العبادی نخست وزیر این کشور برگزار شد، خبر می‌دهند. به گزارش سایت‌های «جی بی سی نیوز» و «هیئت علمای مسلمان عراق» این چهار تن در بغداد، ناصریه و بصره، توسط «افراد ناشناس» ترور شده‌اند. بنا بر این گزارش‌ها، خالد العکیلی، فعال مدنی و وبلاگ نویس عراقی که از برجسته‌ترین سازماندهان تظاهرات بغداد بود، یکشنبه ۳۰ اوت روبروی منزلش در بغداد پایتخت عراق ترور شد. بمبی نیز در خودروی صباح الکرموشی از روحانیون شیعی عضو کمیته سازماندهی تظاهرات بصره منفجر شد که او نیز سرانجام در اثر شدت جراحات وارده، جان خود را از دست داد. یکشنبه همچنین مثلم الرکابی و ولید سعید الطائی دو تن از برگزار کنندگان تظاهرات ناصریه، به ضرب گلوله افراد ناشناس ترور شدند

  • hasani

    بر پایه گزارش آژانس، ۴٫۳۰۴ کیلوگرم از گاز اورانیوم به محل تولید اکسید اورانیوم برای تبدیل آن به پودر، منتقل شده ولی بازده کارخانه بسیار ضعیف بوده به‌طوریکه تاکنون حدود تنها ده درصد !! از ذخیره منتقل‌شده به اکسید اورانیوم ۲۳۵ با غلظت ۵ درصد تبدیل شده‌است!