ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کشف جذابیت پنهان السیسی

در ‌آب‌های ساحلی مصر میدان گازی عظیمی کشف شده است. آنچنان عظیم که چشم اروپای مشتاق معامله با مصر را بر سرکوب‌گری‌های سیسی خواهد بست. نعمت ناگهانی گاز موقعیت داخلی سیسی را نیز تحکیم می‌کند.

در ‌آب‌های ساحلی مصر میدان گازی عظیمی کشف شده است. آن چنان عظیم که چشم اروپای مشتاق معامله با مصر را بر سرکوب‌گری‌های السیسی خواهد بست. نعمت غیرمنتظره گاز، قدرت ارتشبد پیشین را در داخل نیز تحکیم خواهد کرد.

سخنگوی وزارت نفت مصر تقریبا از خوشحالی بالا و پایین می‌پرید. حمدی عبدالعزیز روز یک‌شنبه ۳۰ اوت با شادمانی گفت: «ما بی‌اندازه احساس سعادت می‌کنیم، در چند سال آینده از نظر تامین انرژی مستقل خواهیم شد»، ساعتی پیش از آن کنسرن انرژی ایتالیایی انی اعلام کرده بود که مهندسان آن شرکت بزرگ‌ترین میدان گازی دریای مدیترانه را کشف کرده‌اند. کلاودیو دیسکالسی رئیس هیئت مدیره انی علاوه بر اعلام این که میدان گازی مربوطه «نیازهای مصر را تا دهه‌ها برطرف خواهد کرد» به امتیاز استخراج کامل این شرکت دولتی مستقر در رم اشاره کرد.

این میدان گازی که «ظهر» نامیده شده، در فاصله ۲۰۰ کیلومتری پورت‌سعید قرار دارد، شهری که در مدخل کانال سوئز واقع شده است. متخصصان، حجم گازی را که در عمق ۱۴۵۰ متری قرار دارد ۸۵۰ میلیارد مترمکعب تخمین می‌زنند. به این ترتیب، به ذخایر پیش از این شناخته‌شده مصر به میزان ۱۸۰۰ میلیارد مترمکعب اضافه خواهد شد.

این خبر بعد از ماه‌ها برای عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر که در حال حاضر در سفر خارجی آسیایی به‌سر می‌برد، یک بشارت بود. اگر همه چیز مطابق برنامه پیش رود، گاز تازه می‌تواند از سال ۲۰۱۸ جاری شود. ۸۰ درصد نیروگاه‌های برق مصر از سوخت گازی استفاده می‌کنند و با کشف میدان گازی جدید مشکل کمبود برق برای خانوارها و شرکت‌ها حل خواهد شد. در حال حاضر استخراج داخلی، نیازهای جمعیت رو به رشد مصر را تامین نمی‌کند که سالانه ۲ میلیون نفر به آن اضافه می‌شود و از مرز ۹۰ میلیون نفر هم گذشته است.

به همین دلیل این کشور حاشیه نیل که در دوران مبارک صادرکننده گاز به اسرائیل و اردن بود در سال جاری مجبور شد چند کشتی حامل گاز مایع را به قیمت بالا و اغلب از الجزایر و روسیه خریداری کند. در مصر حتی به گزینه واردات گاز از اسرائیل هم فکر شده چرا که ذخایر ۴۰۰ میلیارد مترمکعبی میدان گازی لویاتان اسرائیل از سال ۲۰۱۷ قابل عرضه به بازار هستند. در این بین مصر به طرف‌های خارجی صادرکننده بیش از ۶ میلیارد یورو بدهکار بود که به یاری پول‌ سعودی‌ها نیمی از آن را بازپرداخت کرده است.

رنگ‌باختن انتقاد از السیسی

اما مهم‌تر از موارد یاد شده پیامدهای سیاسی هستند. در داخل مصر این نعمت غیرمنتظره گازی، قدرت ارتشبد سابق را بیش از پیش مستحکم خواهد کرد. ستاد کل نیروهای ارتش امکان گسترش دستگاه امنیتی و تهیه تسلیحات گران‌قیمت را خواهد یافت و بیش از همه تمهیدات لازم برای پر ماندن جیب‌ نظامیان صورت خواهند گرفت. علاوه بر این، خطر اعتراضات مردمی علیه قطع مرتب برق هم رفع خواهد شد. چنین خطری می‌توانست در درازمدت تهدیدی جدی برای حکومت مصر باشد.

به دلیل دورنمای خوب تجارت با اروپا، انتقاد به سیاست‌های سرکوب‌گرانه السیسی کماکان کم‌رنگ‌تر خواهند شد؛ سیاست‌هایی که دیگر فقط علیه هواداران اخوان‌المسلمین به‌کار نمی‌روند، بلکه همه دگراندیشان و فعالان دمکرات را هدف گرفته‌اند.

موضوع به این قرار است که قاره کهن هم می‌خواهد از بهار انرژی سهم ببرد: ایتالیا، بریتانیا، فرانسه و آلمان. ایتالیا اولین کشوری بود که در نوامبر ۲۰۱۴ در‌های تالار دیپلماسی اروپا را به روی فرمانروای مقتدر مصر گشود. بعد از عملیات تهاجمی بزرگ در قاهره که بخشی از کنسول‌گری ایتالیا را نابود کرد، ماتئو رمسی، نخست‌وزیر ایتالیا گفت: «ایتالیا و مصر در جنگ علیه تروریسم در کنار هم خواهند ایستاد.»

کنسرن گاز بریتانیا که بزرگ‌ترین معاملات‌اش با مصر است، چندی پیش السیسی را برای بازدید رسمی به لندن دعوت کرد. پهن کردن فرش قرمز برای ارتشبد سابق در ماه ژوئن در آلمان هم، بزرگ‌ترین قرارداد تاریخ شرکت زیمنس را نصیب‌اش کرد. این قرارداد چیزی نبود جز سفارشی میلیاردی جهت احداث نیروگاه توربین گازی. فرانسه نیز در حال حاضر تسلیحات بادکرده نظامی خود مانند جنگنده‌های شکاری رافائل را با قیمت‌های نجومی در اختیار ژنرال‌های مصری قرار می‌دهد.

این‌گونه است که چهار سال پس از بهار عربی، رفتار کشورهای قدرتمند اروپایی با مصر، تقریبا مشابه دوران سپری‌شده مبارک است: معاملات انرژی و تجارت اسلحه. و چنین است که انتقاد از منش دیکتاتوری گام به گام محو می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • خشایار

    از این خبر  بسیار خوشحال شدم. درود بر السیسی درود بر هرچی وطن پرسته

  • آذر

    رامسفیلد اصطلاح اروپای کهن را در مقابل اروپای نو به کار برد و منظور او اروپای غربی بود شامل آلمان و فرانسه که با جنگ عراق مخالف بودند در مقابل کشورهای اروپای شرقی که از شوروی و پیمان ورشو جدا شده بودند و مشتاقانه سیاستهای امریکا را تایید میکردند.

  • صادق

    مبارک در اخرین روزهای حکومتش گفت. اگر من بروم مصر در دستان اسلام گرایان تندرو فدا خواهد شد و نمی توانیم بگوییم حرفش درست نبوده است. پس بودن السیسی در راس حکومت مصر بهتر از این است که عده ای دکان دار دینی با استفاده ابزاری از دموکراسی عمر مردم را به تارج برند. مثلا به این امید که در آینده مردم بالاخره خواهند فهمید چکار کنند. یعنی چیزی مثل ایران. شاه را نخواستیم، اکنون سی و شش سال است که با فجیع ترین نوع حکومت روبرو هستیم و معلوم نیست این مصیبت حکومت اسلامی چند دهه دیگر طول بکشد. پس اگر قرار است به تدریج مردم به دموکراسی برسند بهتر است زیر یوغ یک ارتشی باشند ولی قوانین به صورت نسبی اجرا شود و بعد راه خود را به سوی اصلاح سیستم موجود باز کنند تا اینکه ابزار دموکراسی را بدهند دست عده ای دین فروش تا جوی خون راه بیندازند آنگاه پس از چند صد سال چه شود؟

  • mehr

    اصطلاح قاره کهن، در واقع تعریفی از آسیا و یا بهتر بگویم حوزه فلات ایران و پیرامونش است و نه اروپا! قاره کهن اسیا و مشخصا غرب اسیاست با قدمیتیرین اثار تمدنی بشر. ______ زمانه: کاربر گرامی با سپاس از توجه شما. سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا از نظر نام‌گذاری قاره‌های کهن خوانده می‌شوند و این نسبت، در مقایسه با آمریکا و اقیانوسیه است. این اصطلاح در ادبیات سیاسی نیز معنا دارد. پس از جنگ عراق، وزیر دفاع وقت آمریکا – دونالد رامسفلد – بارها در تقبیح موضع آلمان و فرانسه که با این جنگ مخالفت کردند، از اصطلاح اروپای کهن یاد کرد. در ادبیات سیاسی معاصر، این اصطلاح معنایی دو پهلو دارد: وفاداری به اصول قدیمی و خیانت به اصول نوین!