ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرگ چند پناهجو در دریای اژه، هرج‌ومرج در جزایر یونان

تراژدی مرگ پناهجویان همچنان ادامه دارد و باز هم چند پناهجو در دریای اژه غرق شدند. آن‌ها از ترکیه به سمت یونان می‌آمدند. هزاران پناهجوی دیگر خود را با قایق به یونان رساندند.

تراژدی مرگ پناهجویان همچنان ادامه دارد. امروز چهارشنبه ۲ سپتامبر / ۱۱ شهریور باز هم چند پناهجو در دریای اژه غرق شدند. آن‌ها از ترکیه به سمت یونان می‌آمدند. هزاران پناهجوی دیگر خود را با قایق به یونان رساندند.

روز چهارشنبه با غرق شدن دو قایق در سواحل ترکیه که سرنشین‌های آن‌ها پناهجو بودند، دست‌کم ۱۱ نفر جان خود را از دست دادند. به‌گزارش خبرگزاری دوغان ترکیه در میان کشته‌شدگان سه کودک وجود داشت. پنج نفر از پناهجویان نیز ناپدید شده‌اند. آن‌ها به‌طور عمده سوری بودند.

این قایق‌ها از آکیارلار در بودروم، واقع در جنوب غرب ترکیه حرکت کرده بودند تا خود را به جزیره «کس» در یونان برسانند. چند تن از پناهجویان موفق شدند با شنا خود را به سواحل ترکیه برسانند.

حرکت پناهجویان از ترکیه آغاز می‌شود و از طریق یونان، مقدونیه و صربستان به مجارستان و اتریش می‌رسد. اغلب پناهجویان سوری که بخش بزرگی از پناهجویان را تشکیل می‌دهند، می‌خواهند خود را به آلمان برسانند.

پناهجویان در جزایر یونان در وضعیت نابه‌سامانی به‌سر می‌برند. در برخی از جزایر شرقی دریای اژه هرج‌ومرج حاکم است. صدها پناهجو در هوای آزاد می‌خوابند و به آن‌ها رسیدگی نمی‌شود چرا که مقامات محلی بودجه‌ای ندارند. در جزایر لروس، کس، لزبوس، کالیمنوس، سامنوس و آگاتونیسی، وضعیت از همه جا بدتر است.

در جزیره لزبوس، صدها پناهجو در بندر اصلی موتیلنه دست به تظاهرات زدند. آن‌ها خواهان کشتی‌های بیشتر برای رفتن از این جزیره شدند.

رسانه‌های محلی امروز (چهارشنبه) گزارش دادند که صدها پناهجو از ترکیه به جزایر شرقی دریای اژه در یونان رسیده‌اند. بیشتر آن‌ها با قایق‌های ساده پلاستیکی که به‌راحتی واژگون می‌شوند خود را به یونان رسانده‌اند.

بر اساس آمار دولت ترکیه، این کشور حدود دو میلیون پناهجوی سوری را پذیرفته است. تنها بخش کوچکی از آن‌ها به ۲۵ اردوگاه پناهندگی منتقل شده‌اند. خارج از اردوگاه‌ها اما پناهجویان به حال خود رها شده‌اند.

در ساعات اخیر دو هزار و ۵۰۰ پناهجو با یک کشتی به بندر «پیره» در یونان رفته‌اند. شامگاه سه‌شنبه نیز با یک کشتی دیگر یک‌هزار و ۷۰۰ پناهجو به این بندر آمدند. این کشتی‌ها پناهجویان را از لزبوس که دیگر در آن جایی برای پناهجویان نمانده، به پیره آورده‌اند.

در سوی دیگر، صدها پناهجو زیر آفتاب سوزان در مرز یونان و مقدونیه منتظر مانده‌اند. برای جلوگیری از هرج‌ومرج، پلیس مقدونیه آن‌ها را در گروه‌های ۵۰ نفری از مرز عبور می‌دهند. آن‌ها پس از گذشتن از مرز خود را به ایستگاه قطار می‌رسانند تا به سوی صربستان حرکت کنند. به‌گزارش تلویزیون یونان کودکان و زنان در عبور از مرز اولویت دارند.

در حال حاضر در بوداپست هزاران پناهجو در انتظار صدور اجازه سفر به اتریش و آلمان هستند. امروز (چهارشنبه) همچون روز گذشته آن‌ها دست به تظاهرات زدند تا مقامات مجارستانی این اجازه را صادر کنند. پناهجویان با فریاد «آزادی، آزادی» خواهان رفتن به سمت آلمان شدند. در میان آن‌ها خانواده‌های بسیاری با کودکان‌شان دیده می‌شوند.

بیشتر این پناهجویان سوری هستند. با گذشت چهار سال و نیم از جنگ سوریه، نیمی از مردم این کشور از خانه‌های خود رانده شده‌اند. به‌گفته سازمان ملل، یک‌پنجم جمعیت سوریه به خارج از کشور گریخته‌اند. از آنجا که در اردوگاه‌های پناهندگیِ کشورهای همسایه به آن‌ها رسیدگی مناسب نمی‌شود، و از آنجا که پناهجویان از بازگشت به سرزمین خود قطع امید کرده‌اند، بسیاری از آن‌ها راهی سفری طولانی به سوی اروپا شده‌اند.

سازمان ملل می‌گوید در داخل سوریه ۷,۶ میلیون نفر آواره شده‌اند و تعداد سوری‌هایی که کشور خود را ترک کرده‌اند به چهار میلیون نفر رسیده است. بر اساس برآورد سازمان ملل تعداد سوری‌های خارج از کشور تا پایان سال جاری میلادی به ۴,۲۷ میلیون نفر خواهد رسید.

پیش از آغاز جنگ در ماه مارس ۲۰۱۱ در سوریه، جمعیت این کشور ۲۳ میلیون نفر بود. از آن زمان بیش از ۲۴۰ هزار نفر در سوریه کشته شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • تهران

    چرا تصویر مرگ انسانیت را در صدر سایت نگذاشته اید ؟ چرا عکس پیکر بیجان آیلان کوردی سه ساله را در ساحل بودروم نگذاشته اید؟ این مرگ باید مثل نیشتری سر زخم چرکین دردناک خاورمیانه را باز کند. خشونت ، تبعیض،نفرت و وخود خواهی تا کجا ؟ اروپا هنوز در دوران سبعیت و وحشیگری نژاد پرستان سر میکند. چرا بر جنایتهایی که بر مردم سوریه و عراق ویمن وافغانستان و غزه میرود ساکتید؟ چرا یک صدا با کسانی که داعش و طالبان والقاعده و بوکوحرام را تغذیه میکنند مخالفت نمیکنید؟ چرا صدایتان را برای عربستان و پاکستان و اسراییل بلند نمیکنید؟ این جسد آیلان کوردی نیست ، این تجسد انسانیت است.

  • hasan

    با دیدن تصاویر غم انگیز پناهندگان جنگی مسلمان، آواره در خیابانهای اروپا، کشورهای اسلامی باید خجالت بکشند، با داشتن این همه نفت و گاز درکشورهای اسلامی، حداقل باید پذیرای زن وبچه های پناهندهٔ جنگی می شدند، هیچ کشور اسلامی عکس العملی نشان نمی دهد، داعش مسلمان سرمسلمان می بُرد و اروپای مسیحی پناهنگی می دهد!