ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۳۰ هزار موتورسیکلت در چهار ماهه اول سال توقیف شده‌اند

موتورسیکلت در ایران به وسیله‌ای برای کسب درآمد تبدیل شده است و شمار زیادی از موتورسواران، به‌خصوص در تهران و شهرهای بزرگ، از طریق این وسیله نقلیه امرار معاش می‌کنند.

عبور از پیاده‌رو‌ها، بی‌توجهی به تابلوهای راهنمایی و رانندگی، عبور از چراغ قرمز، ورود ممنوع، استفاده نکردن از کلاه ایمنی، ورود به بزرگراه‌ها و حرکات خطرناک رانندگی، در کنار نقص فنی موتور‌ها و همین‌طور نداشتن گواهینامه رانندگی، بخشی از تخلفات موتورسواران در شهرهای مختلف ایران است.

تیمور حسینی، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است که در چهار ماه اول سال جاری، نزدیک به ۳۰ هزار موتورسیکلت توقیف شده‌اند.

او این توقیف گسترده موتورسیکلت‌ها را نشانه‌ای از تلاش پلیس ایران برای مقابله با تخلفات موتورسوار‌ها دانسته است.

این صحبت‌های رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ را شاید بتوان واکنشی دانست به ادعای مجتبی رحماندوست، عضو ناظر مجلس ایران در شورای عالی ترافیک کشور که روز ۱۴ مرداد ماه در گفت‌و‌گو با روزنامه حمایت گفته بود: «با توجه به جولان موتورسواران در خیابان‌ها و کوتاهی نیروی انتظامی به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل، وزیر کشور باید در صحن مجلس پاسخگوی این نابه‌سامانی پیش‌آمده باشد، البته تلاش می‌کنیم تا این موضوع را به طور اساسی‌تر در شورای عالی ترافیک پیگیری کنیم.»

رحماندوست گفته بود که نیروی انتظامی معتقد است با توقیف موتورسیکلت‌ها اقدامات بازدارنده برای مقابله با تخلفات آن‌ها را انجام می‌دهد، در حالی که افراد به دلایل مختلف از جمله قیمت نسبتا پایین موتورسیکلت، حتی به دنبال آزادسازی موتورهای توقیف‌ شده نمی‌روند.

این نماینده مجلس گفته بود که "اعمال قانون" بعضا نتیجه نداده است، در حالی که قانون باید ضمانت اجرایی داشته باشد؛ به‌گونه‌ای که از ترددهای خطرزا جلوگیری کند.

حالا تیمور حسینی در گفت‌و‌گو با ایلنا، از چالش‌های پیش روی پلیس برای برخورد با موتورسواران متخلف گفته است: «اگر پلیس درباره برخورد با موتورسواران خشن عمل کند و در این میان موتورسوار صدمه ببیند، کسانی که از ما انتظار برخورد با تخلفات موتورسواران را دارند، شکایت می‌کنند، چرا که این نوع برخورد درست نیست.»

موتورسیکلت در ایران در چند سال گذشته به وسیله‌ای برای کسب درآمد تبدیل شده است و شمار زیادی از موتورسواران در تهران و شهرهای بزرگ، از طریق این وسیله نقلیه، امرار معاش می‌کنند.

آن‌ها اغلب با این وسیله نقلیه، مسافران و بار جا‌به‌جا می‌کنند و توقیف وسیله شخصی‌شان می‌تواند به معنی از دست رفتن امکان معاش آن‌ها باشد.

پلیس راهنمایی و رانندگی در قبال تخلفات رانندگی موتورسواران، از مهرماه سال ۱۳۹۳ قوانین تازه‌ای را به اجرا گذاشته است. بر اساس این قوانین، برابر قانون انجام هرگونه حرکات نمایشی نظیر تک‌چرخ زدن، دور زدن در جا و ...، معادل یک میلیون ریال جریمه در پی خواهد داشت و علاوه بر آن هشت نمره منفی به موتورسیکلت‌های شخصی و ۱۰ نمره منفی به موتورسیکلت‌های عمومی و دولتی تعلق خواهد گرفت.

هرگونه عبور موتورسیکلت از پیاده‌رو نیز علاوه بر جریمه ۵۰۰ هزار ریالی، پنج نمره منفی برای راکبان موتورسیکلت‌های شخصی و هفت نمره منفی برای راکبان موتورسیکلت‌های عمومی و دولتی به دنبال خواهد داشت.

با وجود تمام این اعمال‌ قانون‌ها و توقیف ۳۰ هزار موتورسیکلت در چهار ماهه اول امسال، تخلفات رانندگی موتورسواران در شهرهای ایران، همچنان یکی از معضلات مهم شهری به شمار می‌رود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.