ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مصرف سالانه ۶۰۰ هزار میلیارد تومان آنتی‌بیوتیک در ایران

محمدرضا بلورساز، دبیر انجمن پزشکان کودکان خبر داده که در ایران سالانه ۶۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه «مصرف نابه‌جای آنتی‌بیوتیک» می‌شود.

محمدرضا بلورساز، دبیر انجمن پزشکان کودکان خبر داده که در ایران سالانه ۶۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه «مصرف نابه‌جای آنتی‌بیوتیک» می‌شود.

بلورساز امروز سه‌شنبه ۱۷ شهریور به خبرگزاری فارس گفته که آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهایی که خاصیت شیمیایی دارند «نباید خودسرانه استفاده شوند، زیرا ماهیت بیماری به هم می‌ریزد.»

به گفته دبیر انجمن پزشکان کودکان «با به هم ریختن ماهیت بیماری، میکروب موجود در بدن می‌تواند مقاومت دارویی ایجاد کند و برخی ارگان‌ها به دلیل درمان ناکافی سبب‌ساز بیماری‌ها و عفونت‌های مزمن دستگاه تنفسی و سایر ارگان‌ها شوند.»

خوددرمانی شماری از بیماری‌ها به وسیله داروهای آنتی‌بیوتیک بین خانواده‌های ایرانی مرسوم است. افزون بر این در تولید مرغ و با هدف کنترل بیماری به‌طور عمده از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود.

در حال حاضر بسیاری از موارد مصرف آنتی‌بیوتیک در سراسر دنیا شامل مصرف خودسرانه یا حتی تجویز بی‌مورد این دارو توسط پزشکان منع می‌شود.

مسأله‌ای که افزون بر ایجاد مشکلاتی مثل چاقی و اضافه‌وزن که خود شخص مصرف‌کننده را درگیر می‌کنند، زمینه‌ساز مقاوم شدن انواعی از باکتری‌ها نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها شده و در آینده‌ای نه چندان دور، بشر را از امکان استفاده از این گروه دارویی بسیار مهم، بی‌نصیب خواهد کرد.

گزارش‌‌های منتشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت در مورد مقاومت دارویی، نگرانی‌های زیادی در مورد آینده مبارزه با بیماری‌های عفونی ایجاد کرده است.

نتیجه مطالعات نشان می‌دهد که این باکتری‌ها در مناطق مختلف دنیا و به نسبت‌های قابل توجهی نسبت به انواعی از آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ایرج مصداقی

    دوستان محترم قطعاً این آمار غیرواقعی است. این رقم چیزی در حدود ۱۷۰ میلیارد دلار است. چنین حجم پولی در ایران در گردش نیست.